Eigenzinnige nieuwe

Op de Rikketik een mooie Iseco chrono bemachtigd voor heel weinig:

En die paar euri’s is niet voor niets, even googelen - te laat - leverde op dat het horloge een battery-kwestie heeft: de batterij is een TTC Longlife, volgens de fabrikant zou die 20 jaar meegaan. Sommige horloges lopen dat inderdaad, maar de meeste niet en vervanging was kostbaar. de batterij zit namelijk op het achterdeksel geplakt, het achterdeksel is de batterij. Een fotootje van het achterdeksel:

De firma heeft het dan ook niet gered: halverwege de jaren 90 is Iseco overgenomen door Junghans. Junghans nam de service over maar kreeg daar hoofdpijn van en is met de productie van de batterijen gestopt, toen stopte de hoofdpijn bij Junghans ook, alleen kregen de bezitters van Iseco’s nu hoofdpijn.

Op internet heb ik een fotootje gevonden van het binnenwerk, het is niet van mijn model horloge, maar het idee is hetzelfde, let op het draadje dat van de deksel naar het uurwerk loopt:

Op internet zag ik dat ongeveer 6 jaar geleden er in Duitsland horlogemakers waren die het konden ombouwen zodat er normale batterijen in kunnen.

Nu mijn vraag: iemand een idee hoe dat moet?

ik zou denken
( wanneer er voldoende ruimte onder het deksel zit )
dat je een platte batterij op het deksel plakt
bijvoorbeeld een Maxell CR2025 of nog platter
en je dan één kant van de batterij aard met de rand van het deksel
en de andere kant aansluit op dat draadje.

Je zou het deksel dan nog wat kunnen uitfrezen om het nóg dunner te maken.
Wordt een aardige klus (-:

Ik denk, dat men in het verleden een ander kaliber monteerde, met dezelfde functies, formaat en een reguliere batterij sparing. Ik weet eigenlijk niet waar ik moet beginnen met zoeken. Ronda biedt geen uitkomst.

Zoek hier eens verder

er zou een kit zijn van tegen de $80,-
en ik las ook iets van “Bulova” o.i.d.

http://newsgroups.derkeiler.com/Archive/Alt/alt.horology/2008-01/msg00177.html

grtz. Gerard

Een CR2012 is 1.2 mm “dik”, misschien biedt dat perspectieven.

Carpe tempus Schreef:

ik zou denken
( wanneer er voldoende ruimte onder het deksel zit
)
dat je een platte batterij op het deksel plakt
bijvoorbeeld een Maxell CR2025 of nog platter
en je dan één kant van de batterij aard met de
rand van het deksel
en de andere kant aansluit op dat draadje.

Bij de mijne zit aan de binnenkant geen draadje tussen het uurwerk en de batterij, maar 2 contactpuntjes(5 mm uit elkaar).

Ik ga maar eens mailen met uhrmachermeister Hoeller in Duitsland voor ombouw. Bedankt voor de reacties.