En die paar euri’s is niet voor niets, even googelen - te laat - leverde op dat het horloge een battery-kwestie heeft: de batterij is een TTC Longlife, volgens de fabrikant zou die 20 jaar meegaan. Sommige horloges lopen dat inderdaad, maar de meeste niet en vervanging was kostbaar. de batterij zit namelijk op het achterdeksel geplakt, het achterdeksel is de batterij. Een fotootje van het achterdeksel:
De firma heeft het dan ook niet gered: halverwege de jaren 90 is Iseco overgenomen door Junghans. Junghans nam de service over maar kreeg daar hoofdpijn van en is met de productie van de batterijen gestopt, toen stopte de hoofdpijn bij Junghans ook, alleen kregen de bezitters van Iseco’s nu hoofdpijn.
Op internet heb ik een fotootje gevonden van het binnenwerk, het is niet van mijn model horloge, maar het idee is hetzelfde, let op het draadje dat van de deksel naar het uurwerk loopt:
ik zou denken
( wanneer er voldoende ruimte onder het deksel zit )
dat je een platte batterij op het deksel plakt
bijvoorbeeld een Maxell CR2025 of nog platter
en je dan één kant van de batterij aard met de rand van het deksel
en de andere kant aansluit op dat draadje.
Ik denk, dat men in het verleden een ander kaliber monteerde, met dezelfde functies, formaat en een reguliere batterij sparing. Ik weet eigenlijk niet waar ik moet beginnen met zoeken. Ronda biedt geen uitkomst.
Een CR2012 is 1.2 mm “dik”, misschien biedt dat perspectieven.
Carpe tempus Schreef:
ik zou denken
( wanneer er voldoende ruimte onder het deksel zit
)
dat je een platte batterij op het deksel plakt
bijvoorbeeld een Maxell CR2025 of nog platter
en je dan één kant van de batterij aard met de
rand van het deksel
en de andere kant aansluit op dat draadje.