Einde-examen-viering met een Rado NCC 101 duo

Vandaag was de laatste examen voorbereidingsdag, dus hier startte om 18h de “grote vakantie” En ook al zijn we erg moe, het NCC duo lag nog beneden en was niet af geraakt vanochtend vroeg, dus toch nog eventjes naar beneden om ze af te werken - we zijn er van afgelopen zondag mee bezig, dus het werd echt wel tijd ze af te hebben.

Dit zijn ze bij aankomst, niet echt mooie horloges en vies en vuil en zo te zien ook maar half werkend en met een hoopje werk aan.

op zondag hebben we de kasten, banden en glazen gefatsoeneerd aangevuld met het terug voorzien van een roterend ankertje op de WP van de rechtse

WP met ontbrekend ankertje herstellen

In de maandagsessie is de eerste uit mekaar gegooid en terwijl die in de kuismachine zat, is de tweede uit mekaar gegooid

20240617_091519

dan gaan we naar de dinsdagsessie en dan hebben we de eerste in mekaar gestoken en de tweede gekuist

Raderwerk en anker

Voorkant

Balans- en automaat montage

Wijzerplaat en wijzers en dan in de siliconen houder joppen

Toen was het goed geweest en hebben we op woensdag het proces even herhaalt voor nummer 2 en dan zijn ze beiden de kast in gegaan met dit als eindresultaat. De originele af-fabriek banden vinden we oerlelijk en hebben we dan maar vervangen door leer.

de timing van beiden

Op de foto’s lijkt het allemaal simpel, maar om eerlijk te zijn er is behoorlijk wat werk in gekropen, doordat het in staties moest hebben we ons beperkt tot de montage op foto zetten, de herstellingen ook nog op foto zetten is er door tijdsgebrek over geschoten. Bij de ene was er werk aan de balans en bij de andere is het hele opwind en datumwerk vervangen op de datumschijf en 1 van de datumschijf vastzetplaatjes na. Die datumschijf en plaat meoten ook nog vervangen worden maar hadden we niet liggen. Alles werkt zoals hoort, maar ik voel bij het uittrekken van de kroon bij die ene dat best de datumschijf + plaatje ook vervangen worden, kroon trekt niet lekker uit van zodra het plaatje over de datumschijf zit. En er zat nog wel eea flink scheef en mis, dus blij dat ze uiteindelijk toch in ere hersteld zijn. de bedoeling was eentje om te herstellen en de 2de voor de wisselstukken, maar dat vonden we dan toch zonde en dus aan allebei begonnen.

En dan nog wat prentjes om de pols van deze supercoole NCC’s. NCC staat trouwens voor New Conception Construction. Beide horloges dateren uit de jaren 70, het is de eerste versie van de 101 en beiden hebben een eta mechaniek - zij het verschillend aan mekaar - in zich op 21600 rate

die kussentjes op de rado displays gaan echt wel vol geraken :smiley:

En nu dan eindelijk de examens voorbij zijn, is het eerst nog kuisdag morgen, maar dan, ja dan eindelijk kunnen we de horloge doen waar we al 3 weken naar zitten te kijken. die wilden we niet doen in staties zo overal tussendoor gezien het een NOS is, ook een NCC maar dan de 303, eerste versie. Jaaaa dit weekend kan ie eindelijk uiteen gesmeten worden :slight_smile:

En eindigen doen we met nog een paar leuke net getrokken prentjes van de coole NCC 101’s

!Rado we love Rado!
That’s all folks tot een volgende keer maar weer

52 likes

Dank je; heel mooi verhaal, werk en de…… RADO’s :ok_hand:t3::ok_hand:t3:!

1 like

Dat leer staat ze prima!

1 like

Knap duo! Wat een werk, maar het resultaat mag er zijn :+1:

1 like

Ah, RADO, what else! Zijn stevige kasten of wat? Ben benieuwd naar de laatste :grinning:

1 like

Dank voor het delen! Graag gelezen en wat een werk weer

1 like

De sci-fi nerd in mij vindt het jammer dat het NCC-101 is en geen NCC-1701, maar soit :joy:

Puik werk geleverd!

2 likes

Wederom een mooi resultaat van deze tweeeiige tweeling ! Proficiat dus :ok_hand: maar zit er nog een felicitatie aan te komen in de vorm van een eindexamen diploma ?:smiley:

1 like

erg stevig met hun 42 excl kroon op 37,5mm Voor ons kan het nog net, al geef ik zelf de voorkeur naar een iets kleinere van laten we zeggen 39mm.

daar zitten we nog lang niet aan, er waren nog 32 lege plekjes. Dus die moeten echt ook nog wel vol en pas dan is het gedaan, maar dan is het ook echt gedaan. Dan schakelen we over op “onderhouden-wat-er-is-modus” :rofl: :rofl: :rofl:

de 303 heeft trouwens ook zo een oerlelijke band, die gaan we wss laten zitten omdat het horloge gaaf en zonder krassen en dergelijke is en het erop hoorde, maar fan zijn we er niet van. Voor de 101’s hebben we de band bij onder het kussentje gestoken.

2 likes

naar wat refereert de 1701? het is de space odysssey 2001, maar voor 1701 kan ik zodadelijk niets bedenken

nee helaas we zitten nog maar in het vierde middelbaar, hopelijk komt het vijfde eraan. Nu ja ik kan al aftellen, als we naar het vijfde gaan dan is het nog maar 2 jaartjes helpen met school, ervan uitgaande dat de kleine dan niet zegt “joh ga eens mee studeren met me op de hogeschool” Dat zou ik als oude vandagen nu toch niet dadelijk zien zitten :rofl: :rofl: :rofl: We hadden liever gezien dat ie uurwerkmaker had willen worden ipv verder studeren, maar ja de een zijn passie is daarom niet noodzakelijk de ander zijn passie.

3 likes

Iedereen wordt hier aangestoken door je mooie Rado’s :hugs:

2 likes

Het vlootnummer van de USS Enterprise :wink:

2 likes

OMG dat had ik moeten weten, die serie was ik in mijn kindertijd verslaafd aan :rofl: :rofl:

2 likes

en the best i have saved for last. Degene die nu nog in de bak liggen, ja dat is toch wel wat anders, een paar specifiek voor de aziatische markt in knotsgekke kleuren zoals bv eentje met een knaloranje carbide kast en eentje met een knalrode en knalblauwe carbide kast.

dit ligt oa nog in de bak

Als je wat meer conservatief bent op horlogevlak, is het misschien niet je dat, maar wij vonden die echt de max met die kleuren. Zijn specifiek voor de Aziatische markt gemaakt. En er ligt nog wel wat moois in de bak :wink: Maar het einde nadert. We hebben net de NCC 101’s op de kussentjes gezet en moeten vaststellen dat we nu meer horloges dan kussentjes hebben :wink: We gaan er altijd vanuit dat er sneuvelen, maar op alles tot nu toe is er maar eentje gesneuveld owv plaat waar de belettering af kwam en eentje die wel in orde was maar ik toch niet meer wilde doen owv een krak in de bezel. Maw doordat er zo goed als niets sneuvelde hebben we er nu te veel :wink:

2 likes

zoveel te meer aangestokenen zoveel te liever want rado is echt years ahead zoals ze zelf zeggen en vooral ondergewaardeerd in horlogeland. Als we nu eens een rado blog maken om ze te promoten, en het doel is dan: alle HF’ers met een rado om de pols :joy: :joy: :joy:

2 likes

Heerlijk verhaal weer. Mooi met al die foto’s. Ik vind die Rado’s spuuglelijk, maar de techniek! Zo mooi. En jullie werk er aan is iedere keer weer verbazingwekkend. Het vakmanschap en de passie spat er vanaf. Zoals altijd dus weer genoten van deze leerzame post. Dank daarvoor.

2 likes

weet je toen we zoveel decennia geleden begonnen, vonden wij die ook spuuglelijk, we vonden eigenlijk alles van na 1960 spuuglelijk. De voorkeur lag altijd op horloges uit de periode 1900 - 1950 en toen kreeg ik vorig jaar met mijn verjaardag zo een starliner met split dial cadeau. ik weet niet wat het was, maar ik vergat de jaren 50 en vroeger horloges en was helemaal begeesterd door die rado en nu zijn we beiden helemaal omgeslagen naar jaren 60-70 radootjes. Het kan verkeren zei Bredero en de brave man had gelijk.

Leuk om zo met iets totaal anders dan wat je al die jaren verzamelde te eindigen :slight_smile:

3 likes

Je hebt helemaal gelijk. Dat is een van de leuke dingen in deze hobby. Dat je - binnen het concept ‘horloges’ - met zo totaal verschillende zaken bezig kunt zijn. En inderdaad, dat wat je boeit kan plots, of in de loop der tijd veranderen. Het design van die Rado’s vind ik niet zo essentieel. Wat ik belangrijk vind van jullie werk en wat ik bewonder is het enthousiasme, het vakmanschap, het streven naar perfectie en de leuke manier waarover jullie over je projecten schrijven.
Blijf vooral doorgaan met dat met ons hier op HF te delen. Nogmaals mijn dank! :smiling_face_with_three_hearts: :pray: :+1:

3 likes

image

Dat dacht ik al, maar dan heb je ook wat :laughing:

Die bedoelde ik met laatste. En kom, jullie weten toch zelf ook dat het bloed kruipt waar het niet gaan kan :wink:

Ik weet niet of ik hier voor zou gaan maar dacht een tijdje terug een met aventurijn wijzerplaat gezien te hebben. Op de veiling greep ik er naast helaas. Als die er idd is wil ik die zeker :drooling_face: Deze week naast een stemvork versie gegrepen, wers me te duur. Ook een om in de gaten te houden :grinning:

Mag je vinden Lex! Blijft er meer voor mij over :wink:

4 likes