Vandaag was de laatste examen voorbereidingsdag, dus hier startte om 18h de “grote vakantie” En ook al zijn we erg moe, het NCC duo lag nog beneden en was niet af geraakt vanochtend vroeg, dus toch nog eventjes naar beneden om ze af te werken - we zijn er van afgelopen zondag mee bezig, dus het werd echt wel tijd ze af te hebben.
Dit zijn ze bij aankomst, niet echt mooie horloges en vies en vuil en zo te zien ook maar half werkend en met een hoopje werk aan.
op zondag hebben we de kasten, banden en glazen gefatsoeneerd aangevuld met het terug voorzien van een roterend ankertje op de WP van de rechtse
WP met ontbrekend ankertje herstellen
In de maandagsessie is de eerste uit mekaar gegooid en terwijl die in de kuismachine zat, is de tweede uit mekaar gegooid

dan gaan we naar de dinsdagsessie en dan hebben we de eerste in mekaar gestoken en de tweede gekuist
Raderwerk en anker
Voorkant
Balans- en automaat montage
Wijzerplaat en wijzers en dan in de siliconen houder joppen
Toen was het goed geweest en hebben we op woensdag het proces even herhaalt voor nummer 2 en dan zijn ze beiden de kast in gegaan met dit als eindresultaat. De originele af-fabriek banden vinden we oerlelijk en hebben we dan maar vervangen door leer.
de timing van beiden
Op de foto’s lijkt het allemaal simpel, maar om eerlijk te zijn er is behoorlijk wat werk in gekropen, doordat het in staties moest hebben we ons beperkt tot de montage op foto zetten, de herstellingen ook nog op foto zetten is er door tijdsgebrek over geschoten. Bij de ene was er werk aan de balans en bij de andere is het hele opwind en datumwerk vervangen op de datumschijf en 1 van de datumschijf vastzetplaatjes na. Die datumschijf en plaat meoten ook nog vervangen worden maar hadden we niet liggen. Alles werkt zoals hoort, maar ik voel bij het uittrekken van de kroon bij die ene dat best de datumschijf + plaatje ook vervangen worden, kroon trekt niet lekker uit van zodra het plaatje over de datumschijf zit. En er zat nog wel eea flink scheef en mis, dus blij dat ze uiteindelijk toch in ere hersteld zijn. de bedoeling was eentje om te herstellen en de 2de voor de wisselstukken, maar dat vonden we dan toch zonde en dus aan allebei begonnen.
En dan nog wat prentjes om de pols van deze supercoole NCC’s. NCC staat trouwens voor New Conception Construction. Beide horloges dateren uit de jaren 70, het is de eerste versie van de 101 en beiden hebben een eta mechaniek - zij het verschillend aan mekaar - in zich op 21600 rate
die kussentjes op de rado displays gaan echt wel vol geraken
En nu dan eindelijk de examens voorbij zijn, is het eerst nog kuisdag morgen, maar dan, ja dan eindelijk kunnen we de horloge doen waar we al 3 weken naar zitten te kijken. die wilden we niet doen in staties zo overal tussendoor gezien het een NOS is, ook een NCC maar dan de 303, eerste versie. Jaaaa dit weekend kan ie eindelijk uiteen gesmeten worden
En eindigen doen we met nog een paar leuke net getrokken prentjes van de coole NCC 101’s
!Rado we love Rado!
That’s all folks tot een volgende keer maar weer