Einde van een tijdperk? Productiestop Seiko SARB017, -033, -035 & SBDX017

Gedroomd dat ik een MM300 had gekocht nav dit nieuws… prioriteiten!
(Ik lag naast mijn wederhelft en ga nu drie weken alleen op vakantie :sweat_smile:)

1 like

Ik vond het niet echt de moeite om een nieuw topic te openen, dus deze maar even nieuw leven ingeblazen.

Een van de eerste dingen die ik doe als ik een Seiko binnenkrijg is de productiedatum checken, zo ook bij de SARB035 die ik deze week via het blauwe gedeelte kocht. Februari 2009 was mijn conclusie, 2019 kan niet want deze horloges zijn niet meer in productie, toch?

Ik vond dit wel een beetje vreemd, aangezien het horloge afgelopen zomer pas verkocht is. Zou zo’n populair model dan ruim 10 jaar ergens in een magazijn gelegen hebben? Na wat verder onderzoek gedaan te hebben kwam ik naar aanleiding van dit filmpje van Long Island Watch tot de conclusie dat mijn SARB gezien het ‘D’ uurwerk dat pas vanaf 2016/2017 in productie is, toch uit februari 2019 stamt.

Zijn deze modellen dan wel ‘echt’ uit productie, en wat is daar precies de definitie van? Als ik Long Island Watch mag geloven worden de onderdelen niet meer nieuw gemaakt, maar worden er nog wel nieuwe horloges ‘in elkaar gezet’ waardoor de productie assemblage nog wel even door kan blijven lopen. Als je nu bij Long Island Watch een nieuwe koopt (voor $500) krijg je dus een nieuw, in 2019 geproduceerd horloge geleverd.

Overigens geeft Mark van Long Island Watches in het commentaar onder de video aan dat het wel lastiger is geworden om de horloges in te kopen, en ook voor hem de prijzen nu een stuk hoger liggen dan voor de aankondiging van de productiestop.

Ik weet niet in hoeverre dit voor jullie ook een openbaring is, maar ik vond het wel interessant om te delen.

6 likes