Eindelijk de Buren waar ik naar op zoek was

Vandaag mijn nieuwste aanwinst binnen gekregen. Eentje waar ik al tijden naar op zoek was.
Een Buren met microrotor uurwerk. Buren heeft dit concept uitgevonden en gepatenteerd in 1954. Daarna hebben verschillende merken het uurwerk gebruikt, omdat het ervoor zorgde dat automatische horloges een stuk dunner konden worden gemaakt. De rotor zit namelijk niet op het uurwerk, maar ertussen door het kleinere formaat. Onder andere de Universal Geneve Polerouter heeft hetzelfde uurwerk.

Hij loopt als een jekko, in technische termen, dus ik hoef er verder niets aan te doen.

grt Melvin

7 likes

Prachtig. Uurwerk ziet er nog super schoon uit.

1 like

Erg mooi. Groeten van z’n Compressor broertje.

1 like

Ook erg mooi. De hartelijke groeten terug :wink:

Ja prachtig en ziet er nog geweldig mooi uit!

Groet van mijn clone :wink:

Best wel gek dat hij pas na de 3e keer uploaden niet gedraaid wordt weergegeven???

3 likes

Mooie uitvoering, Melvin!
Eindelijk gelukt; gefeliciteerd!

En de groeten van z’n Baume & Mercier broertje
[URL=http://smg.photobucket.com/user/gerard1/media/Automaten/Bloch068.jpg.html]

[/URL]

4 likes

Hoe zag de voorkant van die Hamilton er ook alweer uit, @Brutus?

Groeten terug :wink: Ik vind het trouwens niet zomaar een clone. De Polerouter is toch een behoorlijk horloge opzich, een icoon zelfs in mijn ogen.

Hey leuk! Ik wist dat B&M uurwerken heeft gebruikt van Buren, maar ook met microrotor wist ik niet.

Vandaar mijn knipoog…
Ik heb er al eens een postje aan gewaagd want degene die ik heb is er een uit de allereerste serie
met microrotor, toen Buren en UG nog juridisch aan het vechten waren vwb het patentrecht.
Vandaar dat er nog patented rights pending onder de rotor staat…

2 likes

Oei, toen hadden ze nog hoop haha. Leuk stukje geschiedenis.

gave!!

Mooie aanwinst! En bedankt voor de toelichting van de microrotor.
Ik kende het principe wel, maar ik snapte nooit het voordeel ervan.
Nu snap ik dat door de constructie van de microrotor het uurwerk platter gemaakt kan worden.
Weer wat geleerd!

Topklok Melvin, gefeliciteerd! Ik wou al graag een micro-rotor maar dat is nu alleen nog maar erger geworden… bedankt daarvoor. :wink:

Overigens gebruikt met name Patek Philippe nog steeds vaak een micro rotor in hun uurwerken,

Ik kijk ook uit naar zo’n microrotor, prachtig, maar als ik wat tegen kom, zijn ze vreselijk duur :unamused:

Dank je, geen probleem hoor. Dat doe ik graag haha

Ja dat klopt, ze zijn best wel gezocht. Ik heb een beetje geluk gehad bij deze. Het stond nergens vermeld dat het om een micro rotor uurwerk ging en er heeft verder niemand op geboden. Het is dus door iedereen gemist, nou ja bijna iedereen :wink:

1 like

Yep Melvin, maar B & M heeft 'm “opgeleukt” naar 33 jewels.

[URL=http://smg.photobucket.com/user/gerard1/media/Automaten/PB260008.jpg.html]

[/URL]

Geen Hamilton Jeroen, maar een Baume & Mercier :wink:

2 likes

Mooi stijlvol en classy hoor, dit is het Buren 1001 uurwerk. In mijn Buren zit een 1000A.