Eindelijk een Breitling die ik wel in een collectie zou willen hebben

Die Tesla is mooier dan die Breitling, en ik houd niet van Tesla’s, en medunkt dat hij ook praktisch nut heeft.

1 like

Ja ik worstelde ook wel even. Die Breitling is inderdaad nogal ehhh. Apart.

1 like

Als we het over smaak gaan hebben blijf ik bij Breitling voorlopig nog even bij deze.

4 likes

Terecht. Ikzelf vind de bezel-loze nog cooler, maar dit is natuurlijk een übertof apparaat. Met knoppen die evident bij een chronograaf passen.

Uweetwel, die knoppen die grootvader Breitling hoogstpersoonlijk uitgevonden heeft in de jaren 20.

1 like

Hoe bedienden ze daarvoor dan de chrongrafische functie van een horloge? Er mee schudden? Op tikken? In morse aan de kroon draaien?

2 likes

Nou, de chronograaf an sich werd blijkbaar bediend door op de kroon van je zakhorloge te jenzen. De notie van een aparte knop die niet in je kroon zat en een tweede re-set knop komt inderdaad bij Breitling vandaan.

Nu ga ik niet roepen dat er zonder Breitling geen chronograaf was geweest, want er zal vast iemand op het idee gekomen zijn, maar in deze tijdslijn heeft hij het maar mooi uitgevonden.

2 likes

Dat is gewoon een heel cool ding en met niets te vergelijken. Laten we het cult noemen. :+1::ok_hand:

Dit komt vaak ter sprake bij emergency 1 maar is niet helemaal waar, de satellieten reageren niet meer op 121.5 maar locale torens etc nog wel.
Ook zoek teams gebruiken de frequentie nog steeds.
M.a.w. het is geluk hebben als je signaal opgepikt wordt (line of sight) en je noodsignaal als zodanig opgepikt wordt.
Als je vermist bent of je zat in een vliegtuig dat van de radar is verdwenen en ze gaan actief zoeken dan heb je er zeker nog iets aan!

onderstaande komt van de FAA site:

1. Although the frequency in use or other frequencies assigned by ATC are preferable, the following emergency frequencies can be used for distress or urgency communications, if necessary or desirable:
    121.5 MHz and 243.0 MHz. Both have a range generally limited to line of sight. 121.5 MHz is guarded by direction finding stations and some military and civil aircraft. 243.0 MHz is guarded by military aircraft. Both 121.5 MHz and 243.0 MHz are guarded by military towers, most civil towers, and radar facilities. Normally ARTCC emergency frequency capability does not extend to radar coverage limits. If an ARTCC does not respond when called on 121.5 MHz or 243.0 MHz, call the nearest tower.
3 likes