Eindelijk een Elka horloge

In de negentiger jaren heb ik een Elka scheepsklok (echt NOS!) gekocht bij een klokkenmaker achter het paleis op de dam (Raadhuisstraat). Liefde op het eerste gezicht, maar doorgelopen. Een week later toch maar terug gegaan om hem te kopen.

Omdat ik inmiddels getrouwd ben en mijn vrouw niet nog meer klokken in huis wil ben ik de laatste jaren overgestapt van klokken naar horloges. Onder meer via dit forum ben ik achter de geschiedenis van het Amsterdamse horlogemerk Elka gekomen.
Zo komt het dat ik al jaren op zoek ben naar een Elka-horloge. Het valt niet mee om er een te vinden, maar het is mij toch gelukt!
Deze is onderweg vanuit het buitenland, foto verkoper:

Het horloge heeft nog wel aandacht nodig, maar het loopt in ieder geval.
Ik denk wel dat ik er nog iets moois van kan maken. Ik vind het erg leuk dat de seconden wijzers en de uren markers bijna gelijk zijn. Open 6 :slight_smile:

Wat vinden jullie ervan?

Best wel leuk om zoā€™n Elka in de verzameling te hebben, even een beurtje en een nieuw glaasje, gefeliciteerd (tu)

Overigens de groeten van een familielid, want als geboren Amsterdammer vond ik dat ikā€¦ :wink:

mvg

Mijn beste,

Ik vind deze Elka prachtig!!
De rustige wijzerplaat en de eigenzinnige wijzers vormen een perfecte combinatie.
Succes met het verfraaien van deze beminnelijke tijdgenoot.

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Leuk vouwfietser, dat het dan toch gelukt is. Leuk ook, die rode secondewijzer. Voor mij is dat een extra drempel om door te lopen en dus de aanschaf van zoā€™n horloge te overwegen.

Heel veel plezier met je aanwinst!

Horloge van Frans mag er ook zijn; mooie wijzervorm, die je niet vaak tegenkomt.

Leuk dat je hem eindelijk heb gevonden!

Groetjes van een (recenter) familie-lid:

Mijn initialen zijn LK, dat was de reden voor mij om er een aan te schaffen :wink:

Leuk! zoā€™n Elka.
Groeten van de oude overbuurman :slight_smile: .

Het horloge ziet er prima uit, vouwfietser. (tu)

Prachtig horloge. Ik heb een Elka geĆ«rfd van mijn opa en kan deze niet vindenā€¦
Zal wel ergens in huis rondzwervenā€¦
Een massief gouden moonphase Elkaā€¦
Ben eigenlijk altijd wel benieuwd geweest naar dit merk.
Iemand die er meer over kan vertellen???

@meziya:
http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,110520,115754#msg-115754
Zoeken op dit forum op ā€œkiekā€ of ā€œelkaā€.
Deze link leidt naar een leuke.

Dank u voor de info:D. Interestingā€¦Nu nog opzoek naar mijn Elka :(ā€¦

Een van de mooiste classics die ik hier sinds lang voorbij heb zien komen. Een wijzerplaat met een schitterende indeling -urenmarkering en minuten langs de rand- en dito wijzers; de rooie secondenwijzer maakt het prachtig af.
Gefeliciteerd! Ik zie erg graag het eindresultaat met nieuw glaasje en band aan de pols.

Bedankt voor de positieve reacties.
Het is leuk om mooie Amsterdamse horloges langs te zien komen, Vooral die van Frans53 is erg fraai!
Ik hoop dat Mezina zijn erfstuk terugvindt, die zou ik ook wel willen zien.

Heeft iemand enig idee hoe oud mijn Elka ongeveer zal zijn?

Aan de hand van het uurwerk kun je een heel eind komen icm met de uurwerk db van Rafft.de
Heb ik ook gedaan met mijn Elka dat een AS uurwerkje zonder anti-shock heeft en stamt uit de jaren '40.
Elka heeft diverse merken uurwerkjes gebruikt in zijn klokken/horloges, dat
was heel gebruikelijk bij veel juweliers die horloges onder eigen naam verkochten.
Ben eigenlijk wel benieuwd naar het uurwerkje dat in jouw horloge zit.

mvg

edit: taalfoutjeā€¦

vouwfietser Schreef:

Bedankt voor de positieve reacties.
Het is leuk om mooie Amsterdamse horloges langs te
zien komen, Vooral die van Frans53 is erg fraai!
Ik hoop dat Mezina zijn erfstuk terugvindt, die
zou ik ook wel willen zien.

Heeft iemand enig idee hoe oud mijn Elka ongeveer
zal zijn?

Qua stijl v.d. wijzerplaat en het lettertype, zou ik 2e helft 40er jaren zeggenā€¦

Leuke Elka zeg , die zal inderdaad uit jaren 40 zijn gezien de stijl . Leuk merk met leuke geschiedenis en de Elkaā€™s die ik ben tegen gekomen hadden allen een goed uurwerkje .

Enjoy!

Leuk horloge(tu)

Dit type wijzers kom je ook tegen op de 15 steens Shturmanski uit de jaren 40/50:

Foto komt van Mark Gordon, ussrtime.com item 0021

Deze hadden jullie nog van mij tegoed.

De ELKA heeft inmiddels wat klein onderhoud gehad en is voorzien van een nieuw glaasje.

Wel zijn de originele kroon en de zeer oude band behouden gebleven, dat vind ik belangrijk.

Ha mooi dan kan ze weer gedragen worden :wink:
Weet je al welk uurwerkje er in zit?

mvg

Mooi met dat oude bandje. Vintage all the way.

Veel plezier er van :slight_smile:

Groet!

Weet je al welk uurwerkje er in zit?

mvg

Helaas niet, want ik ben zo voorzichtig geweest het werk aan de Elka niet zelf te doen, maar uit te besteden aan een professional.