Eindelijk een horloge

Beste horlogefanaten,

Ik ben geen reguliere bezoeker van dit forum. Ik heb wel een aantal malen wat discussies gevolgd en informatie gevonden die ik ooit zocht.

Het begon met mijn interesse in tritium verlichting. Ik las daar ooit iets over en kwam via google te weten dat dit principe in horloges toegepast wordt. Mijn interesse was toen echt gewekt en ik las al snel meer over merken als Luminox en Marathon. Tevens kwam ik te weten dat dit “military watches” zijn klaarblijkelijk een aparte tak van sport in de horlogewereld.

Nu mogen jullie best weten dat ik normaal nooit een horloge draag en de enige die ik ooit heb gehad zijn een swatch en een nike horloge die beiden door mijn vrouw vakkundig in mijn spijkerbroek zijn meegewassen en door de droger zijn gehaald…Eigen schuld moet je hem maar om je pols doen.

Maar ik begon toe toch geinteresseerd te raken en ben mij gaan orienteren op het merk luminox en marathon. Uiteindelijk sprak marathon door zijn duurzaamheid en mooie basale uitvoering en de rigide speceficaties waarmee het is gemaakt mij het meest aan. Maar hoe eraan te komen want ze zijn niet in de winkel te koop. Wel ook hier bood het forum uitkomst want ik kreeg al snel de link naar chronometer.net of te wel The windycitywatchcollector. Op deze site worden marathon horloges te koop aangeboden. Ik heb kontakt opgenomen met Cris Hooper Die achter deze site zit (een amerikaan) en die klaarblijkelijk military watches als specialiteit heeft.

Ik ben vorige week bij Chris Hooper in Amsterdam langsgeweest. Uiterst vriendelijke man! Was er met mijn vrouw en we hebben onder het genot van een kopje thee wat over het weer, amerika vakantie en horloges gebabbeld. Het horloge dat ik op het oog had was de TSAR. Het horloge was nieuw en ongebruikt. En ik was er direkt verliefd op. Het is niet te groot en ook niet te klein. Wel een dik horloge met een mooie uitstraling (letterlijk) en de afwerking is echt heel mooi. Een mooie scherpe gedetaileerde wijzerplaat en de kleine tritiumbuisjes geven in het donker echt heel veel licht. Als je ogen gewend zijn in absoluute duisternis dan kan je er inderdaad bij lezen.

Ik heb geen foto’s bijgevoegd want op dit forum zijn diverse foto’s te vinden van dit horloge. Wat ik hierbij wel wil zeggen dat ik nooit een dergelijk horloge gekocht zou hebben als dit forum er niet zou zijn. Nog kende ik het merk niet maar ook de techniek erachter. Het duurste horloge dat ik hiervoor ooit gekocht heb was 100 euro. Dus dit is voor mij een duur horloge a 350 euro (inclusief maratac bond strap voor in de zomer). Maar ik vind het ieder cent waard! het is voor dit geld echt een heel degelijk horloge dat goed zijn werk doet. Je kan de tijd en datum onafhankelijk instellen en de seconde wijzer staat bij het instellen oop stil. Dat maakt het gelijkzetten met een standaardklok (atoom internet klok) tot een peuleschil. Tevens is het leuk dat je een horloge hebt dat niet iedereen om zijn pols heeft en waar ook een verhaal achter zit. Overigens heb ik mijzelf dit horloge kado gedaan omdat ik afgelopen november mijn Bachelor titel aan de haagse hoge school heb behaald. Op mijn 45e wel te verstaan…

Dus Forum Bedankt voor jullie bijdrage in de aanschaf van dit horloge. Ik weet nu al dat ik er nog lang plezier van zal hebben.

Weten jullie trouwens hoe ik aan een siliconen maratac polsbandje an komen? Ik zie ze op de countycomm site zie de volgende link:
http://www.countycomm.com/silicone.htm

Je kunt ze daar niet kopen en ik zie ze verder nergens anders. Dus jullie inbreng is weer gewenst

Groeten GdV

Welkom Gerard,

leuk verhaal, zo heeft een ieder een zetje gehad om de wereld van 'Horloges’binnen te treden.
Heb zelf ook een horloge met tritium buisjes, een Traser 6502 pro diver

die tritium is werkelijk ongeevenaard als het op afleesbaarheid aan komt.

hoop je nog veel horlogeplezier toe.

gr Ron

Gefeliciteerd met de aanwinst(tu) Dat tritium is iid erg leuk.
Ik heb deze op m’n ‘nachtkastje’ liggen. En wel zo dat ik 's nachts de tijd (met gemak) af kan lezen:

mARATEC? westcoastime. Met één t inderdaad, wellicht daar.

tjvreeken Schreef:

Gefeliciteerd met de aanwinst(tu) Dat tritium is
iid erg leuk.
Ik heb deze op m’n ‘nachtkastje’ liggen. En wel zo
dat ik 's nachts de tijd (met gemak) af kan
lezen:

http://i10.photobucket.com/albums/a133/tvreeken/ho
rloges/MWC_front.jpg
leuke klok, tom, waar heb je die ook alweer vandaan?

Mijn beste,

Gerard, van harte welkom op dit majestueuze horlogeforum.
Dit plezante verhaal van jou doet vermoeden dat het horlogevirus zich ook van jou meester heeft gemaakt.
Chapeau!!

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Hoi Gerard,

Gefeliciteerd met het behalen van je bachelor titel en je nieuwe TSAR.
Voor die band zou je inderdaad kunnen informeren bij
http://www.westcoastime.com
. Betrouwbaar adres, daar heb ik mijn GSAR gekocht.

Michel

hharry Schreef:

tjvreeken Schreef:


Gefeliciteerd met de aanwinst(tu) Dat tritium
is
iid erg leuk.
Ik heb deze op m’n ‘nachtkastje’ liggen. En wel
zo
dat ik 's nachts de tijd (met gemak) af kan
lezen:

http://i10.photobucket.com/albums/a133/tvreeken/ho

rloges/MWC_front.jpg
leuke klok, tom, waar heb je die ook alweer
vandaan?

Hij komt ‘gewoon’ van eBay, van deze verkoper http://stores.shop.ebay.nl/MILITARY-WATCHES-AND-SURPLUS__W0QQ_armrsZ1

Maar ik moet hem een keer bij een horlogemaker open laten maken. Om naar het uurwerk te kijken. Eén van de forumleden (weet niet meer uit m’n hoodf wie) heeft vorig jaar een keer gepost dat er een wel eens geen Zwitsers quartz uurwerk in zou kunnen zitten. Maar ik krijg de kast niet met mijn ‘gereedschap’ open:(

Tevens goede en vriendelijke klantenservice (tu) (reageren vrijwel direkt op je mail)

Oh ja, welkom :wink:

Heren en Dames,

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb de westcoastime site bekeken en daar hebben ze inderdaad heel veel bandjes. Maar niet degeen die ik op de countycomm site heb gezien. Die band van siliconen sprak mij ook aan omdat er een mooie gesp/metalen sluiting op zat. Verder was het inderdaad een heel gewoon bandje en zijn er ook hele mooie andere bandjes.

Andere vraag: Dit is een waterdicht horloge tot 300 meter (als je ooit zo diep komt is dat gelijk je laatste duik). Nu wordt een horloge aan de onderzijde en de kleine kiertjes snel vuil en vet. Ik heb thuis een kleine ultrasone reiniger waar ik wel eens een bril of ringen in reinig. Kan het kwaad hier af en toe de TSAR in te reinigen?

Bedankt voor jullie reacties
GdV

Gefeliciteerd met zowel je Bachelor als je mooie horloge! (tu)
En gooi die klok s.v.p. niet in de ultrasoon. Maak die kiertjes liever goed schoon met wat water en een oude tandenborstel.

@ gerard: proficiat met je horloge en bachelor titel. Betreft 't bandje, weet niet waar je em kan kopen, maar kwam op 't forum wel tips tegen van sites met bandjes. Wellicht dat iemand je nog kan helpen. Waarom niet via countycomm kopen? Voor $18 kan er denk ik niet veel misgaan.

@ paul g: kweenie wat er mis is met ultra-soon reinigen van je horloge. Het vuil komt er wel goed vanaf. Ook tussen de kleine kiertjes en schakeltjes. Wel leg ik ze op een sponsje, anders rammelen de horloges zo onwijs. Dat lijkt me niet bepaald gezond, of kunnen die ultrasone trillingen anders nog schade veroorzaken?

Broadarrow.com verkoopt ook zulke bandjes.

marnix_moed Schreef:

@ gerard: proficiat met je horloge en bachelor
titel. Betreft 't bandje, weet niet waar je em kan
kopen, maar kwam op 't forum wel tips tegen van
sites met bandjes. Wellicht dat iemand je nog kan
helpen. Waarom niet via countycomm kopen? Voor $18
kan er denk ik niet veel misgaan.

@ paul g: kweenie wat er mis is met ultra-soon
reinigen van je horloge. Het vuil komt er wel goed
vanaf. Ook tussen de kleine kiertjes en
schakeltjes. Wel leg ik ze op een sponsje, anders
rammelen de horloges zo onwijs. Dat lijkt me niet
bepaald gezond, of kunnen die ultrasone trillingen
anders nog schade veroorzaken?

Sommige mensen zeggen dat een mechanisch uurwerk niet zo goed tegen die trillingen kan. Vooral lagers en asjes die geperst zitten zouden kunnen gaan schuiven.

@Gerard: Gefeliciteerd met beiden!

Ik heb zelf een GSAR, heerlijk horloge! Hier wat foto’s om het topic wat levendiger te maken (ik heb hem aan een custom made lederen band zitten):

En wat detailfoto’s van de tritium buisjes:

Quinny Schreef:

Sommige mensen zeggen dat een mechanisch uurwerk
niet zo goed tegen die trillingen kan. Vooral
lagers en asjes die geperst zitten zouden kunnen
gaan schuiven.

Ook als niet als ik em ook op een sponsje zet, zodat ie niet onwijs trilt. Mechanische horloges van motorrijders schijnen wel flink van de trillingen last te hebben. Maar die sonische trillingen op een spons lijken me toch weinig kwaad te kunnen?

En wat detailfoto’s van de tritium buisjes:

Wat apart dat die buisjes er “gewoon” opliggen. Meestal kom ik ze tegen met iets er omheen of ingelegd in de wijzerplaat. Dit geeft em een leuke look.

P.S. Geeft de pearl op de bezel ook licht?

marnix_moed Schreef:

Ook als niet als ik em ook op een sponsje zet,
zodat ie niet onwijs trilt. Mechanische horloges
van motorrijders schijnen wel flink van de
trillingen last te hebben. Maar die sonische
trillingen op een spons lijken me toch weinig
kwaad te kunnen?

Ik weet het niet… Dat zul je aan een van de horlogemakers op het forum moeten vragen. Ik herhaal als een papegaai wat ik ergens anders een keer gelezen heb… :wink:

Wat apart dat die buisjes er “gewoon” opliggen.
Meestal kom ik ze tegen met iets er omheen of
ingelegd in de wijzerplaat. Dit geeft em een leuke
look.

P.S. Geeft de pearl op de bezel ook licht?

De pearl is van gewoon luminova-achtig materiaal.

Heren, bedankt voor jullie reacties, en Quinny bedankt voor het plaatsen van de foto’s. Ik was daar zelf nog niet aan toe gekomen.

Ik moet overigens eraan toevoegen dat het uurwerk in dit horloge een high tork quarts is en dat ik wel een eerder een quarts horloge gereiningd heb in de ultrasoon. Het horloge was na deze behandeling superschoon en werkte nog perfect.

Het was mij ook reeds opgevallen dat die tracerbuisjes ogenschijnlijk bovenop de wijzerplaat liggen. Maar als je goed kijkt dan zie je dat ze in een verdieping liggen. Ze zullen er gewoon op vastgelijmd zijn.

Overigens is mijn angst bij dit horloge dat als je het in de ultrasoon legt die buisjes lostrillen of dat de fosforcoating aan de binnenkant van die buisjes lostrilt.

Overigen heb ik op de site van countycomm gekeken naar bandjes maar ze verzenden niet buiten de USA! dus je kunt daar niets kopen. Ik heb daarover een vraag aan hen gesteld of dit voor al hun producten geld of alleen voor de horloges van marathon. Ik heb daar helaas geen reactie op gerkegen.

Groeten en een prettige dag.
Gerard

Dat is een beetje de pest met die US sites. Een heleboel zenden niet naar Europa.

Michel

@ Quinny: ben ook wel benieuwd, als ik er 1 heb gevonden, zal ik 't em zeker vragen!

@ gerard: denk idd ook dat ie er in ligt. Zijn immers altijd (?) buisjes… en die zijn rond. Hoe dan ook, blijft een aparte look! En jammer van die US site.