Eindelijk een seconde morte maar dan anders

Hele poos geleden mijn incomplete horloge met chezard 7400 naar @HorloG laten gaan die hem in ere hersteld heeft, beter dan bij mij in een laatje.

Seconde morte of “dead seconds” is dat je mechanische uurwerk een complicatie heeft dat de seconde wijzer zich tikkend als een quartz horloge voortbeweegt in plaats van de normale vloeiende beweging, destijds heel bijzonder.

Nu heb ik net een Laco “electric” binnen die hetzelfde doet met een electro mechanisch uurwerk. Dus je hoort het batterij aangedreven uurwerk lustig tikken en aan de wijzerplaat zijde zie je de secondewijzer zich elke seconde één tik bewegen, strak op de minuten streepjes.
Er zit een Durowe 861 in, een uurwerk dat blijkbaar vrij vlot opgekocht is door Timex.
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&Durowe_861

https://www.uhrmachermeister-nitzsche.de/blog/11-arbeiten/191-laco-electric-durowe-cal-861.html

En die van mij, net binnen en nog niet schoongemaakt.

31 likes

Leuke aanwinst en hier nog een linkje:
http://electric-watches.co.uk/makers/laco/
:slight_smile:

1 like

Gaaf, bijzondere kalibertjes zijn dat! En nog steeds best betaalbaar.

Even de video’s er bij gezocht:

en jouw model met een goudlaagje (geluid uitzetten als je niet van kitschmuziek houdt:

3 likes

Hoe lang loopt het horloge op 1 knoopcel ?
Prachtig horloge trouwens !
En dan de kroon aan de onderzijde : zeer apart

1 like

Dankjewel en geen flauw idee, ik heb net de knoopcel vervangen, de oude begon al wat te lekken.

1 like

Mijn beste,

Inderdaad “anders dan anders”.
Interessante materie die ‘Seconde morte of “dead seconds"’.
Nooit geweten dat dit bestaat!!
Veel draag-plezier dan oom met deze eigenzinnige Laco.

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Leuke bijzondere aanwinst, veel draagplezier ermee.

Enthousiaste gok gemaakt, maar helaas - de seconde morte is bij deze Laco wel erg ‘morte’


:innocent:

5 likes

Het is ook niet voor niks dat electrische horloges maar heel kort hebben bestaan, de techniek was gewoon niet goed.

2 likes

Leuk idee… maar net als de stemvork een uiteindelijk te duur/kwetsbaar/complex vergeleken met quartz.

1 like

Apart ,bijzonder ,leuk,goeduitziend,…proficiat :point_up_2:

1 like

Maar m’n Timex (in die periode de eigenaar van Laco zover ik weet) loopt nog steeds, met onder de ‘normale’ motorkap een simpel E-power motortje. Electric made in Taiwan


Helaas lijkt die niet te kunnen doneren aan die toch best mooie Laco, wat ik er van kan zien is deze toch anders gebouwd dan deze Timex :thinking:

Laco is overgenomen door Timex zodat ze snel een werkend batterij horloge hadden om te verkopen. Electro-mechanische horloges zijn niet persé minder betrouwbaar (Lip R184, Landeron 4750, Seiko/Citizen) maar heel snel ouderwets en achterhaald door de kwartsen.

2 likes

Geen cijfers van, maar ik heb best wel een paar E-watches tussen mijn oudjes die nog aardig meedraaien. Voor die 4750 heb ik ooit een Enicar versie gehad, prachtig design maar ik vond er toen geen uurwerk voor. :face_with_monocle: