Deze Lancia World time lag al een behoorlijke tijd te wachten op aandacht. Deze week de koe eens bij de horens gevat en ermee aan de slag gegaan.
Gedemonteerd, gereinigd en de pakkingen gesmeerd. De wijzers eraf en gereinigd, lumen hersteld, wijzerplaat hersteld. En ten slotte een nieuw glas erop.
Het FE3612 uurwerk is volgens Ranfft een beetje een mafkees: “train and hand gear separately driven by the barrel (cf. MSR T43)
This design allows low profile and gives space for a big balance, but it requires high precision and shake-free gears, because so many wheels are involved in the coupling between second- and minute hand”
Ook maf en bijzonder onhandig zijn de dag en datum aanduiding zonder snelverzet. Om de tandwielen te sparen zal ik die in de toekomst gewoon laten staan, ik zal hem niet dagelijks gaan dragen.
Lancia is een Nederlands ‘merk’, de dagschijf is dan ook nederlands (alleen nederlands) in drie forse letters.
Het uurwerk loopt perfect op tijd (-15sec per etmaal). Met een zwarte nato band kan deze er weer even tegenaan
Het horloge heeft een mooie afwerking; beide ringen liggen mooi in de kast, daar overheen een kunststof spacer die ook de wijzerplaat mooi op zn plek houdt op lichte afstand van beide ringen. Tenslotte een messing spacer die het uurwerk weer op zn plaats houdt. De kronen vallen over messing busjes en hadden nog prima ‘stroeve’ inwendige pakkingen.
Een mooi detail vind ik ook dat de secondenwijzer een fractie over de binnenste 'duik’ring valt.
Het uurwerk is nog mooi schoon. In antwoord op de vraag van gschoots, ik heb het uurwerk gelaten ‘as is’