Eindelijk gezochte Breitling Chronomat gevonden maar...

Probleem met zulke horloges is dat de kost van het in orde brengen de waarde overstijgt en het gewoon economisch niet klopt. Beter eentje kopen die beter in orde is en op het einde van de rit minder zal kosten.

Deze modellen hebben een stalen binnenkant. Niet omdat ze bij Breitling bezuinigen. Maar kwaliteit willen leveren. Met vol goud breken ze meteen af bij de eerste keer ergens aanhaken.

De kroon stoort mij in principe niet (moet wel een origineel zijn), maar de service kosten zouden inderdaad een dreun geven als ik het erbij moet nemen. Is zo’n service bijna altijd noodzakelijk of zou ik nog een jaar (of 2) kunnen uitstellen indien ik deze koop? Is het meer een risicogeval of moet men sowieso een service doen?

Als u er niet mee gaat zwemmen of douchen dan is de service niet noodzakelijk, zoek hiervoor tzt een goede horlogemaker en ga niet naar breitling zelf.

Koop geen Porsche als je de Porsche-garage rekeningen niet kunt betalen. Ex-Breitling NL horlogemaker hier. Enne - ik heb geen enkele Breitling hier zelf; ook nooit gehad. :fire: :wink: Yup, kan het niet betalen. :sweat_smile:

11 likes

Over de voorganger van de B13047 kan ik niet oordelen omdat ik daarvan de kennis niet heb. Is van voor 1990.

Vanaf de B13047, B13048, B13050 waren de riders af fabriek double. De opvolger B13350 had massief gouden riders. Echter is de kroon en drukkers nog steeds van double.

De oude double riders worden al meer dan 20 jaar niet meer geleverd en alleen de massieve van goud.

3 likes

Er zijn vrijwel geen “gewone “ horlogemakers die ook de originele pakkingen en kroon gebruiken. Dit is wel nodig bij een horloge van die leeftijd.

Ja klopt ga hier wel mee naar een goede horlogemaker geen beunhaas. Breitling heeft veel service punten gehad bij de betere horlogemakers. Ga wel naar deze punten.

In geen 1700 jaar.

Waarom ben je opzoek naar die ouwe troep? Voor 1900-2100 euro koop je gewoon een zo goed als nieuwe Colt, met goede waterdichtheid, moderne techniek, met een nieuwer uurwerk, garantie, stalen band, en alle toebehoren.

Ik zou deze oude afgetrapte neuk echt links laten liggen, daar krijg je geheid spijt van.

1 like

Enne - het ziet er ook gewoon niet meer uit. Was het nou 100% tiptop in orde, redelijke prijs, en je valt voor “noughties” two-tone razzle - tja… …dit tijdperk van Breitling is voorbij. Het in stand houden er van gaat gewoon lelijk geld kosten inmiddels.

1 like

Precies, het is ook gewoon een kitscherig ding om te zien, het heeft de tand des tijds niet goed doorstaan als je het mij vraagt.

2 likes

Dit zijn gewoon sympathieke breitling chronograafjes, uit een andere tijd. Ben het eens wbt de staat. Condition scheelt enorm hoe die dingen overkomen.

Je vergelijkt een 5513 ook niet met een 124060.

2 likes

Verdorie, je hebt helemaal gelijk! Ik heb het er even na zitten zoeken, maar ik had er m’n hand voor in het vuur durven steken. Dank voor de correctie :+1:

Ik schrok mij een hoedje wat er allemaal vervangen moest worden bij mijn Chronomat Blackbird afgelopen jaar…
Mag trouwens weg, denk 5x na beurt gedragen…

9 likes

Het serienummer is bij deze modellen heel erg oppervlakkig aangebracht dus als het horloge ene keer gepolijst is dan is het nummer vaak gewoon weg of heel vaag.

2 likes

En deze is echt top…

2 likes

Breitling gecontacteerd, volgens hen is een service met polishing rond 800 euro. De persoon die het horloge verkoopt zei dat er een service 8 weken terug nog gebeurde en het laagste dat hij wilt gaan is 1400. Vind het een mooi horloge maar is inderdaad al oud en zoals anderen zeggen is het misschien nog altijd te duur voor wat het is.

Met garantie? De kroon had dan vervangen moeten worden voor de juiste, vermoed dat de huidige een “vervangende” kroon is.

De bordeaux rode wijzerplaat werd vroeger erg moeilijk verkocht, de meeste klanten gingen destijds voor blauw / blauwgrijs / wit / zwart. Dacht dat de juwelier waar ik in de 90e jaren werkte deze rode uitvoering met 30% korting heeft verkocht aan een Nederlandse klant nadat het horloge zeker 2 jaar in de voorraad was geweest.

3 likes

Dat de wijzer van de uren teller als enige wijzer van de chronograaf niet op de nul stand staat vind ik persoonlijk wat raar.

1 like

Volgens mij een bekend probleem bij 7750 uurwerken. Geeft ook duidelijk aan dat een service beurt noodzakelijk is.

1 like