Eindelijk..... Hij is er....De GSAR

Na een week wachten werd hedenavond bij mij thuis een pakketje afgegeven. Zou het hem zijn???

Het grote uitpakken kon beginnen. Het pakketje moest uit Californie komen, maar gelukkig was de inhoud goed verpakt.

Na de laatste beschermende lagen eraf gehaald te hebben werd het eenvoudige doosje van Marathon zichtbaar, met daarin de GSAR. Niets geen luxe dozen, het gaat bij een dergelijke toolwatch toch gewoon om de inhoud.

Hier een een close up van de GSAR.

Even nog de specs van de GSAR, gekopieerd dus in het Engels.

Movement: ETA 2824-A2 Signed Marathon
Dial: measures 27.7mm and utilizes self-luminous tritium vial technology (26 millicuries)
Crystal: sapphire - 2.8mm thick x 30.50mm diameter
Case: is cut from 316L stainless steel
Case diameter is approximately 46.0mm
Bezel diameter is 41.10mm, milled engraved and filled
Case Height is 13.85mm
20 mm lugs with drilled holes
Crown: 6.5mm dia x 5.50mm long, deep knurled
Weight of head 93.1 grams

Ik heb hem nu inmiddels een paar uur om en hij voelt goed aan. De rubber band is van een goede en dikke kwaliteit. Toch voelt hij goed en soepel aan. Ik had eerst gedacht om er een bandje van Hirsch bij te kopen. Een zwarte leren met carbon look en waterbestendig, maar gezien de kwaliteit van de huidige band laat ik hem toch maar origineel.

Hierbij nog wat wristshots.


De bezel diameter is iets meer dan 41 mm, maar door de kleiner uitgevallen wijzerplaat komt het horloge om de pols niet zo groot over. Echter van de zijkant gezien, is er toch een behoorlijke aanwezigheid.

Een andere “party piece” van het horloge is het gebruik van tritium buisjes als verlichting. In het “pikke donker” is de GSAR goed afleesbaar met op de 12 een oranje gloed, zodat je weet wat de bovenkant is. In vergelijking met een Seiko Bullit (net onder het licht gehouden) is de lichtopbrengst een stuk minder. Maar ik denk dat dat ook te maken heeft met de militaire specs. Als je 's-nachts in vijandelijk gebied in de bush-bush loop te scharrelen, wil je liever niet als schietschijf dienen. Even nog twee foto’s van het verschil. Eerst de GSAR dan de Bullit.

Voor de duidelijkheid: beide foto’s zijn genomen in het donker met dezelfde sluitertijd (6 seconden) en diafragma (F8.0).

Ik heb er lang over nagedacht of ik hem zou aanschaffen, maar uiteindelijk toch gedaan. En…ik ben er erg blij mee. Ik vindt het een mooie aanvulling voor mijn verzameling. De militaire specs, slechts beperkt beschikbaar voor gewone consumenten, het gebruik van tritium. Dit alles is een leuke afwisseling tussen de gewone “consumenten” duikers. Ik denk dan ook dat ie behoorlijk wat draagtijd gaat krijgen.

Als laatse nog een foto van de “familie”.

Michel

P.S. Joram, is dit niet iets voor je vriendin? Stoer genoeg?

Echt een dik en stoer horloge, is zo’n watchandoo band ook geen mooie optie voor deze GSAR?

Ik heb nog een NATO Bond liggen, dat is misschien ook wel een leuk optie.

Michel

Hoi Michel,

Dit is echt een stoere klok. Fors, stevig, echt geschikt voor het doel waar hij voor gemaakt is. (m.u.v. het uurwerk, een kwarts is voor militairen handiger, denkik, maar voor ons minder leuk :slight_smile: )

De bijgeleverde band staat hem goed, maar op een zwarte Nato is hij denk ik ook errug gaaf!

Groeten,

Martin

Ik vind het een prachtige aanwinst (tu) Die tritium buisjes vind ik een leuk detail. Misschien moet ik ook maar eens op zoek naar een Marathon.

Gefeliciteerd Michel met dit kloeke horloge. Hij ziet er prima uit. Het is een echte toolwatch, als je het mij vraagt.(tu) Ik wens je veel draag en kijk plezier.

Toen ik jou post over de zoektocht naar dit horloge las, ben ik ook eens wat gaan zoeken. ‘Aangestoken’ door de tritium verlichting, heb ik op eBay in een goedkoper segment ook een dergelijk horloge gescored, van MWC. Die verwacht ik eerdaags ook op de mat van de voordeur.
Mooi he, dit forum. Je krijgt hier een brede blik op horlogeland en dat is leuk!

Mijn beste,

Mijn gelukwensen met jou nieuwste aanwinst: de enige echte ‘GSAR’.

Een kordaat horloge met een solide hart, omgeven door een robuuste kast welke omarmt is door een flexibele rubber band. Welke in het gezelschap mag verkeren van een achttal meesterwerken der horlogerie.

Ik wens je veel genot bij het koesteren en vooral dragen van dit kordate horloge.
(overigens een leuk verhaal met goede foto’s.)

En voor nu; “Buona Notte” en morgen gezond weer op.

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Hoi Tom,

Nu ben ik toch wel benieuwd. Ik was die MWC’s ook al tegengekomen. Kun je al een tipje van de sluier oplichten om welk type het gaat of laat je ons in spanning wachten met foto’s, totdat ook bij jou de voordeurbel het langverwachte geluid heeft laten horen?
Inderdaad is zo’n forum nuttig om je blik te verbreden. Je bent zelf vaak zo gefocust op die ene richting, Door foto’s op dit forum is uiteindelijk de Blyssa (toch een vreemde, maar leuke eend in de bijt) bij mij terecht gekomen.

Michel

Die tritium verlichting interesseerd mij ook wel ; ik had dat bij de TRASERS H3 gezien .
Het geeft minder licht dan uw Seiko , maar dat is normaal ; hij blijft licht geven . Uw Seiko moet ge eerst onder het licht houden , wilt ge iets zien , en die geeft maar licht tot de opgeslagen energie uitgewerkt is .

Mooi hoor, gefeliciteerd!
(maar waar is nou die foto van de binnenkant ??? :slight_smile: )

Mooie klok hoor. Lekker robuust. Die zou ik ook dragen. Veel draagplezier.

Mooie stoere ‘beater’! En nog eens iets wat je niet alle dagen ziet!

Veel draagplezier gewenst!

Lieve hemel, wat een prachtklok, die GSAR!! (tu) Mooi om zo’n niet-alledaags horloge in je verzameling te hebben.
Uiteraard wens ik je heel veel draagplezier van dit geweldige horloge!

Overigens zie ik op de foto dat je horloge-collectie er best mag zijn!! (tu)

Hij is super ! Stoere verzameling ook !

pracht klok zeerspeciaal ik zet hem op mijn wishlist veel draagplezier in goede gezondheid gr hans

Hele mooie robuuste klok met bijzondere specificaties.

Heel veel plezier er mee.

Michel,

Het is de 08DIVSLRUB/M, hij is gisteren binnengekomen. Ook een lel van een ding. Maar wel leuk. En op mijn leeftijd (55)… haha, ik voel met net Rambo. Maar ik lijk er totaal niet op:).
Dit weekend zal ik proberen om er wat foto’s van te maken.

stoere klok, past goed bij de rest van je collectie!
veel plezier er mee.

Groet,
Arno.

Wat een prachtige Planet Ocean. Ligt daar op de 1e plek uitstekend in je box.
Veel plezier met je nieuwste aanwinst!

Hoi Tom,

Ook deze ziet er weer helemaal te gek uit. Ik was al gaan kijken op de site van MWC. Omdat je in een andere reactie al eens had gezegd dat we ongeveer dezelfde smaak hadden (ik geloof althans dat jij het was) had ik al zo’n vermoeden dat het deze zou zijn. Gefeliciteerd. En misschien moet je je naam nu aanpassen in Rambo Vreeken. hahaha

Michel