Eindelijk mijn Holy Grail binnen! geduld wordt beloond

Na een lange tijd verzamelen, ruilen, kopen en verkopen van uurwerken, heb ik eindelijk mijn Holy Grail in handen. Ik was superblij er eentje te vinden in deze prachtige staat. Dit uurwerk was voor mij de reden om te beginnen verzamelen.
Ik zou hem dan ook nu graag met jullie delen aangezien ik veel heb bijgeleerd op dit forum, waarvoor dank allen!!

Ik zou het bijzonder appreciëren als mogelijks iemand me kan helpen de foto’s hier te plaatsen uit mijn fotobucket(zie link), aangezien mijn computer me weer in de steek laat.

Nu even wat over het uurwerk :slight_smile:

Het is een identiek uurwerk dan hetgeen Neil Armstrong droeg op de maan.(eerste uurwerk dat slaagde voor de NASA testen)
Omega speedmaster Professional(1ste model met Professional op de wijzerplaat en metalen Omega logo.)
Cal.321, ref. ST 105.012, uitgeleverd door Omega op 20 December 1967 aan België. (ik ben 3e eigenaar,2de eigenaar heeft het direct aan mij doorverkocht zonder het zelf te dragen)
Kast=origineel, wijzerplaat=origineel (niet opgemaakt!), glas= origineel(had zelf nog de beschermfolie aangezien de eerste eigenaar deze niet durfde verwijderen), pushers en kroon= origineel, Uurwijzer en alle kleine wijzertjes= Origineel, Chrono wijzer en minutenwijzer= vervangen door originele NOS onderdelen (deze waren doorsleten)
De band was er niet meer bij, heb er zelf een NOS Omega band 1998/849 met dubbele beveiliging opgeplaats.
Het uurwerk is opgestuurd geweest naar Omega voor onderzoek in de archieven.
Uurwerk werd door lokale juwelier geheel geserviced en nagezien en loopt als een trein.

Wat ik me nog afvroeg, ik zou dit uurwerk dolgraag dagelijks dragen, kunnen jullie dit zelf aanraden of afraden? ik heb zelf een bureaujob dus niets gevaarlijk, ik ga ervan uit dat dit uurwerk(aangezien het perfect is onderhouden) dit wel aankan (ook gezien de leeftijd)?

alvast bedankt, groeten!

Explore HXCMDP Explore HXCMDP Explore HXCMDP Explore HXCMDP

There you go !

Prachtig horloge

beste, hartelijk dank voor de foto’s! ben er zeer trots op, moge iedereen ooit zijn holy grail vinden:)
groeten!

Allereerst gefeliciteerd met het vinden van jouw holy grail, en deze is dat voor velen dus je zult een hoop mensen jaloers gaan maken. :}

Even leuk detail, het was niet Neil Armstrong die het eerste horloge naar de maan bracht maar Buzz Aldrin. Er was een instrument kapot dus Neil had zijn horloge in de capsule achtergelaten. Het horloge van Buzz is naar een museum gestuurd waar deze nooit is aangekomen, hier ligt dus wel de Speedmaster van Neil (die dus nooit op de maan is geweest) maar de echte moonwatch is kwijt.

Als het horloge netjes is geserviced zoals je aangeeft zou ik niet weten waarom je deze niet zou kunnen dragen. Misschien als daily wear misschien wel iets te kostbaar maar dat moet je toch vooral zelf bepalen. Ik zou mezelf alleen wel even heel goed laten voorlichten over verzekeringen…

Hartelijk dank; ja ik had zoiets gelezen, maar het uurwerk van Buzz Aldrin was niet helemaal identiek (deze had een ander referentienummer, maar was voor de rest identiek.) dus dat is wel jammer, maar daar ga ik niet over klagen :slight_smile: ja inderdaad het is een soort van dilemma, ik draag het uurwerk ongelooflijk graag (niet te vergelijken met andere uurwerken uit mijn collectie) maar het is natuurlijk wel waardevol om hiermee dagdagelijks rond te lopen… moeilijk moeilijk :slight_smile:

Schitterend horloge! Zeker voor mij ook een horloge dat hoog staat op mijn holy grail lijst… Ik denk dat alleen een mooie vintage Breitling Navitimer hoger staat, maar die 2 zijn erg aan elkaar gewaagd!
Echt schitterend werkelijkwaar!

beste, leuk dat u dat zegt, die staat bij mij op nummer 2:) mogelijks ooit…:slight_smile:

Ongelooflijk mooi horloge, gefeliciteerd!

Maar 1 ding. Die band ziet er al niet uit op een nieuwe Speedy ( door die enorme uitstekende solid end links) maar op een vintage Speedmaster vind ik het not done.

Zou hem dragen op een nato of een originele periodecorrecte stalen band. Op ofrei.com staan er zat.

Verder veel plezier ermee, d’r gaat weinig boven een vintage Speedy!

beste, ben inderdaad aan het uitkijken naar een originele staalband, weet u toevallig welke band bij dit model hoort? (want ik wil uiteraard dan de perfecte band :slight_smile: ) groeten!

1039, 1506 en 1171 hoor je veel. Welke nieuw is geleverd op de jouwe schijnt niet met zekerheid te bevestigen.

De 1171 is denk ik wel de enige daarvan die dagelijks draagbaar is, die andere twee zijn erg fragiel (zo heb ik gehoord van een paar bekenden van me). Zelf geen ervaring met de 1039 en 1506, maar de 1171 is top en erg comfortabel.

beste, bedankt, ga ik zeker eens onderzoeken:)

Mooi zeg. Geweldig horloge! Gefeliciteerd (tu)

Mooi horloge! Ik zou het gewoon dragen, waarvoor heb je anders een horloge. Gezien je een bureau baan hebt kan er niet zoveel mis gaan.

Leuke Speedmaster met een superuurwerk cal 321

Mijn beste,

Fantastisch hoor!!
Geniet er met volle teugen van.

Orologio Signaturis Temporis.B)-

@ hxcmdp,

Even off topic, de moon watch is werkelijk schitternd, welk referentienummer zou het horloge van Buzz gehad moeten hebben dan?

Ik heb zeer veel interesse in een moon watch en heb veel gelezen. echter uitsluiting over het horloge van Buzz heb ik nergens kunnen vinden.

http://www.chronomaddox.com/moonmovement.html

ik ben heel benieuwd naar je antwoord.

Beste, zeer leuk om te lezen dat er nog geïnteresseerden zijn in deze klokken! Voor mij zijn dit de ultieme uurwerken. Ik was altijd op zoek naar een combinatie van verschillende factoren in een uurwerk dat ik voor altijd zou bijhouden: mijn eisen waren hoog, maar de speedmaster pre-moon voldoet aan alles: zeker een aanrader.

-Schitterend Kaliber (al dan niet het knapste Omega kaliber (321))
-historisch van zeer groot belang
-Goedgekeurd door Nasa
-chronometer.
-Zeer mooie staat, goed onderhouden en perfect werkend.
-Omega document waardoor ik de afkomst ken.
-tijdloos design.

De referentie van het uurwerk van Buzz was ref. 145.012, de speedmaster van neil (die die ik heb) heeft ref. 105.012. Leuk weetje is dat de speedmaster van Buzz nooit teruggevonden is na de maanlanding, deze is verloren gegaan. De speedmaster van neil armstrong is officieel niet op de maan geweest, aangezien deze in de apollo achterbleef omdat het boordinstrument stuk was. De uitgebreide testen waaraan de uurwerken werden onderworpen kan je hier bekijken; zeer interessant!

Dit mooie stuk dient gedragen te worden. Daarvoor werd ze gemaakt! Succes ermee.

dank voor de info. leuk artikel op wikipedia.
Ik zal je mijn holy grail verklappen…
de 105.003 het 321 kaliber in een kast met rechte lugs. Voor mij het summum van horloges.
En natuurlijk de eerste ruimte wandeling die er mee is gedaan.

http://omegaforums.net/threads/omega-speedmaster-321-105-003-straight-lug.5509/

beste, ook inderdaad een zeer prachtig uurwerk, staat er eentje te koop hier in België voor een verdacht lage prijs, maar ik nam contact op met de verkoper en deze ‘zit in het buitenland’ en kan enkel verzenden via DHL; foute boel dus :slight_smile: je komt ze steeds minder tegen deze speedmasters en de prijzen stijgen dagelijks; ik vond bij mijne juist de lugs iets mooier (ik denk dat deze iets groter oogt dan het Buzz model) alhoewel ik dit graag eens in het echt zou vergelijken:) veel succes in de zoektocht, tenzij u uiteraard al eentje hebt? :slight_smile: