Eindelijk mijn twee knutsel LM's klaar

Ik had ooit van Erik (ehwatch) voor een prikkie een stel Seiko LM horloges gekocht. Één perfect werkende en een stel knutsel exemplaren.
Op onderstaande foto zijn de twee rechts die ik net gerepareerd heb.

Degene met de romeinse cijfers bleef steeds stil staan, het wijzerverstelwerk liep niet helemaal lekker, maar het grootste euvel was dat de slipkoppeling niet in orde was. Normaliter klemt de minuutpijp vast op de as van het centrale tandwiel, bij dit caliber is dat op een apart tandwiel. Ook deed de “hack” functie het niet, bij deze zat er een minuscuul veertje scheef, dat veertje zit onder de balanskloof.

Bij het andere exemplaar (links op onderstaande foto) ontbrak dat veertje zelfs. Ik kon uit een donor uurwerk nog een veertje halen. Ik heb nog één veertje te kort voor de bruine lm. Die heeft dus geen hack functie.

De snelverstelling van de datum werkte niet meer bij het linker horloge. Een veel voorkomend probleem met een plastic tandwieltje bij dit caliber. Een tandwieltje uit een donor uurwerk bracht uitkomst. (twee uurwerken hebben hun “leven” gegeven voor deze horloges)

Ik moest ook nog een enigszins passend glaasje vinden bij ééntje. Die moet trouwens via het glas uit de kast gehaald worden. Wél erg mooie wijzers heeft deze vind ik.

achterkant met instructies

En de andere twee :slight_smile:

Mooi als je dat kan repareren(tu) Nu maar op zoek naar donor uurwerken voor de andere twee:D

Mooi hoor,
Hier de groeten van een soortgenoot

En mocht je er wat voor voelen om nog een oudje aan de praat te krijgen dan heb ik hier nog wat.

Genieten om te zien dat jij de horloges waard bent. Goed gedaan en het caliber uurwerk blijft interessant.

Bedankt voor het delen.

greetz Erik

Dankjewel :slight_smile: het heeft even geduurd, maar het vergt ook een bepaalde gemoedstoestand om met al die priegel onderdeeltjes aan de gang te gaan.

Heel mooi gedaan. (tu)
Het lijkt me niet makkelijk het uurwerkje via de bovenkant er uit te halen.
Mooie Seiko verzameling.