Eindelijk ook maar eens voorstellen

@ sprinter: In die verborgen dingen, zoals in laatjes en op zolder zoekgeraakte en later weer teruggevonden spullen zit dus ook dat verzamelaarsvirus. Vulpennen èn horloges die jarenlang op zo’n plek hebben liggen rijpen, zijn beruchte dragers en verspreiders van de soort besmettelijke verzamelaars ziekte zoals het Virus Stilograficus en en de Bifidus Timex bacterie.
@ Marnix: gelukkig zijn er ook nog veel mensen die er niks om geven, anders viel er ook niks meer te verazamelen door de happy few die er wèl wat om geven.

Helemaal mee eens, Marnix.
Los van het feit dat (veel) vrouwen ook kunnen houden van een mooi horloge of vulpen, zijn dit soort zaken, inderdaad net als manchetknopen (voor wie nog overhemden draagt) en stropdassen (idem) naar mijn idee meer typische ‘mannensieraden’. Met een potlood of een balpen kun je ook schrijven, maar de luxe van een mooi horloge of een mooie (vul)pen geeft, vind ik, toch extra cachet aan mijn leven. Daarbij komt dan nog eens de toegevoegde waarde dat beide soorten voorwerpen zich bij uitstek lenen tot het in bezit willen hebben van meer dan een of twee exemplaren. Voor sommigen van ons is dat, los van de onvermijdelijke hebberigheid, puur afwisseling in het gebruik, zeg eens 5 of 6 klokjes en idem zoveel pennen, als het er beduidend meer gaan worden is er iets heel anders aan de hand, dan wordt het een verzameling.

Eén van mijn deviezen is: als er ergens meer dan twee van zijn kun je het sparen… Over het doel, het nut en de psychologie van de neiging tot sparen en verzamelen zijn er al bibliotheken volgeschreven, dus daar ga ik voor het gemak maar even niet op door.
Ikzelf heb een 6-tal horloges die ik regelmatig draag en een dozijn vulpennen die ik in een doos op mijn bureau heb liggen en die ik rouleer. De rest is puur collectioneurs werk. Daar kijk ik naar, die show ik aan mijn vrienden, daar communiceer ik over met andere collectioneurs zoals met jullie op dit forum en daar geniet ik van. Daarnaast is er het steeds terugkerende plezier van het opknappen, weer functioneel maken en, als je dat zo mag noemen, restaureren van de oude meuk die ik af en toe ( nou ja, regelmatig) vind en aankoop op beurzen en internet sites.

Het is een leuke kick als je een nog in nieuwstaat verkerend ‘New Old Stock’ object vindt van zeg eens 70 jaar oud, maar ik voel me vooral altijd weer helemaal blij als zo’n vieze oude, soms zelfs erstig defecte pen uit een schoenendoos op een marktje of van een digitale lorrenboer op e-Bay er na behandeling weer helemaal als nieuw uitziet, overigens met respect voor de schoonheid en het patina van de tand des tijds. Door de veel grotere gecompliceerdheid van horloges is dat voor mij veel moeilijker dan bij een relatief eenvoudig ‘instrument’ als een vulpen, maar daardoor wèl een grote uitdaging. Het gaat ook niet altijd goed. Maar ik heb in mijn leven al doende en lerende reeds zoveel vulpennen gemold dat ik er nu ook niet wakker van lig als er eens een klokje de mist ingaat omdat ie, nadat ik er aan heb zitten prutsen, het niet meer doet… Dat geldt overigens niet voor klokjes die een duidelijke intrinsieke waarde hebben. Die leg ik apart tot ik het me kan veroorloven om ze door een deskundige te laten repareren. En met die deskundigheid zit het met een flink aantal van de forumleden hier wel goed heb ik na een jaartje aandachtig hier rondspitten gemerkt.

Lex

1 like

Beste Forumleden,

Ik voel me blij en nederig in het gezelschap van zulke gepokmazelde forumleden. Dank voor deze vorstelijke ontvangst d.m.v. jullie vriendelijke, enthousiste en inspirerende commentaren.
:} :~ :}

Lex

Oh ja, Marnix, ik vergat nog mijn complimenten voor de prachtige foto! Bij deze alsnog.
‘Alles ist Pelikan’ en wat een mooi stilleven heb je ervan gemaakt. (tu)

Lexaf Schreef:

@ sprinter: In die verborgen dingen, zoals in
laatjes en op zolder zoekgeraakte en later weer
teruggevonden spullen zit dus ook dat
verzamelaarsvirus. Vulpennen èn horloges die
jarenlang op zo’n plek hebben liggen rijpen, zijn
beruchte dragers en verspreiders van de soort
besmettelijke verzamelaars ziekte zoals het Virus
Stilograficus en en de Bifidus Timex bacterie.
@ Marnix: gelukkig zijn er ook nog veel mensen die
er niks om geven, anders viel er ook niks meer te
verazamelen door de happy few die er wèl wat om
geven.

dat is zeker waar. gelukkig dat er daarom nog wel es koopjes zijn :slight_smile:

Lexaf Schreef:

Helemaal mee eens, Marnix.
Los van het feit dat (veel) vrouwen ook kunnen
houden van een mooi horloge of vulpen, zijn dit
soort zaken, inderdaad net als manchetknopen (voor
wie nog overhemden draagt) en stropdassen (idem)
naar mijn idee meer typische ‘mannensieraden’. Met
een potlood of een balpen kun je ook schrijven,
maar de luxe van een mooi horloge of een mooie
(vul)pen geeft, vind ik, toch extra cachet aan
mijn leven. Daarbij komt dan nog eens de
toegevoegde waarde dat beide soorten voorwerpen
zich bij uitstek lenen tot het in bezit willen
hebben van meer dan een of twee exemplaren. Voor
sommigen van ons is dat, los van de
onvermijdelijke hebberigheid, puur afwisseling in
het gebruik, zeg eens 5 of 6 klokjes en idem
zoveel pennen, als het er beduidend meer gaan
worden is er iets heel anders aan de hand, dan
wordt het een verzameling.

Eén van mijn deviezen is: als er ergens meer dan
twee van zijn kun je het sparen… Over het doel,
het nut en de psychologie van de neiging tot
sparen en verzamelen zijn er al bibliotheken
volgeschreven, dus daar ga ik voor het gemak maar
even niet op door.
Ikzelf heb een 6-tal horloges die ik regelmatig
draag en een dozijn vulpennen die ik in een doos
op mijn bureau heb liggen en die ik rouleer. De
rest is puur collectioneurs werk. Daar kijk ik
naar, die show ik aan mijn vrienden, daar
communiceer ik over met andere collectioneurs
zoals met jullie op dit forum en daar geniet ik
van. Daarnaast is er het steeds terugkerende
plezier van het opknappen, weer functioneel maken
en, als je dat zo mag noemen, restaureren van de
oude meuk die ik af en toe ( nou ja, regelmatig)
vind en aankoop op beurzen en internet sites.

Het is een leuke kick als je een nog in nieuwstaat
verkerend ‘New Old Stock’ object vindt van zeg
eens 70 jaar oud, maar ik voel me vooral altijd
weer helemaal blij als zo’n vieze oude, soms zelfs
erstig defecte pen uit een schoenendoos op een
marktje of van een digitale lorrenboer op e-Bay er
na behandeling weer helemaal als nieuw uitziet,
overigens met respect voor de schoonheid en het
patina van de tand des tijds. Door de veel grotere
gecompliceerdheid van horloges is dat voor mij
veel moeilijker dan bij een relatief eenvoudig
’instrument’ als een vulpen, maar daardoor wèl een
grote uitdaging. Het gaat ook niet altijd goed.
Maar ik heb in mijn leven al doende en lerende
reeds zoveel vulpennen gemold dat ik er nu ook
niet wakker van lig als er eens een klokje de mist
ingaat omdat ie, nadat ik er aan heb zitten
prutsen, het niet meer doet… Dat geldt overigens
niet voor klokjes die een duidelijke intrinsieke
waarde hebben. Die leg ik apart tot ik het me kan
veroorloven om ze door een deskundige te laten
repareren. En met die deskundigheid zit het met
een flink aantal van de forumleden hier wel goed
heb ik na een jaartje aandachtig hier rondspitten
gemerkt.

Lex

we beleven onze hobby allemaal op verschillende manieren. ‘opknapper’ maakt daar bij mij (nog?) geeb onderdeel van. maar kan me wel voorstellen dat t n voldoening geeft wanneer n niet werkend/uitziend klokje weer in nette staat wordt teruggebracht.

je andere onderwerpen zijn wel duidelijk herkenbaar.

Lexaf Schreef:

Oh ja, Marnix, ik vergat nog mijn complimenten
voor de prachtige foto! Bij deze alsnog.
‘Alles ist Pelikan’ en wat een mooi stilleven heb
je ervan gemaakt. (tu)

dank je. ik ben totaal geen fotogenie, maar vond t wel grappig om n paar items die iets met pelikaan in hun naam hadden bij elkaar op foto te zetten. was voor n impressie vh horloge om em iets meer sfeer te geven.

Mee eens. What goes up must go down!:)-D

Welkom op dit forum!(tu)

Groeten.

Noël.

Nou, daar ben je dan uitstekend in geslaagd en een talent in het maken van technisch mooie en ook sfeervolle plaatjes kan je niet worden ontzegd.(tu)

Het kombineren van je liefhebberijen met de voorwerpen die daarbij horen zou trouwens best een aardig onderwerp zijn voor een (foto)topic?. Met daarbij voor dit forum natuurlijk het Horloge als leading thema. Weer eens wat anders als al die harige polsen… 8-):wink:

Lexaf Schreef:

Nou, daar ben je dan uitstekend in geslaagd en een
talent in het maken van technisch mooie en ook
sfeervolle plaatjes kan je niet worden
ontzegd.(tu)

Het kombineren van je liefhebberijen met de
voorwerpen die daarbij horen zou trouwens best een
aardig onderwerp zijn voor een (foto)topic?. Met
daarbij voor dit forum natuurlijk het Horloge als
leading thema. Weer eens wat anders als al die
harige polsen… 8-):wink:

(:smiley: