Eindelijk ook maar eens voorstellen

Beste forummers,

Al ruim een jaar kijk en lees ik mee op dit geweldige forum.
Al een aantal keer heb ik al eens gereageerd en een paar vragen gesteld en ook al een paar keer wat gekocht via dit forum.

Het wordt dus hoog tijd om mezelf eens netjes voor te stellen.
Mijn naam is Lex van Galen, ik ben 63 jaar, media archivaris ’in ruste’ en ik woon met mijn lieve echtgenote in de omgeving van Den Haag. Een studerende dochter in Utrecht.

Al vele jaren verzamel, repareer en restaureer ik vintage vulpennen. Bij voorkeur het mooie oude kleurrijke celluloid materiaal uit de jaren 30 en met een speciale focus op Nederlands Fabrikaat. De laatste jaren begon, met name bij het werken aan die dingen, het avontuur een beetje te tanen. Een vulpen heeft gemiddeld zo’n 10 onderdelen en het weer bruikbaar maken van zo’n oud beestje begon een beetje routinewerk te worden. Niet dat ik deze hobby nu verlaat, maar er was wel ruimte voor een nieuwe uitdaging.

Ik had altijd al een belangstelling voor horloges, maar hield mezelf voor dat het verzamelen van die dingen een veel te kostbare zaak zou gaan worden. Op beurzen e.d. waar regelmatig zowel vulpennen als horloges worden aangeboden schrok ik toch wel van de vaak (zeer) hoge prijzen. Voor een oude vulpen betaal ik gemiddeld niet meer dan zo’n 10 à 20 euro, vaak ook (veel) minder en daar vind je over het algemeen toch geen nog werkend horloge voor.

Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan.
Net zoals de vulpen hobby ooit begon met de oude Parker 51 van mijn vader, de antieke Wearever vulpen van mijn schoonvader en mijn eigen schoolvulpennen (een Parker 45, een Chinese Scheaffer kloon en een Montblanc Monterosa) kwamen een tweetal jaren geleden de horloges toch wat meer in beeld door een teruggevonden Lemania van Opa en een in een opwelling gekochte Enicar van een collega-volpenverzamelaar.
De Enicar bleek in slechtere staat dan gehoopt. De Lemania bleek redelijk op te knappen en staat nu als relikwie tussen de mooie vulpennen in de vitrine.
De besmetting had plaatsgevonden, het virus was binnengedrongen en strijdt nu om voorrang met de Vulpen-Bug!

Inmiddels is er nu dus naast de collectie vulpennen een bescheiden collectie horloges aan het ontstaan. Geen kostbare dingen, geen Rolexen of Breitlings, die vallen volstrekt buiten het budget en de goedkeuring van mijn echtgenote…. Wel bijvoorbeeld een paar Seiko 5jes. Eén daarvan droeg ik al jaren als dagelijkse klok, een nieuwe “5” kreeg ik van mijn vrouw bij een reis naar Vietnam (geen kopie! Gekocht bij de officiële Seiko dealer in Saigon). Verder een aantal eenvoudige klokjes die ik heb gekocht op beurzen (Utrecht), de Rikketik, e-Bay en zelfs Marktplaats.

De meeste horloges die ik heb zijn handopwinders, vaak zonder datumaanwijzing, een enkele automaat en tot nu toe één Kiber quartz chrono, die ik regelmatig draag, een eenvoudige Citizen Eco Drive Quartz, die ALTIJD gelijkloopt evenals een leuk uitziende wat grotere klok, een Detomaso Savona met een betaalbaar Seagull uurwerk. Die laatste draag ik vaak en graag omdat een wat groter horloge aan de pols wel prettig voelt en het ding buitengewoon betrouwbaar loopt. Verder nog wat spotgoedkope Chinese automaatjes, gekocht via e-Bay om van te leren en om mee te knutselen.

De liefde gaat echter toch het meest uit naar de leuke Zwitserse, Franse, Duitse en enkele Russische klokjes uit pakweg de 50-er jaren, waar ik genoeg van begrijp om er aan te durven prutsen. Mede dankzij de leerzame informatie op dit forum kan ik inmiddels zo’n stukje oude meuk vaak weer terugbrengen naar een bruikbare en ‘aan te gluren’ staat. Echte reparaties aan het uurwerk durf ik nog niet aan omdat mijn kennis en vooral vaardigheid hier te kort schiet. Met de achteruitgang van mijn wat ouder wordende ogen en een wat verminderende fijne motoriek zal het echte horlogemakers werk er dus waarschijnlijk niet meer van komen.
In een volgende bijdrage zal ik een poging doen een aantal van mijn klokjes te tonen.

Ik hoop nog veel te zien, te delen en te leren hier.

Lex

1 like

Welkom Lex. Ik heb zelf ook een aardige collectie vulpennen. Volgens mij gaan pennen- en de horlogepassie heel goed samen.

Groet, Jurgen

Welkom!

Mooi verhaal :~

welkom, ben zelf ook gek op vulpennen ! koop alleen bijna nooit meer, schrijf vooral uit voorraad :wink:

Als vervolg op mijn voorstel rondje hieronder wat prentjes.

Eerst een paar vulpennen, dan wat horloges.

Een selectie uit de collectie Merlin vulpennen. Celluloid, jaren '50. Nederlands/Duits fabrikaat

3 Pontiac’s. Celluloid, New old stock, jaren '30, Nederlands Fabrikaat.

Mooi gekleurd celluloid, merkloos, Frans fabrikaat uit de jaren '30.

http://imageshack.us/photo/my-images/208/kr0b.jpg/

Opa’s Lemania. Jaren 50/60? Voorzien van nieuw glaasje en bandje. Schoongemaakte kast.
Het horloge loopt redelijk op tijd, maar slechts enkele uren. Bij het opwinden voel je dat er iets verspringt (!?) Misschien een kapotte of slippende veer?

http://imageshack.us/photo/my-images/6/5wue.jpg/

Zomaar een van de klokjes uit de collectie: Een Pronto Sportal. Ik vermoed jaren '60. Hieronder een plaatje van het mooie werkje. Gevonden à raison van € 10 euro op de jaarlijkse bric a brac markt in Temploux (B).

http://imageshack.us/photo/my-images/703/es6e.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/827/9i70.jpg/

Gevonden in oktober vorig jaar op de Rikketik: Rone. Engels? Zwitsers?
Ongekeurde zilveren kast. Eronder een foto van het werkje. Jaren 30? of misschien nog ouder?

http://imageshack.us/photo/my-images/196/0j3c.jpg/

Uploaded with ImageShack.us
http://imageshack.us

Hier laat ik het even bij.
Veel kijkplezier. Reacties, vooral op die zaken waar een vraagteken bij staat zijn uiteraard zeer welkom.

Lex

Hartelijk welkom.
Wat een mooie vulpennen en ook een mooi handschrift en een leuk verhaal. Mooie vintage horloges.

groetjes Lenno

Welkom. Montblanc maakt zowel hele mooie pennen als horloges.

Dank je! :}

De MontBlanc pennen ken ik, de horloges niet zo goed, maar heb er wel eens een paar bekeken. Ik moet zeggen dat de horloges van MB niet helemaal mijn smaak zijn. Dat is niet erg, want ik kan ze toch niet betalen… :D.
Bovendien vind ik het toch te veel neigen naar een modemerk. Zoiets als Armani horloges. Die zien er best leuk uit maar ik vind dat Armani mooie kleertjes moet blijven maken en Montblanc mooi schrijfgerei. Rolex maakt, voor zover ik weet, ook geen vulpennen…

Ik heb wel een paar oudere MB vulpennen in mijn collectie, meestal aan komen waaien in combinatie met andere pennen/aankopen. Eéntje is een erfstuk van een dierbare overleden collega, da’s dus weer een ander verhaal. Emotionele waarde gaat meestal boven de geldprijs uit. Maar het moge duidelijk zijn dat, hoe mooi MB’s ook door anderen gevonden worden (en terecht) het niet mijn ding is.

Vroegâh… maakte MB prachtige vulpennen van een superbe kwaliteit. Duur, maar goed. Met name de stukken van vóór WOII zijn terecht gezochte en geliefde collectors items. Na zeg eens de jaren 70, toen de industrie voor vulpennen als dagelijks gebruiksvoorwerp vrijwel was ingestort, kwam daar verandering in. MB ging zich richten op limited editions waarvan in de loop der jaren een steeds grotere discrepantie ontstond tussen de kwalteit en de steeds extravagantere prijzen. Ook de standaard modellen, zoals de bekende Meisterstück lijn, gingen in kwaliteit achteruit, met name door het steeds slechter wordende kunststof/plastic wat ze gebruiken. Zelf spreken ze over ‘precious resin’ Dat kan best maar als je 't laat vallen breekt 't.

Ik weet niets over de herkomst van de MB horloges (maken ze die zelf, nee toch?). Maar ook al zou de prijs en kwaliteit verhouding van de MB horloges correct zijn, blijven ze sowiezo te kostbaar voor mijn bescheiden portemoneetje…

Geeft niet, je kan niet alles hebben.

Sorry voor het off topic deel van deze reactie, maar zoals ik las in een van de eerdere aardige commentaren: de passie voor vulpennen en horloges gaat heel goed samen. Vinden ze bij Montblanc kennelijk ook.

Lex

1 like

Mijn beste,

Lex, van harte welkom op dit temperamentvolle Horlogeforum!!
Een forum waarbij de liefde voor het uurwerk, in al zijn gedaantes, met fierheid wordt uitgedragen!!

Mooie intro heb je.
En wat die vulpennen betreft: mede door dit forum, ben ook ik een liefhebber van vulpennen geworden.

Doch voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op.:z:z:z

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Welkom Lex! Leuke introductie!(tu) Veel plezier met je hobby en hier op het forum!

Welkom en wat een leuke introductie. (vul)pennen en horloges gaat heel goed samen. Ik heb een paar mooie pennen en ben er steeds meer naar aan het kijken.

Pracht-post! Wat een mooie pennen… En die horloges mogen er ook absoluut zijn! Kijk uit naar je volgende post.

R

Welkom!

Horloge en (vul)pennen hobby gaan idd goed samen.

Ik ben niet zo van de sieraden, in de zin van ringen, oorbellen en kettingen, maar ben niet vies van “functionele accesoires” om het zo maar even te noemen :sunglasses:
Horloges, pennen, manchetteknopen, stropdassen (ok, hoort meer bij kleding, maar toch), e.a.

Denk dat de fascinatie ook bij mij begonnen is met een vulpen van mijn vader een Sheaffer Imperial. Hoop die ooit nog es terug te vinden…
Maar merk dat, beetje als met m’n horlogehobby, er maar 3 (Parker) pennen zijn die ik het meest gebruik, een Vector staal voor thuis, Classic balpen voor notities tijdens meetings/vergaderingen, en een simpele zwarte Jotter voor onderweg.

1 like

Mooi handschrift, prachtige pennen en mooie vintages. Veel plezier op HF.

leuke introdictie Lex ook ik wens je van harte welkom.

Leuke intro, van harte welkom.

SiO2 Schreef:

Welkom Lex. Ik heb zelf ook een aardige collectie
vulpennen. Volgens mij gaan pennen- en de
horlogepassie heel goed samen.

Groet, Jurgen

Klopt helemaal! Ondanks ik ze niet verzamel, vind ik een mooie (vul)pen echt belangrijk. Dat heb ik al vanaf de basisschool, omdat ik graag schrijf, wel een liefde voor. Die liefde voor Parkers en een paar andere merken ben ik nooit verloren, maar wel altijd (niet bewust) verborgen. In het verleden was dat wel een bijzondere cadeau om te geven, maar nog leuker om te krijgen. Ergens zal ik nog wel een leuke (iets duurdere) pen hebben. Ik heb weleens een bijzondere pen voor mijn vader gekocht. Na jaren vond ik het weer terug op zijn zolder … ongeopend hahaha

Welkom Lex en veel plezier hier! Giovani

Lexaf Schreef:

Als vervolg op mijn voorstel rondje hieronder wat
prentjes.

Eerst een paar vulpennen, dan wat horloges.

http://img847.imageshack.us/img847/1038/img4965y.j
pg
Een selectie uit de collectie Merlin vulpennen.
Celluloid, jaren '50. Nederlands/Duits fabrikaat

Mooi gekleurd celluloid, merkloos, Frans fabrikaat
uit de jaren '30.

http://img208.imageshack.us/img208/9446/kr0b.jpg
Opa’s Lemania. Jaren 50/60? Voorzien van nieuw
glaasje en bandje. Schoongemaakte kast.
Het horloge loopt redelijk op tijd, maar slechts
enkele uren. Bij het opwinden voel je dat er iets
verspringt (!?) Misschien een kapotte of slippende
veer?

Gevonden in oktober vorig jaar op de Rikketik:
Rone. Engels? Zwitsers?
Ongekeurde zilveren kast. Eronder een foto van het
werkje. Jaren 30? of misschien nog ouder?
http://img196.imageshack.us/img196/5384/0j3c.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Hier laat ik het even bij.
Veel kijkplezier. Reacties, vooral op die zaken
waar een vraagteken bij staat zijn uiteraard zeer
welkom.

Lex

Mooooooi :~

Sprinter Schreef:
-----------------------------------------------.

Ik heb weleens een bijzondere pen voor mijn vader
gekocht. Na jaren vond ik het weer terug op zijn
zolder … ongeopend hahaha

tja, of hij is er wel heel zuinig op geweest, maar dr zijn ook genoeg mensen die niets om pennen geven. zolang t maar schrijft…