Eindelijk weer een ON-topic topic!

Het probleem dat ts beschrijft is voor mij ook een nagel aan de doodskist. Heb er bijna mijn grail horloge om verkocht. Maar leer mezelf geduld te betrachten bij het op tijd zetten en laten lijnen van de wijzers.
Het wordt oa veroorzaakt door speling op de raderen. Als je wanneer je een horloge op tijd zet, de secondenwijzer op 12 hebt staan, en je draait de minutenwijzer eerst voorbij het juiste punt en daarna terug naar de correcte tijd, dan zou je die speling voor een groot gedeelte weg moeten kunnen draaien.

1 like

Is een must voor mij.
Of het een geestelijke afwijking is durf ik niet te zeggen maar we hebben hier
te maken met meetinstrumenten en die moeten exact zijn.
Binnen de technische specs uiteraard.

Dit fenomeen op reclame foto :speak_no_evil:

3 likes

Er gaat niks boven een vers taartje

2 likes

Of een mooie doos…of een warme muts…:joy:

Ok…genoeg nonsens voor vandaag.

Neuh. Er staat ON Topic in de titel, dus liefst…

1 like

Ik doelde op mijn eigen nonsens :blush:

On topic it is…

Yup. Schurft aan als dat niet is uitgelijnd. Als de secondenwijzer op 60 staat moet de minutenwijzer strak op de streep staan. Klaar. Anders word ik kregel.

Geestig, ik was al bang dat ik de enige was met deze afwijking. Zoals @malus65 aangaf zal het o.a. met speling op de tandwielen te maken hebben.

Bij ETA (2824/2892) uurwerken loont het bij mij vaak om de secondenwijzer op ā€œ10 voorā€ te hacken en de minuten wijzer op de markering te plaatsen. Bij indrukken kroon gaat het dan meestal goed.

Bij sommige Seiko’s lukt het bij mij nooit helemaal lekker. Aan de ene kant van de wijzerplaat gaat het dan bijv. goed, aan de andere kant weer niet. Wellicht meer de uitlijning dan spelling.

Herken ik niet. De Speedmaster (geen hacking) is wat dit betreft verreweg het makkelijkste horloge. De minutenwijzer loopt na verzetten direct mee. Alleen daarom al de moeite waard. :wink:

Er zijn vast grotere problemen in de wereld, maar toch…:hugs:

Mooie dag!

2 likes

Ja!

Voor zeer neurotische horlogebezitters misschien :joy:

1 like

As ik mijn Orient Star Classic gelijkzet dan loopt ze minstens 7 dagen!! op de door mij op de indices ingestelde tijd!
Niet slekt tog? :slight_smile:

2 likes

Ook goedemorgen. :wink:

Haha. Ik kan me voorstellen dat mijn reactie als vreemd wordt ervaren in horlogeliefhebbersland. Ik probeerde hier te verkondigen wat de overige 99,5% van de bevolking van Nederland waarschijnlijk vindt :wink:

3 likes