In mijn “horloge-carriere” al regelmatig een SubNoDate gehad. Het begon met een 14060 uit 1999, daarna een 14060M uit 2003 eentje uit 2006 en als laatste een 14060M uit 2009.
In den beginne (gok rond 2007/2008) kocht je een jong gebruikte, nette Sub voor rond de 2500 euro incl. doos en papieren. Veel geld, maar een IWC Aquatimer was net zo duur. Achteraf had ik er voor dat geld 25 moeten kopen 
Voor dat geld nam ik de ‘gebreken’ ook wel voor lief. Want hoewel de holle schakels en gevouwen sluiting lekker licht zijn en het horloge daardoor comfortabel draagt, zorgt het rammelgeluid niet echt voor de kwaliteitsbeleving die je wilt bij dit kaliber horloge.
Uiteindelijk heb ik in 2011 nog een SND gekocht. Voor een bedrag waar je er vroeger 1,5 voor had. Heel stom, maar bij dat bedrag begon ik me alleen echt te ergeren aan de rammelende band. Heb het horloge uiteindelijk best snel van de hand gedaan, jammer want qua uiterlijk is het echt een icoon.
Daarna ook nog een keer geprobeerd met een GMT Master LN. Qua kast al de nieuwe Rolex kast en de keramische lunette is erg mooi om te zien. Na verloop van tijd begon ik me echt te ergeren aan de gepolijste middenschakels en de relatief drukke wijzerplaat in vergelijking met de oude Sub. De loupe op het glas hielp ook niet echt. Uiteindelijk ook deze van de hand gedaan. Achteraf helemaal geen spijt van gehad.
Op dat moment was ik een beetje klaar met Rolex. De DeepSea vond ik wel leuk maar beetje te lomp en de Sub met datum zie ik graag zonder loupe. DJ-modellen zij niet echt aan mij besteed en de hele hausse rond de Daytona heb ik nooit begrepen. Explorer I ook nog gehad maar droeg net wat te klein, kleiner dan een Nomos Tangente van 35mm.
Daarna een hele tijd Rolex-loos geweest en mistte het ook niet echt.
En toen kwam de nieuwe SND uit. Werd er niet echt door gegrepen op de foto of in de etalage. Vorige week echter een meeting gehad en er een tijdje een om de pols gehad. Ik was om! Het had alles wat een Rolex voor mij moet zijn. Geborstelde band, geen datum en een cleane look. Heb Bert1 plechtig beloofd dat die Sub er snel zou komen.
Weekje later deze opgehaald. Wat een apparaat is het. De nieuwe band voelt ontzettend degelijk aan en de snelverstelling maakt het een super-comfortabel horloge.
En ja, er is nog steeds een prijsverschil tussen de 14060M en de 114060. Echter vind ik de nieuwe band alleen al het verschil driedubbel waard. Het kwaliteitsgevoel is namelijk factor 10 omhoog gegaan. Had in het begin gedacht dat ie enorm zwaar zou zijn in vergelijking met de 14060(M). Valt echter reuze mee en door de snelverstelling zit ie altijd goed.
Zal snel ff betere foto’s maken maar wilde m toch alvast delen.

Zelf zou ik de datum te veel missen, maar de nieuwe keramische Subs zijn om te smullen!