…is mijn Meistersinger No.01 weer terug.
In de zomer begon ik te merken dat ik mijn Meistersinger wel frequent goed moest zetten. Nou ben ik ook een neuroot dus heb graag dat mijn horloge gelijk loopt.
In augustus ben ik even bij de juwelier binnen gelopen om het horloge te laten testen en liep hij 10 sec/24u voor. De horlogemaker was op vakantie, dus 2 weken later ben ik terug gegaan en kreeg ik de dag erna een telefoontje, het horloge liep op dat moment 20 sec/24u voor en moest naar Meistersinger terug gestuurd worden.
Na 5 weken wachten heb ik hem vandaag weer op kunnen halen. Er kon me helaas niet verteld worden wat er gedaan was, nu maar hopen dat hij wel goed blijft lopen.
Voor de oplettende lezer, dit is inderdaad mijn tweede Meistersinger, de eerste stond na 6 uur stil en was stuk, die was toen omgeruild voor deze.
Ik dacht juist dat je een Meistersinger kocht als je niet op de minuut nauwkeurig wilde leven, laat staan op de seconde!
Maar hoe stel je 10 of 20sec op 24 hr te snel zelf vast met een horloge dat alleen een uurwijzer heeft met een 5 minuten-indeling? Dan staat de urenwijzer na 3 dagen 1/5 deel te veel voor. Moet je wel heel goed kijken. Hoe dan ook, als de horlogemaker een mechanisch (niet chronometer horloge) wat 20sec/24hr te snel loopt terugstuurt om na te laten regelen, dan mag je je gelukkig prijzen, want dat is een vrij normale afwijking.
Op een gegeven moment kan je vrij secuur bepalen hoe laat het is (op ca 2 minuten), maar het is natuurlijk het makkelijkst op de hele uren.
Ik heb zelf niet bepaald hoe precies het horloge liep, maar heb hem daarvoor bij de juwelier even laten testen (volgens mij doen ze dat mbv de amplitude van het echappement, correct me if I’m wrong)
Verder ben ik van mening dat een uurwerk (welk uurwerk dan ook) binnen de grenzen moet blijven die gesteld zijn. De juwelier zei dat bij Meistersinger de grens op +/- 6s/24u lag. Tenslotte was het horloge van +10 naar +20 gegaan was in 2 weken, wat niet echt geruststellend is.
Fijn dat je horloge weer terug is, wel vreemd dat men niet kan vertellen wat er mee is gedaan maar goed, ben het wel met Arjen eens, tikkie tegenstrijdig als je zo neurotisch;) met het “gelijk” lopen van je horloge bezig bent terwijl je er bij benadering volgens eigen zeggen sowieso 2 min naast zit…ik zeg superquartz…zonder gekheid, ik hoop dat je horloge het nu naar tevredenheid blijft doen.
Fijn dat je horloge weer terug is, wel vreemd dat
men niet kan vertellen wat er mee is gedaan maar
goed, ben het wel met Arjen eens, tikkie
tegenstrijdig als je zo neurotisch;) met het
"gelijk" lopen van je horloge bezig bent terwijl
je er bij benadering volgens eigen zeggen sowieso
2 min naast zit…ik zeg superquartz…zonder
gekheid, ik hoop dat je horloge het nu naar
tevredenheid blijft doen.
Ach, elke gek z’n gebrek Maar ondanks dat liever mechanisch dan quartz toch net iets meer charme.
Hmmm… Raar inderdaad dat ze er geen rapportje van hadden hoe en wat.
Waren zeker drukker met hun nieuwe site…
Heb je een MeisterSinger , zit je nog “op de secondes te letten”.
Maar als hij inderdaad de halve/hele uren niet “kan houden”, zou ik er ook niet goed van worden.
leuk te lezen en mooi als het weer goed is gekomen, ik ben blij dat ik door het afwisselen van horloges nooit achter zal komen hoe het bij mijn horloges zit
Mijn ervaring met Meistersingers is dat ze af fabriek juist griezelig netjes afgeregeld zijn; meestal plus 1 a 2 sec/24 op de regelmachine. 20 sec. per dag is ook voor een “Einzeiger” gewoon te veel, 10 moet nog kunnen.