El Extraño Grande

Ofwel de grote rare aanwinst waarvan het raad-spel helaas al een abrupt einde kreeg na 10 minuten…

http://www.dezinvanluxe.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=8975

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,76328

Goed, het verhaal:

In het prille begin van mijn ontluikende duikhorloge tik struinde ik soms weken achter elkaar het internet af op zoek naar aparte duikhorloges en duikhorloges met verhalen.
Via sites als ruger en deskdiver, de forums, ebay en weet ik wat niet meer las ik mij in over diepte, oude rolexen, ploprofs (ooit!) etc, etc, etc.
En tijdens één van die tochten kwam ik via via op een site waar chronosport horloges stonden, waaronder de bekende udt en de sea-quartz. Leuk!
Zoeken op chronosport leverde een vage site op met wat oude horloges, en een naam, ene Helmut Sinn. Nooit van gehoord, en ze hadden ook geen duikers. O wacht, toch één, in de opruimhoek.
Een heel raar zwart/groen/wit/oranje duikhorloge. Loeigroot, en veel te duur voor mij in die tijd (Ik zocht toen nog naar die ene 1000m rolex voor onder 100 gulden…)

Zoals jullie weten is in de loop der jaren mijn verzameling vooral richting de speciale seiko duikers gegaan, en duikers met een minimum diepte rating van 300 meter.
En nog steeds zoekende kwam ik vorige maand terecht bij sportsmichael, en kwam daar ineens die rare chronosport weer tegen. En nu wist ik wel wie Helmut Sinn was…
Zoeken weer naar die oude site, en jawel, guinand en chronosport bestaan nog. Prachtige horloges, maar helaas, die ene duikers stond er uiteraard niet meer bij.
Maar wie niet waagt, wie niet wint. Dus mailen, en nog eens mailen, en weer, en uiteindelijk de beloning, ze hadden er nog één gevonden, en die mocht wel weg…
Yes!! Het bedrag was zelfs omgerekend in euro’s nog hetzelfde als lang geleden, dus ik heb gelijk JA gezegd, en vandaag was hij er dan…

Keurig verpakt in de Guinand metalen koffer, met extra snoepjes, de garantie kaart (jaja) en de originele folder, prachtig!

Het gaat om de Chronosport SP.T1 Professional Sea Quartz

7 steens ETA 9362 uurwerk
Aluminium zwarte “eloxiert” (?) behuizing
Geschroefde kroon
Gehard glas met opgedrukte decompressie tabel (van toen)
30bar waterdicht
56,6mm breed en 15,7mm hoog, maar slecht 80gram

Op het begeleidende briefje staat nog keurig dat dit horloge in de 80er jaren ontwikkeld is door Helmut Sinn voor professionele duikers,
maar dat aangeraden wordt om er nu niet meer mee te duiken als instrument, maar daarvoor een duikcomputer te gebruiken…toch netjes.

Het lunette systeem is ook apart, je moet hem optillen om te kunnen verdraaien, en hij klikt bij loslaten dan muurvast langs de kast.

En de laatste super fijne bijkomstigheid: er zijn er slechts 50 gemaakt…

De foto’s:

Hier is goed te zien dat de dekompressie-tabel op het glas gedrukt zit:

Naast een andere duiker:

En ok, naast de Marine Master, ook geen kleintje:

En toch draagt hij niet overdreven groot:

Ik slaap zacht vannacht!

Yaffle

Mooi verhaal, klasse service en een mooi groot (valt dit eigenlijk nog wel onder groot?) horloge.

Wat een prachtig verhaal! Zo mooi ook dat je hem jaren later tegenkomt en ze er toevallig nog eentje hebben.

Geniet er van! (tu)

Schitterend dat je dit nog op de kop kan tikken(tu). Gefeliciteerd!

Groeten, Tom Vreeken.

Wat een aparte en imposante knots! Toch misstaat ie niet op je pols. Proficiat en het bewijs dat ‘niet geschoten, altijd mis’ inderdaad opgaat.

Mbt “eloxiert”: dat heet hier doorgaans ‘geëloxeerd’, en is het resultaat van een proces van oppervlakteverbetering waarbij aluminiumoxide anodisch op het basismateriaal wordt aangebracht.
Zie http://de.wikipedia.org/wiki/Eloxal-Verfahren
of, beperkter: http://nl.wikipedia.org/wiki/Eloxeren

Hoi Yaffle,

Gefeliciteerd met deze orginele aanwinst. Erg leuk ook om het begeleidende verhaal te lezen.

Veel draag plezier!

Groeten,

Martin

Muchos plezieros met deze grande aanwinstos, ik vind hem super !!!

Ruud

Super verhaal…
Als je op deze aan een horloge komt moet dat extra voldoening geven.

Dat Helmut Sinn ook nog achter het horloge zit maakt het helemaal perfect…
Die man is een levende legende.

Heel veel draagplezier (of moet ik zggen beurplezier, gezien de grootte??)

Dank voor alle reacties, heb hem nou een paar dagen om en hij draagt heerlijk. Ook niet zwaar hans, hij weegt door het gebruikte aluminium slechts 80 gram.
De koptekst moet trouwens : “El Gran Extraño” zijn krijg ik door uit spanje :smiley:

Yaffle