El Primero viert vandaag zijn 45ste verjaardag

Op 10-1-1969 werd dit uurwerk aan de wereld gepresenteerd. Het verhaal is bekend, vrij snel na de introductie werd het uurwerk uit productie genomen (quartz revolutie). Dankzij een ongehoorzame Zenith medewerker werden de machines en tekeningen niet vernietigd maar verborgen. Begin jaren 80 stonden Rolex en Ebel bij Zenith op de stoep…

Zonder de El Primero was Zenith niet het merk geweest wat het nu is. Anderzijds, het uurwerk is inmiddels dus 45 jaar oud… Wordt het niet eens tijd dat Zenith met een opvolger komt ?

gaaf ding. vond t wel mooi dat t destijds n betaalbare manufactuur merk was.

Maar wie kent de 2562P-manufactuur calibers? Destijds in 1970 (of 1972 afhankelijk van de bron) het eerste “gewone” uurwerk met een frequentie van 28.800 BpH. Omega volgde pas in 1973.
Het werk werd tot 1975 geproduceerd. Helaas werden van dit caliber geen tekeningen/productie apparatuur gered. Van de versie met kalender, de 2562PC werden 65.000 exemplaren gebouwd.

Gefeliciteerd zenith, leuk dat jullie als 2e een automatische chrono uurwerk op de markt brachten :wink:

ReneJK Schreef:

Gefeliciteerd zenith, leuk dat jullie als 2e een
automatische chrono uurwerk op de markt brachten
:wink:

Laten we er maar weer geen stammenstrijd van maken :wink:

Zenith deed als eerste de aankondiging, Seiko was met de 6139 het eerst op de markt.

Overigens wens ik de Primero een goede verjaardag toe!

Stammenstrijd, vloeit voort uit liefde voor het eigen troetelkindje:D
Hodinkee.com; your vintage Seiko Chrongraph buying site laat zien dat in 1969 drie begeerde chronografen op de markt kwamen; Heuer/caliber 11, Seiko/caliber 6139 en Zenith/Elprimero.
Ik behoor tot de stam die al dit fraais lief heeft ;).

Wie nu daadwerkelijk de eerste was… ik weet het niet. Ik geloof idd. dat Seiko de eerste op de markt was. Neemt niet weg dat de EP een prachtig uurwerk is, mooier als het Seiko uurwerk van 1969, zowel esthetisch als technisch :slight_smile:

Pieter-Paul Schreef:

Stammenstrijd, vloeit voort uit liefde voor het
eigen troetelkindje:D

Niet helemaal. Er zijn leden die bij het woord Seiko volkomen allergisch reageren. Daarom verwoord ik het zo voorzichtig. Zelf heb ik wel een El Primero, maar niet de Seiko chrono.

Heb een Seiko 6139 gehad, probleemloos uurwerk!!! Mijn liefde voor mechanische horloges is aangezwengeld door de Seiko van mijn vader… dat horloge is nu van mij en loopt nog steeds… ik ben dus zeker niet anti Seiko !!!

Heb zelf ook een EP, mooi uurwerk.

Prachtig is dat Seiko eigen uurwerken maakt; manufactuur voor een prachtig kleine prijs.
Van Zenith kan ik weer vol bewondering genieten van de complexiteit. Een EP heb ik
(nog) niet maar wel is mij het geluk van een 2562PC ten deel gevallen; hard aan een
onderhoudsbeurt toe. Toen ik info over dit uurwerk verzamelde tikte mijn eigen hart
vreugdevol ook wat harder.
Overigens lekker hoe genuanceerd deze draad is.

Pieter-Paul Schreef:

Overigens lekker hoe genuanceerd deze draad is.

Ik verwacht niet anders ,omdat het nu eenmaal zo is en hoort :wink:

En voor de beeldvorming nog ff een plaatje van de Ebel met een El Primero :wink:

Erg mooi… staat ook al op de wishlist :slight_smile: