Elektrisch uurwerk horloge probleem

Hallo allen,

Ik heb gisteren een elektrisch horloge ontvangen met de post.

Deze heeft het R184 uurwerk, wat een uurwerk met een batterij samen is.

Toen ik het horloge ontving, liep het. Vervolgens trek ik de kroon uit om de tijd goed in te stellen en daarna heeft het niet meer gelopen.

Iemand een idee of dit wellicht een batterij kan zijn die al zo goed als leeg was en hierdoor helemaal leeg is gegaan, of een serieuzer probleem?

Ik denk dat iemand die hem voor je zou nakijken ook zou beginnen met eerst een nieuwe batterij, of batterij test en zodra dat helpt heb je gelijk antwoord op je vraag en het eventuele verdere probleem

1 like

Ja, ik ga dinsdag naar een horlogemaker inderdaad.

Maar ik dacht, wellicht heeft iemand hier ervaring met dit uurwerk en is het direct duidelijk waar dit door komt.

Je hoort hem ook niet meer zoemen of tikken zodra je de kroon uittrekt of indrukt ?

Ik heb ooit zo’n uurwerk gehad.
Deze had min of meer dezelfde symptomen na het instellen van de tijd. Ff een schokje aan het horloge geven of even rammelen bracht hem weer op gang.

Ik heb het probleem destijds voorgelegd aan een bekende horlogemaker, was redelijk normaal bij dit type uurwerk…er volgde een hele uitleg met oa magnetische velden, balans in evenwicht etc…het exacte verhaal ben ik vergeten

Nope, hij doet niets meer. Heb het deksel er ook al afgehaald en het uurwerk draait niet meer.

Ik heb er al wat mee gerammeld en wat op het glas getikt en op de achterkant, maar helaas er gebeurt niets.

Je hebt er nu niks aan maar ik vond wel een leuk linkje met een manual uit de goede oude tijd.

http://forumamontres.forumactif.com/t4350-revue-technique-lip-r148?highlight=lip+r148

2 likes

Tof. thanks!

Ik kan dan wel geen Frans, maar plaatjes kijken is in dit geval ook interessant :slight_smile:

Batterij checken en indien nodig vervangen, dat lijkt me de eerste stap

1 like

Heb je al geprobeerd om de tijd te verzetten? En voor wat betreft het eerder genoemde tikje geven; dit horloge heeft een balans net als mechanische uurwerken. Je moet het horloge dus eigenlijk zo heen en weer draaien, dat die balans een zetje krijgt. (Als je de kast bijvoorbeeld plat op tafel legt, draai je het liggend een paar keer heen en weer om zijn eigen as) Bovenstaande doe je omdat de kans bestaat dat het uurwerk een servicebeurt nodig heeft. Door de ingedikte olie is er nu mogelijk teveel weerstand, waardoor het niet opstart. Succes!

Thanks voor je reactie.

Ja ik heb geprobeerd de tijd te verzetten en het draaien er mee om eigen as werkt helaas ook niet.

Het lijkt inderdaad als een soort van opstart probleem zoals jij ook zegt. Het horloge kwam werkend aan, vervolgens schakel ik het uit om de tijd te verzetten en schakelt het niet meer in. Wellicht is het inderdaad tijd voor een servicebeurt.

1 like

Het gaat waarschijnlijk om een Lip R184.
Wanneer de kroon wordt uitgetrokken, springt er een hevel in een tandwiel, deze stopt de balans.
Maar zodra de stift weer wordt ingedrukt zou het weer moet gaan lopen, omdat de hevel het tandwiel dan weer vrij geeft…

Het is geen gemakkelijk uurwerk om te onderhouden.

Met vriendelijke groet,
Inca

Correct. Het gaat om deze :slight_smile:

http://eu1.dh-cdn.net/uploads/db9961/original/3X/5/f/5fc738e372c3bd36f6f97b26c47a7585e5ef4ca1.JPG

2 likes

Jij denkt dat het eerder een uurwerk probleem is dan een batterij probleem?

Het zou toch zeer toevallig zijn, dat je het horloge lopend binnenkriijgt en je wilt de tijd bijstellen en de batterij is leeg. Maar het zou natuurlijk kunnen, omdat de tijd ook niet juist meer was of kwam het uit een andere tijdzone. Zo niet, de stift goed indrukken. loopt het niet het volgende:
Je kunt met een loep kijken of de hevel schakelt. Kijk door de opening waar de pijl naar wijst (de foto is te donker, maar het is duidelijk waarneembaar) en trek de kroon uit en duw het terug, dan moet je (een gedeelte van) de hevel kunnen zien bewegen.

Als je het ziet bewegen, komt het tandwiel vrij. Dan is de batterij waarschijnlijk toch aan zijn eind.

Met vriendelijke groet,
Inca

Bedankt Inca voor de duidelijke uitleg met bijbehorend plaatje.

Ik heb even gekeken en zie de hevel duidelijk heen en terug springen wanneer ik de kroon in en uitdruk. Daar ligt het dus niet aan.

Wellicht kost het stoppen van het uurwerk met batterij wat meer vermogen dan wanneer het gewoon loopt en is de batterij te leeg om nog aan te gaan of zo

Graag gedaan.
Een nieuwe batterij is de goedkoopste oplossing.

1 like

Hij loopt weer!

Volgens de horlogemaker is het een versleten contactje en kan hij er dus in de toekomst weer mee stoppen. Gelukkig kon ie em nu weer aan de praat krijgen. Ik zal in ieder geval niet meer de tijd gaan verstellen.

Er is iemand in de US die reparaties aan dit soort uurwerken doet, dus wellicht stuur ik hem een keer daar heen.

De batterij is prima overigens.

1 like

Bedankt voor het op de hoogte houden.
Mooi dat het weer loopt.

Met vriendelijke groet,
Inca

1 like