Elektronica held gezocht voor herstel Elma RM90

Het is iets heel simpel, zoals Akrid het schrijft, ik heb hetzelfde meegemaakt bij de RM90 en ineens ging de motor draaien omdat ik ergens aan zat te friemelen, aan de potmeters mag je best eens draaien ook al is het een nieuwe printplaat, dat heb ik ook wel eens meegemaakt, dat daardoor de machine niet werkte. Staat de machine in een vochtige ruimte, moet je de printplaat beschermen.

Ik heb destijds de rm90 van Syntra hersteld. Er was een draadbreuk aan de motor. ( Rode cirkel ). Waar de draden uit de motor komen, plooien de draden het meest. En daar zat de fout. Draad gesoldeerd met krimpkous er rond en we hadden terug beweging.

Oppassen met de condensator. ( rode bliksemschicht )
Daar kan spanning blijven op staan, zelfs als de stekker uit het stopcontact is.

Denk goed na als je met je handen in het toestel zit met de spanning aan. En juwelen en zeker horloge uit doen.

3 likes

Hij doet het nog steeds in Hasselt! :smile::+1:

4 likes

Ik zou eerst eens heel lomp de kabels naar de motor doorknippen, wel eerst de spanning eraf uiteraard. De motor meet je dan op weerstand door. Is deze oneindig dan ben je al een stuk verder. Ook nog even met de kabel bewegen om te kijken of er een wisselende breuk in zit. Het andere einde, dat van de sturing afkomt, kun je nog separaat meten. Even de kabeltjes uit mekaar buigen afstrippen en zorgen dat ze elkaar niet raken. Spaning erop en dan meten wat er op de uiteinde van de draden staat
en dan steeds meer terug gaan in het circuit met meten.

1 like

Die willen ook nog wel eens de geest geven :sweat_smile: Een elektrische storing zoeken is altijd monnikenwerk. Ik heb laatst nog uren gezocht naar een relatief kleine storing waarbij een glaszekering waarvan ik 100% zeker was dat hij goed was, toch kapot bleek :sweat_smile::sweat_smile:

1 like

Ik had uw deskundig werk hier al aangehaald
 goed dat jij er toen een foto van gemaakt hebt, EN bewaard. :wink:

1 like

Jammer dat je zo ver bent gaan wonen, blaas eens met een haardroger over die printplaat zodat je zeker weet dat die niet vochtig meer is. vandaag heb ik dat bij een RM90 gedaan, en die werkt nu weer als een nieuwe. en controleer zoals vermeld van Speed Addict de bedrading goed is. dan moet dat ding het gewoon doen. Groet John en kijk zeker uit bij die condensator, daar kan je niet van lachen

Klopt! Vorige week nog gebruikt :+1: :grin:

2 likes

Ondertussen doe jij ook niets meer met de RM90? Of is hij hersteld?

Ben ook wel benieuwd. Het zijn toch goede machines. groet John.

1 like

Goedemorgen. Dank voor de tips iedereen, waarvan ik de meeste al heb geprobeerd. Dit topic was meer bedoeld om iemand, amateur of professional, te vinden die ernaar kan kijken voor mij.

2 likes

En heb je nu iemand gevonden ???
Volgens mij had jij die RM90 al staan toen wij die prachtige Longines conquest bij je haalde. Het probleem is dat je verhuist bent en nog verder weg ook.

1 like

10x woord waarde!:rofl:

2 likes

Ik pleit ook al jaren voor pashokjes bij de bouwmarkt. Je wilt toch graag weten hoe die boorhamer/heggenschaar/kettingzaag die je eigenlijk nooit nodig zult hebben je staat nietwaar?

8 likes