Goedemiddag beste mensen. Ik heb al enige tijd een Elma RM90 staan welke alles doet behalve dat de motor gaat draaien. Er is al het een en ander geprobeerd, o.a. volledige printplaat vervangen, maar het probleem is nog niet verholpen. Ik meet geen stroom naar de motor toe, om deze reden heb ik de motor nog niet vervangen (en hij is duur). Is er hier iemand met veel elektronica kennis die ernaar wil kijken? Of een adres waar ik terecht kan met zoiets is ook welkom. Bij voorkeur in het Noorden van het land. Schema’s van Elma zijn allemaal voorhanden.
Zitten er geen koolborstels in de motor?
Hoe dit elektrisch in elkaar zit is altijd een raadsel. Heel die pcb unit is ooit vervangen geweest? Lijkt me toch apart dat er dan nog steeds geen beweging in zit. Zou wel heel toevallig zijn maar misschien kun je de pcb wel uitsluiten dan…
Heerlijk om te zie hoe primitief maar creatief zo’n apparaat in elkaar zit.
Bij Syntra was die ook ooit defect als ik me niet vergis en toen lag het aan de bedrading heel kort aan de motor…
Heb je het probleem al eens gegoogled? Ik kan me ergens herinneren dat het wel vaker voor kwam.
Maar is ondertussen 2 jaar geleden dat ik daar wat van mee had gekregen wat er juist mis was.
Dan ligt het er wel aan waar hij gemeten heeft. En waar hij ‘geen stroom’ heeft gemeten.
Dit is niet verkeerd bedoeld maar om proberen te helpen je probleem uit te sluiten: stroom zul je niet gemeten hebben want dat zou je dan in serie moeten doen met de motor. Lijkt me een beetje onwaarschijnlijk. Wat ik vermoed dat je geprobeerd hebt is dat je de spanning hebt gemeten. Als je wel stroom hebt proberen te meten heb je denk ik de glaszekering in je multimeter kapot gebrand. Geen probleem maar dan zal stroom meten een beetje lastig worden vanaf nu. Spanning meten is dan nog steeds mogelijk met je multimeter.
Je kunt is kijken of je spanning meet op de printplaat waar de motor aangesloten zit. Dan zou je eventueel uit kunnen sluiten wat @BMWX6M hierboven schrijft. Zou niet heel onwaarschijnlijk zijn als je al de printplaat vervangen hebt.
Als je daar geen spanning meet, kun je mogelijk de traces terug volgen en is kijken wat ervoor zit dat die motor aanstuurt.
Ken de situatie niet van de aansluiting, maar als je de motor kan loskoppelen van de print en rechtstreeks stroom zetten op motor. (Uiteraard controleren wat die moet krijgen)
Ik heb zo’n regelbare voeding en is wel vaak handig voor dergelijke testen.
Draait hij niet… dan is het de bedrading of de motor.
Ik vraag me af of het een DC motor is.
Ideaal! Heb er zelf ook 1. Komt altijd van pas voor allerlei projecten. Echter niet echt met horloges
Is een gevolg van toolverslavingsziektevirus.
Bij mij zijn dat de naweeën van hobby’s hiervoor. Ook daar heb je die virussen rond gaan. Maar jij hebt dat wel een vervelende mutatie van het horlogetoolverzamelvirus te pakken als je ook al labvoedingen gaat aanschaffen haha
Anyway, dit zou je dus inderdaad ook nog kunnen doen. Wel even typeplaatje van de motor kijken wat het voor iets is zodat je weet wat je hem zou moeten aanbieden.
Dank voor de reacties. Het meeste wat genoemd is is al eens geprobeerd door iemand met redelijk wat elektronica kennis. Echt inhoudelijk kan ik er niet op ingaan, daar is mijn kennis wat te beperkt voor De complete printplaat is vandaag vervangen, dat was mijn laatste poging om het zelf te fixen Ik heb gemeten aan de pinnen die naar de motor gaan, daar meet ik nergens spanning. Ik heb zelf niet de kennis en het geduld om die schema’s van Elma helemaal uit te pluizen.
Heb je het schema? Post hem is hier?
Die glaszekering die ik zie zitten ook over gestoken? Ik roep maar wat dingen. Mogelijk is die kapot zonder dat je het door hebt?
Toch kan ik er niet bij, als die printplaat toch helemaal vervangen is. Ik ga er dan niet vanuit dat er iets op die print kapot is… echt niet iets aan de motor? De heater slaat wel aan? Bij mij begint echt alles te kriebelen want dit moet toch gewoon te fixen zijn, het is geen super gecompliceerde lithografie machine
K10, K4 en K5 hangt een soort potmeter gebeuren iets tussen. Is dit voor de snelheid regeling o.i.d. van de motor? Mogelijk dat deze potmeter niet goed is en dat de print dan geen spanning vrij geeft aan de motor. Het is speculeren aangezien het niet duidelijk is wat die print doet… Je kan is kijken of je de weerstand meet van die potmeters en of deze varieert als je er aan draait. Mogelijk heeft je eerdere hulp al dit soort dingen bekeken hoor. Maar zo zou ik beginnen. Misschien is het wel een schakelaar die kapot is.
Nee krijg hem niet geopend. Je kant een schermafbeelding maken en hier plaatsen. Zo heb ik het gedaan.
Ik zie ook nog een schakelaar lopen vanaf de L1 naar “window pane”
Ik ben totaal onbekend met dit soort machines maar zit er een deurtje of klep in die gesloten moet worden tijdens gebruik? Er zit in elk geval een maakcontact ergens tussen die gesloten moet worden om prik te krijgen op je bord en motor.
Als Elma het juist gedaan heeft wel. Dit is om zichzelf in te dekken voor de machinerichtlijn voor CE zodra iemand letsel oploopt aan zijn handen of iets dergelijks. Ik denk dat het inderdaad niet onverstandig is om alle schakelaars te controleren zoals @Jeffrey1984 hierboven zegt. Misschien gewoon even doorpiepen op de print en kijken of ze allemaal contact maken wanneer nodig. Ken zelf het apparaat ook niet.
Als ik de tekening bekijk dan pakt hij z’n spanning voor de overige componenten vóór de schakelaar. Dat zou verklaren waarom alles werkt, maar de machine niet wil draaien. De electronica om de machine te laten draaien zit ná de deur schakelaar.
Ik verdenk deze schakelaar dan ook. Ik zou de draden van de schakelaar even loshalen en doorverbinden. Dan mis je natuurlijk wel de beveiliging, maar dan kun je die uitsluiten.
Dat werkt prima. Als het raampje/deurtje open staat dan werkt er helemaal niets. De machine loopt gewoon zijn hele programma door, hitte element werkt etc. Alleen de motor die de korfjes laat ronddraaien doet niets.
Dus er is niets dat de motor afzonderlijk kan regelen? Iets aan hardware dat mogelijk defect kan zijn? Potmeters zoals ik hierboven ergens benoem? Mogelijk dat die print geen spanning vrij geeft als er iets op die print niet juist aangeboden wordt (denk inderdaad en schakelaars, eindschakelaars, potmeters). Dit is eigenlijk wat @Jeffrey1984 ook suggereerde. Ik zag namelijk ook dat er ergens een eindschakelaar in de machine zit in de onderdelen lijst op de site van Cousins. Het kan misschien echt iets simpels zijn dat het systeem om zeep haalt.
Als je multimeter deze stand heeft kun je de boel doorpiepen. Eigenlijk hebben ze dat allemaal wel.