Elgin horloge 1916 vraagje

Ik heb een paar dagen geleden een vintage Elgin horloge binnen gekregen welke niet zou lopen. Mijn plan was om deze uit elkaar te halen en mooi in te lijsten, maar ik merkte dat de balans erg soepel begon te tikken (en even bleef lopen) als ik deze een klein zetje gaf. Net dus geprobeerd hem op te winden met een schroevendraaiertje en ja hoor, hij loopt!
Dit zette mij wat meer aan het denken aan het horloge, het zit namelijk in een erg aparte kast. Heeft iemand zo een kast ooit eerder gezien, en waar werden ze voor gebruikt?

Het opwinden gaat namelijk met een kroon (oid? dit mist dus) welke je aan de zijkant op 3 uur in het uurwerk steekt. Maar, dit is niet mogelijk zolang het horloge in de case zit. Die moet je daarvoor open schroeven.






Ik heb wat geprobeerd op te zoeken en kwam het volgende tegen aan de hand van het serienummer 19597652.
Het horloge komt uit 1916
grade 290 class 109 (interne groepering binnen de uurwerken om te weten welke materialen en layout er precies gebruikt is)
en uurwerk code H3N6P

H - Hunter case, ergo de kroon op 3 uur
3 - 3/4 plate, dus de balans is dieper in het uurwerk gezonken zodat deze op dezelfde hoogte zit als de andere tandwielen.
N - nikkel damaskeening (wat in Europa bekend staat als geneve-strepen, of in dit geval dus motieven)
6 - modelnummer
P - pendant set, de tijd wordt ingesteld door de kroon uit te trekken en het opwinden gaat door te draaien terwijl de kroon ingedrukt is.
Het missen van een 6e cijfer houdt in dat het horloge tikt met 5 beats per second.

Als iemand mij wat meer info kan geven zou dat gewaardeerd worden.

En wat is jullie mening, is het horloge een nieuw setje wijzers waard, of kan deze net zo goed uit elkaar gaan om een mooi stukje ‘kunst’ te worden voor aan de muur ? :slight_smile:

1 like

Zeker niet uit elkaar halen.ik vindt dit een erg mooi werkje.zetje wijzers en mooi voor op de kast.
Succes met jou overweging.

Gr Alex.

Ik zou op zoek gaan naar een set passende wijzers, probeer evt. @koen eens of hij iets heeft liggen.

Wellicht kan hij ook wat duidelijkheid verschaffen over dit horloge.

1 like

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee niet uit elkaar ben jij gek, nieuwe wijzertjes erop, service beurtje en in de drum laten zitten!
Wat een geinig ding!! :slight_smile:

Ik denk dat het als buroklokje gebruikt is… of als showmateriaal in een winkel, bij dit soort kailibers passen tig kasten en dat ze zo het kalibertje wilden showen en de klant dan zelf een keuze kast erbij laten zoeken… of iets van een vertegenwoordiger in zakhorloges om onderweg niets te beschadigen … ?

1 like

Het is een inderdaad een uurwerkhouder om het te showen, zoals Robert al vertelde.

1 like

Geweldig! Thanks! Hoe heb je deze opgezocht???

Ik heb gezocht naar een Elgin movement holder, toen kwamen ze te voorschijn. :smile:
Had ze zelf ook nog nooit gezien.

1 like

kewl! :slight_smile: nee ik ook niet!

1 like

Bedankt voor de reacties allen! Ik denk dat ik deze dan toch maar niet uit elkaar zal halen :thumbsup:
Maar helaas is zo iets niks voor mij, dus deze mag dan naar een andere liefhebber gaan.
Dus als iemand interesse heeft, stuur maar een berichtje!

1 like

voor zover ik op je foto’s kan zien zit er aan de binnenkant van de ton waar het uurwerk in zit een kartelrand.

ik denk dat door het draaien van de ton de kartelrand de opwindas kon opwinden.

dan zou het een autoklokje kunnen zijn.

mooi uurwerk ik zou hem zeker proberen weer werkend te krijgen en bewaren.

1 like

Zag deze net in het boek van de Omega opleiding… ze worden dus nog staaeds gemaakt en gebruikt! :slight_smile:

http://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/optimized/3X/f/e/fee8498a19adde93094835ec1e162fca9235b613_1_690x460.JPG

2 likes