98% van de tijd niks. Die 2% die resteert: Mooier dan NOS.
Voor mij graag op het meest gewoon mint condition. Het kan overigens wel gruwelijk vet zijn op sommige modellen maar persoonlijk team mint
Ik associeer tropical dials met een bepaalde kleur roodbruin waarmee de horloges tegenwoordig ook wel de fabriek uit rollen, zoals de laatste Tudor Royal bijvoorbeeld. Al zou je je af kunnen vragen of dat geen rootbeer genoemd mag worden.
Ik had een mooie Nomos die van donkerblauw naar een soort tropical op was geschoven en vond ook dat een vooruitgang. Het was wel egaal en regelmatig, de vibe was niet patina.
Met die caveat dus: geweldig! ![]()
![]()
Dat vind ik juist in de zon ook heel cool. Ein Tropical Drink, bitte!

Voor mij is het dubbel.
Ik erken de charme van mooi verouderde voorwerpen.
Ik denk dat de fabrikant destijds zijn uiterste best gedaan heeft om een product te maken dat eeuwig bleef zoals het de fabriek verliet, en dergelijke verkleuring als een falen van zijn technische kunde en motivatie voor het ontwikkelen van nieuwe technieken ziet.
Ik zeg ja tegen patina
Ik denk niet dat veel fabrikanten de eeuwigheid najagen. Of überhaupt het concept kunnen bevatten.
Laten we het er op houden dat fabrikanten een zo goed mogelijk product weg willen zetten, in het beste geval, maar soms ook nieuwe materialen, kleuren, en concepten uit willen proberen, wat gewoon niet altijd even goed verouderd. Ik denk dat dat logisch is.
Voor mij geldt dat dat wel binnen bepaalde kaders moet blijven.
Afgebrokkelde lume die er uit ziet als schimmel, vochtplekken, onregelmatige vlekken en oxidatie op de wijzers trek ik allemaal niet.
Ik vindt het soms wel mooi staan.
Maar uiteindelijk zijn het allemaal onzin uitlatingen om een versleten wijzerplaat geen versleten wijzerplaat te noemen.
The latest addition to Zenith’s lineup of A384 Revivals is the “Tropical.” In watch-nerd parlance, “tropical” refers not to a climate, but to the warm brown tones black watch dials take on after decades of exposure to sunlight. It’s a highly sought-after feature on account of its beauty, with “tropical” vintage examples of the A384 selling for upwards of $50,000 in recent years.
https://www.gearpatrol.com/watches/zenith-chronomaster-revival-a384-tropical/
apart… we zijn het altijd zo eens ![]()