Elk nadeel heb z'n voordeel ? Tropical dial

Gewoon even een gedachte…
Vroeger was een wijzerplaat verkleurd en versleten, toen had een wijzerplaat “patina”, nu is het een zeldzame exclusieve tropical dial.

Wat is het voor jullie ? Ik heb liever een wijzerplaat netjes en zo dicht mogelijk bij de originele kleur.

1 like

was die wijzerplaat nog nieuw. Nu niet meer. :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Patina op wijzerplaten …zelden mooi.

6 likes

Hier team mint.
Het kan overigens erger, in de gitaarwereld kennen we ook ‘reliced’ (d.w.z. een kilometer aan de trekhaak gehangen) en daar betalen mensen grif extra voor…

1 like

Ik vind het meestal niks, maar soms… :drooling_face:

5 likes

Patina kan heel mooi zijn, zoals op de uur markers en wijzers, maar een tropical plaat vind ik niks zoals op mijn ex Speedmaster.

Niet in direct licht is hij mooi ;

in de zon niet mooi ;

3 likes

Beide: patina vind ik prachtig, altijd al gevonden. Een oud, vrijwel verlaten Italiaans dorpje doet mij meer dan een nieuwe villawijk. Gerestaureerde architectuur, kan net zo mooi zijn als door de tand des tijds aangetast. Als iets verwaarloosd is, is dat iets anders dan patina. Een Tropical Dial is niet verwaarloosd.

Bij wijzerplaten heb je namelijk te maken met 't werken van de elementen. Vroeger experimenteerde men nogal met materialen en technieken. Niet alles was meetbaar, dus een wijzerplaat kon al “werken” vóórdat er geassembleerd werd. Dat vind ik interessant. Niet iedere tropical dial is ontstaan in de volle zon, maar het feit dat iemand lekker lang buiten is geweest, dat zegt iets over hoe het horloge is gebruikt: geen desk diver. Ik zie het voor me: raampjes open van de auto, roadtrips, terrasjes, vrijheid. En een knap horloge aan de pols. Toen kon je hem nog nonchalant laten pronken ter hoogte van de enige spiegel op je auto, tegenwoordig maak je tijdens het rijden een wristshot en hoop je een like of 30 te krijgen - en geen ongeluk.

Hoe egaler de patina, hoe mooier.
NOS / Mint, zónder patina op de wijzerplaat is ook gaaf.

Patina zorgt, op de juiste manier, voor karakter dat eigenlijk niet te koop is. Je moet het ervaren. Bij Whiskey noemen ze het “the Angels share”, bij auto’s zeggen we “They are only original once”. Een horloge is net als een auto een gebruiksvoorwerp. Die sporen mag je gerust zien. Als de wijzerplaat geen schade heeft, dan is het het mooist, al heb ik zelf een emaille plaat die gebarsten is. Dat is schade, maar ik vind die schade wel fraai gelukt, als in wabi sabi. Restaureren heeft dan geen toegevoegde waarde voor mij. En het is mijn horloge, dus ik bepaal, want ik betaal. Zo simpel is het ook.

5 likes

ik heb ze met "patina’ gehad, maar zijn allemaal vertrokken.
als ik nu een “oudje” binnenhaal dan moet hij toch zo onberispelijk mogelijk zijn…

3 likes

FTFY :sunglasses:

1 like

:smile:
maar nee, voor mij echt niet dus. en hoe ziet het er uit als we nog 20 jaar verder zijn… ?

1 like

Team tropical patina :wink:

En team patina :grinning:

6 likes