Hi iedereen,
Mijn horloge loopt per dag 10 sec voor en ik vroeg me af of het kwaad kan voor het mechanisme om iedere dag de boel opnieuw in te stellen.
Hi iedereen,
Mijn horloge loopt per dag 10 sec voor en ik vroeg me af of het kwaad kan voor het mechanisme om iedere dag de boel opnieuw in te stellen.
Misschien een service beurt overwegen?
In de regel niet, ligt een beetje aan het horloge, hacking second, schroefkroon etc. Je kan ook overwegen om hem eens te laten reguleren naar +3 per dag.
Voor 10 sec per dag? Vind ik teveel van het goeie eigenlijk
Hij heeft een hacking sec en schroefkroon. Wat maakt het anders in dat geval?
Je kunt hem ook -30 zetten!
Als hij dan weer +30 seconden loopt, stel je hem opnieuw op -30.
Nog maar 1 keer per 6 dagen bijstellen
hoeveel kost het gemiddeld om een horloge te laten reguleren? bijvoorbeeld eentje met een ETA 2824 of een miyota 9015?
Vanaf niks tot een paar tientjes
Relax!
Gewoon 1 minuut achter zetten en na een week of 2 weer. Pfff ik moet er niet aan denken dat ik me hier aan ga storen.
En of het kwaad kan. Ja op de lange termijn wel denk ik. Gewoon mechanische slijtage.
Voor 10 seconden per dag? Gewoon de zondag op tijd zetten en de rest van de week ben je overal op tijd (of het zou moeten zijn dat je tram/bus/trein betuurder bent en steeds op tijd dient te vertrekken dan koop je best een quartz horloge… en dan nog liefst radiogestuurd).
Ja ik persoonlijk ook maar als je je er aan irriteert is het een optie natuurlijk als dat het verhelpt.
Maar sommige uurwerken kunnen dat per dag afwijken toch volgens de specs?
Ik denk het niet. Als je je aan 10 sec stoort kan je beter een Quartz nemen die COSC gecertificeerd is. Zo’n Precista of zo van die inkoop actie laatst.
Je kan hem wel reguleren maar na verloop van tijd gaat het horloge toch weer verlopen.
Thanks allen voor de tips!
Nee, dat kan geen kwaad, maar als je iedere dag op de seconde zit moet je geen mechanisch horloge willen hebben. Koop dan een quartz of zelfs een GPS/radiografisch synchroon lopend horloge, dan heb je dit probleem niet.
Als het horloge een schroefkroon is slijt het schroefdraad wel, trouwens. Daar ben ik geen fan van.
Voor 10 seconden per dag? Da’s vier seconden van COSC verwijderd, ik zie niet in waarom een beurt nodig zou zijn.
Merk op dat het type horloge nooit genoemd is, dus voor hetzelfde geld is het een goedkoop uurwerkje wat exemplarisch loopt.
Fixed that for you.
Maar net wat ik hierboven zei, dan moet je duurdere COSC uurwerken gaan kopen, of een quartz.
Heh. Ik ben de enige niet. Doorscrollen is ook een dingetje. Maar ik zet in op de kracht van de herhaling.
Alle uurwerken kunnen afwijken volgens de specs. Bij ETA zijn de verschillen tussen COSC, Top Grade, Elabore en standaard gewoon gepubliceerd, qua afwijking per dag. Zelfs COSC mag -4/+6 per dag afwijken.
Dat geldt zelfs voor mijn GS quartz uurwerk. In naam van Seiko mag dat ding 10 seconden per jaar afwijken.
Daarom is een radiografisch of gps horloge de oplossing voor de mierenneukende secondenridder.
Je kunt je schroefdraad beschadigen.
Wat voor horloge is het trouwens?
En had je twee berichten boven @Chlorophyl zijn bericht gelezen dat je gezien dat ik al de tip van quartz gegeven had en ook radiogestuurd dus opletten dat herhalen niet zagen wordt…
Ik heb in andere berichten ook al aangegeven, wat doe je dan met handwinders met schroefkroon? Die moet je ook dagelijks open en dicht schroeven en bijvoorbeeld bij Vostok wordt service pas na 10 jaar aangeraden… dus waarschijnlijk kan die schroefdraad van de kroon wel wat hebben.
Dat was niet in dit topic, en je kunt niet verwachten dat we alles doorlezen. Ik zou nooit een handwinder met een schroefkroon kopen, zo makkelijk is dat.
Staal vervormd en slijt over tijd. Dat zal wellicht niet tot een kapot horloge leiden, maar ik heb liever fatsoenlijke pakkingen dan schroeverietes. Medunkt dat pakkingen die op tijd gesmeerd en vervangen worden makkelijker WR garanderen dan een mettertijd versleten schroefdraad.
Nee ik verwacht niet dat je alles al zou gelezen hebben wat ik ooit al geschreven heb en dat was ook niet verwijtend bedoeld
ik bedoelde enkel maar dat er in het verleden al veel geschrven is over schroefkronen…
Ik denk als je echt zeker wilt zijn van de waterdichtheid van je horloge dat je dit inderdaad beter elk jaar kunt laten testen en ten gepaste de mogelijke lekkende onderdelen laten vervangen…
Fixed that for you. Tikfout neem ik aan.