Hoi allen, ik heb jullie hulp nodig bij wat identificatiewerk. In een lotje herstelwerk zat dit Elma horloge hangertje. Tenminste, ik denk dat het een hangertje is. Geinige wijzerplaat en verchroomd koperlegering kastje. Volgens de wijzerplaat uit Frankrijk. Volgens Herr doctor Ranfft Duitsland of Zwitserland.
Uurwerk kan ik weinig van maken: een A en dat is het dan
Wie weet meer? Leeftijd, uurwerk, herkomst.
Vermoedelijk een gebroken balansas en losse minuutwijzer in ieder geval. De rest moet ik ook nog uitvogelen.
Foto’s:
Waarschijnlijk zit in de buurt van Baumgartner.
Het gaat hier niet over een pendant of hanghorloge maar over een reishorloge.
Dit horloge hoort in een opklapbare of opvouwbare foudraal te zitten.
Vermoedelijk is die in de loop der jaren vergaan.
De inkeping aan de zijkant van de kast is om het te bevestigen in de opening van de foudraal.
Heel vaak werden deze horloges als reclamemiddel weggegeven aan relaties.
Ik heb ongeveer hetzelfde horloge alleen van een andere manufactuur en wel een Newmark, deze manufactuur maakten meer van dit soort reishorloges, de maten van 65 mm. van de kast van het uurwerk was geen uitzondering.
Zie de foto’s
Zoals @inca ook al aangeeft lijkt dit veel weg te hebben van een baungartner uurwerk.
Staat ergens bij de balans niet BFG met een nummer?
Ah, wellicht een oplossingsrichting
Wat is de diameter van de jouwe? De Elma is erg klein, ongeveer 34mm (max). Daarbij zit de kroon bij de Newmark op 6 en bij mij gewoon op 12? Logisch voor een foedraal?
Neen ik kon niets ontwaren. Heb al de loupe erbij gehad, extra licht…
Nu ik er beter naar kijk lijkt het wel alsof de balans niet origineel is en er anders op gemonteerd is.
Materiaal lijkt anders.
Ik dacht even dat het een baumgartner/würthner 10.5 was.
Maar steeds klopt de balans niet.
Misschien zit ik er helemaal naast.
Het uurwerkje kan ik niet plaatsen, helaas, maar gezien het beperkte formaat en de naar mijn mening sportieve vormgeving van de wijzerplaat denk ik dat het ook mogelijk is dat deze Elma werd toegepast als deze:
Grappige constructie! Deze zal wel van recenter datum zijn denk ik?
Exacte jaren zijn niet bekend; moet rond 1960 zijn (de Marvin iets ouder, de Breil iets recenter). Deze toepassingen zijn wat zeldzamer dan polshorloges, maar ik heb er nog geen gezien met kwalitatief erg hoogwaardige uurwerkjes. Wat @vinwat zegt: vaak relatiegeschenkjes of reclamemateriaal.