Hallo allemaal.
Ondertussen heb ik al heel wat gereedschap gekocht om aan horloges te werken. En een paar weken terug heb ik een Elma record gevonden en deze gekocht.
Bij aankomst van het pakket was er in de motor afdekking spijtig genoeg een deuk. Deze heb ik er al uitgehaald ging gelukkig goed aangezien het maar Alu is. Ik ben dan ook maar gelijk begonnen met alles schoon te maken want er zat een serieus geurtje aan het toestel van de producten die in de bokalen geweest zijn en ook denk ik dat de vorige eigenaar een roker is geweest… iedere avond dus een beetje gedaan en ook wat zitten lezen op internet. En daar kwam ik tegen dat er asbest gebruikt werd om het verwarmingselement te isoleren. Dit wil ik niet in huis hebben dus voorizichtig gedemonteerd en in een pakstiek zakje gestoken. Dit ding komt er niet meer in. Bij elma is er een vervangings element verkrijgbaar welke ik in de volgende weken ga bestellen.
Het deksel wat ik gekocht had voor de verwarming past blijkbaar niet voor de verwarming van mijn Elma😲
En dan de motor. Ik heb geprobeerd deze te demonteren maar ik krijg de boven nog onderkant van de behuizing niet over de windingen. Iemand hier die dit al eens gedemonteerd heeft? Ook heb ik gezien dat er een draadje dat naar één van de windingen gaat beschadigd is, en dat de blauwe draad die aan de toerental regeling zit behoorlijk verkleurd is.
de motor is dus wss gaar. Iemand ervaring mee met het opnieuw wikkelen van deze motoren? Wat heeft dit gekost? ik zie ook groeven in het asje wat door de motor zit en dient om de korf op te bevestigen en deze omhoog en omlaag te kunnen bewegen. Horen deze groeven er in te zitten? Ik heb al andere toestellen gezien, maar daar zit maar één groefje in en ook minder diep. Om dit asje nieuw te maken is nu wel niet echt een probleem dit kan ik eventueel zelf maken op mijn werk.
Nog enkele foto’s van de motor beetje properder maar nog niet gedemonteerd.
Vandaag zijn ook nog de nieuwe deksels aangekomen voor de bokalen. Denk dat ik geluk gehad heb om deze nog te vinden.