Elma Star ipv timegrapher

Gewoon voor de gein heb ik een Elma Star gekocht.
Hij lijkt keurig in orde. Maar het papier is vergeeld, en er zit een soort carbon/inktrol in die waarschijnlijk is uitgedroogd.
Wie is bekend met deze apparaten?
Het lijkt me grappig om na een service van een horloge ook een printje te bewaren van de meetgegevens…:smile:

4 likes

Is leuk spul idd. Gebruik is zo te zien wel beperkt?

1 like

Tot slechts 21600 bpm bedoel je? Ik doe toch alleen vintage!

1 like

Vintage is ook 36000bpm :smirk:

1 like

OkĆ©. Ik doe alleen antiek! ( Als je zelf al vintage bent, verlopen die begrippen nogalšŸ˜…)
Ik vind alles vóór 1965 het leukst!

1 like

:rofl: :v:

Hier een handleiding voor een vergelijkbaar apparaat:

Maar hij zal wel moeten kunnen printen om de meetgegevens zichtbaar te maken :point_down:t2:

Ja, zoiets. Ik hoop dat van de Gevel nog wat heeft daarvoor!

Watch movements – A passion – 1 Jul 18

Ultra - Watches and Movements from France hier

Montres Ultra France. The watch and movement manufacturer Ultra from BesanƧon is largely unknown.

Gewoon voor de gein heb ik een Elma Star gekocht.
Hij lijkt keurig in orde. Maar het papier is vergeeld, en er zit een soort carbon/inktrol in die waarschijnlijk is uitgedroogd.
Wie is bekend met deze apparaten?
Het lijkt me grappig om na een service van een horloge ook een printje te bewaren van de meetgegevens…:smile:

Ik ben dol op het Elma Star-ontwerp.

1 like

deze apparaten zijn prima te gebruiken hoor, alleen is een weishi ietsje makkelijker en minder luidruchtig… :grinning:

Ik heb nog een paar Greiner apparaten een Vibrograf en een Electronic (of zoiets); ook van deze papierrol toestellen dus.

Als jouw Elma een inktlint heeft (als in een typemachine) dan kun je die opnieuw inkten met stempelinkt (heb ik nooit gedaan, mezelf kennende zou ik alles onder onder knoeien :grin:), maar waarschijnlijk werkt een ā€œdrukgevoeligeā€ papierrol met de juiste breedte ook (dus zonder inktlint), deze worden in de Greiners ook gebruikt, weet niet of vd Gevel ze heeft, ik heb ze de laatste keer bij Cousins besteld; wit papier dat blauw kleurt als er druk op wordt uitgeoefend.

Gebruik van de machine is kinderlijk eenvoudig: horloge of uurwerk op de microfoon, ā€œvolumeknopā€ omhoog draaien, net tot de machine een goed ā€œsignaalā€ krijgt om een strakke streep te schrijven.
Afwijking plus of min kan je dan aflezen door de lijnen op de transparante schijf op te lijnen met de ā€œsignaal lijnenā€, andere afwijkingen en fouten zijn op dezelfde manier af te lezen als bij een weishi

3 likes

En als hij een luidsprekertje heeft kun je ook horen wat er binnen gebeurd. Dat kan handig zijn met foutzoeken. Een aanlopende balansveer is bijvoorbeeld goed te horen.

1 like

@basvg, lees het volgende stukje ook eens, dan krijg je wat meer info.

1 like

Ha, dat was in 2018! Toen wist ik nog niets van HF( niets van horloges überhaupt :grin:)
Maar je conclusie: de oudjes doen het nog best! ( Vrij vertaald)
Dat bevalt me wel. Dankjewel Huib!

2 likes