Elma Super Elite - reparatie noodzaak

Na lang zoeken is het me eindelijk gelukt een Elma schoonmaakmachine op de kop te tikken, voor niet al te veel geld. De machine werkt, alleen het warmhoudplaatje werkt niet meer…

Ik heb de machine nog niet, dus kan geen fotos sturen, maar iemand bekend met dit euvel toevallig? Valt dit makkelijk te repareren met bijvoorbeeld een nieuw warmteplaatje van een koffiemachine (indien een spare part niet voorhanden is?)

1 like

CousinsUK heeft die plaatjes. Kost wel geld, om en nabij 100 euro pakweg. Zou het na moeten kijken. De mijne ging destijds ook stuk, maar had voor 5 tientjes (dat kon toen nog) een vrijwel complete donor-SE klaar staan.

Update - ik zie ze daar nu niet meer staan. Ik zoek eBay even af. :face_with_monocle:

2 likes

Thanks, wel prijzig idd. Mogelijk valt het te fixen met een warmhoudplaatje uit een ander apparaat (bv koffiezetapparaat)

1 like

Cousins heeft nog wel de RM90-versie; geen idee of dit compatibel is. Even door-Googlen wellicht nog.

https://www.cousinsuk.com/product/elma-rm90-spares

Thanks!

1 like

Gewoon een ander modern 220v verwarmingselementje (let even op de juiste temperatuur) van een paar euro zou ook moeten werken.

Let wel even op: er zou best eens een schijfje asbest in het verwarmingsdeel kunnen zitten.

2 likes

Goeie tip, merci

Even gekeken en noch Flume, noch Boley hebben de verwarmingselementen nog in de catalogus staan :neutral_face: klinkt als iets structureels dus. Niet zo enorm verwonderlijk, maar toch.

1 like

Lijkt gelijk te zijn:

https://www.hswalsh.com/product/heater-elma-rm80-rm90-superelite-hc5114#details

1 like

Klopt, herinner ik me! Even goed opletten bij het werken hiermee. Mondkapjes hebben we allemaal nog wel liggen ergens. :wink:

3 likes

Zou zoiets kunnen werken:

Of niet krachtig genoeg…?

Kun je de vloeistof niet gewoon buiten de machine opwarmen en dan gebruiken?

Rob

Heel gemakkelijk, heb er al tientallen gerepareerd en gebruik gewoon de spiraal van een koffie zet app waar je de glazen pot op zet, heeft ook de juiste afmetingen. Wel voorzichtig verwijderen van de warmhoudplaatje.

2 likes

De vloeistof hoeft niet verwarmd te worden.

Na een paar keer badderen in schoonmaak- en spoelvloeistoffen worden in de laatste stap de onderdelen in de droger gehangen.
Onder de droger zit dat verwarmingselementje.

1 like

Thanks. Heb inmiddels nog een goedkopere gevonden, voor 9 euri het proberen waard :slight_smile:
c7938dc47fd02c17a8a33b86f5f325da

2 likes

Waar is dat verwarmings element van, ziet er degelijk uit, Klasse hoor, dat je zelf aan het zoeken bent gegaan.

Het is deze, passend op een Profinox(?)

Overigens vind je ook een hoop AliExpress opties, wanneer je verder zoekt op deze afbeelding…

Misschien had je het al gezien, maar hier is ook een stuk te vinden over het vervangen van de heater:

1 like

Ah, top! Niet gezien nog, dankje!