Elma Super Elite - reparatie

Hallo allemaal,

Vandaag mijn Elma Super Elite opgehaald.
In mijn enthousiasme niet heel erg gedetailleerd gekeken naar de werking ervan.
Thuis aangekomen en als een klein kind ermee beginnen spelen en wat blijkt nu…. Ik kan het mandje traag laten ronddraaien en daarna versnellen.
Leuk maar de knop terugdraaien doet de snelheid niet verminderen. Hij blijft dus op volle snelheid draaien.
Als ik de knop op lage snelheid draai, de machine uitzet en dan terug aanzet dan is de snelheid weer laag.

Ik ben technisch verstandelijk beperkt dus als er iemand is die mij op dummy niveau kan verder helpen is dat zeer welkom.

Plaatje omdat plaatjes leuk zijn. Niet mijn apparaat maar even van het net geplukt. Ik,heb dus dit model.

IMG_0120

1 like

Heb je het ook getest met het mandje in de vloeistof? Dacht altijd dat die snelheidsknop meer een weerstand ding is. Maar ben ook geen techneut :laughing:

3 likes

Hulde, vuurwerk en eeuwige dank.
Idd… het werkt dus gewoon met vloeistof.

Ik had ook net deze uitleg gevonden op een ander forum Uitleg motor

2 likes

Als hij vrij loopt is de belasting laag, de stroom laag. De snelheidsregelaar is gewoon een regelbare weerstand die in serie met de motor staat. Hoge belasting (in vloeistof)—> hoge stroom—> veel spanningsval over de regelbare weerstand en blijft er een lagere spanning over op de motor over en gaat deze langzaam draaien. Vrij lopen (in de lucht) -> lage belasting-> lage stroom -> lage spanningsval over de regelbare weerstand -> bijna alle spanning komt nog bij de motor. Resultaat nagenoeg geen merkbare snelheids verandering.
Wet van Ohm Spanning (U) = Stroom (I) x Weerstand ®

6 likes