Emaille om bezels bij te werken?

Hallo,
Heeft iemand hier ervaring om bij oudere horloges/bezels de kleuren wat bij te "touchen"
Heb aantal horloges die niet heel waardevol zijn maar ik zou ze een tikje willen bijwerken. In dit geval gaat het om koper/brons ondergrond.
Wat zou hier geschikt voor zijn? Bepaald soort verf? Emaille? Heeft iemand tips? Dus echt tips en geen stortvloed aan principiële weerstand😁

Bill

Goedenavond Bill,

Foto’s van de horloges zijn altijd leuk, en verder misschien epoxy hars op kleur gemaakt om de bezels bij te werken?

Groeten Jeroen

Thnx heb er wel een paar

Rode stippen, zwarte letters

O daar moet ik dan even aan de research gaan…

Voorbehandelen met.?

Zoek even op het forum op modelbouw (verf). Er werden aardige resultaten behaald voor een beetje DIY.

Ontvetten met aceton of alcohol maar idd de stippen en cijfers kun je het beste met modelbouw verf inkleuren.
Of dat met de kras op de aluminium bezel insert gaat lukken weet ik niet die kun je misschien beter vervangen.
Succes met je project en laat de resultaten even zien👍

Groeten Jeroen

1 like

Thnx heb al extra fijne penselen gekocht.

Kleine tip: Maak van papier een pijltje (zoals vroeger, om door een electriciteitsbuis te blazen) en gebruik het puntje, om de verf mee bij te werken. Werkt veel preciezer als penselen en is daardoor ook gemakkelijk. Hoe scherper het puntje, des te beter jet resultaat.

3 likes

Tip, als je er aan kan komen, met een ziekenhuis spuit en naald, kun je makkelijk verf in de rondjes en streepjes spuiten.

3 likes

Laat ik toevallig nou in de zorg werken als broeder die dagelijks prikt :face_with_hand_over_mouth:

2 likes

Wat een goed idee, dat ga ik morgen gelijk proberen, met een penseeltje is het vaak knoeiwerk, Heel hartelijk dank hoor.

1 like

Gewoon volbaggeren met emanelverf (modelbouwverf) en het overtollige er met een pasje afschrapen. Als het oppervlak gebogen is kun je ook een vochtige tandenstoker gebruiken, die kun je dan mooi over de kromming heen buigen. Die aluminium bezel zou ik zo houden, dat geeft een beetje karakter :hugs:

Emaille is iets dat hier niet kan, dat vereist hitte.
Je moet dan de hele plaat verhitten in een oven om de verf op de ondergrond te laten inbakken, denk dat dit niet goed komt.

Je hebt ook koud emaille, dat vereist maar 200 graden Celsius ipv de 800-900 van gewoon emaille.

Probleem is echter dat je de kleur op een of andere manier heel precies moet zien te krijgen, anders wordt het natuurlijk heel lelijk. Of je moet kiezen alle emaille te vervangen, zodat het 1 kleur wordt.

1 like

Volgens mij toch maar naar modelbouw winkel. Ik wil de boel niet vernachelen maar tikkie bijwerken. Vintage horloge met nieuwe bezel is raar. Heb wel eens gehoord dat je een nieuwe bezel een paar nachten in de koffie prut legt dat je zomaar een paar jaar ouder kan laten lijken

1 like

Kijk ook even op youtube!
Daar vind je namelijk tig voorbeelden. :+1: