Emailleren bij Ulysse Nardin

Een bezoek aan de emaillerings unit van Ulysse Nardin in Donzé Cadrans, Le Locle, Zwitzerland… :slight_smile:

(dubbel klikken)

Kleurtjes on display


.
Net als goud zeven wordt het pure poeder eruit gefilterd/gewassen

.
Draadvormen aanbrengen

.
Net als schilderen met nummertjes… invullen van de vormen

.
Egaliseren oppervlakte

.
Net uit de oven

.
Het hele proces zichtbaar in het museum

.
En gereed

11 likes

Mooi hoor, een kunstwerk om je pols.

1 like

Inderdaad een kunstwerkje, heel mooi om te zien.

1 like

Wat gaaf zeg! Ik ga dit topic aan Mevrouw Klokkengek laten zien. Zij emailleert ook en ontwerpt en maakt hele mooie sieraden. Dank je voor het delen! :+1: :relaxed:

1 like

Wow…leuk hoor. Apart proces…:thumbsup:

1 like

HFLE dails denk ik dan meteen?..

Verder: prachtig om te zien! Heerlijk dat dit oude ambacht nog steeds wordt gebruikt.

3 likes

Dank voor je tip inzake HFLE :relaxed: Het zou voor het HF te duur worden, aangezien mijn vrouw al haar items één voor één met de hand maakt. Geen twee zouden hetzelfde zijn, maar daar zou ook de prijs naar zijn. Het kost best wat tijd om een mooie emaille wijzerplaat te maken.

Ik ben zelf echt een horlogeman (met twee linkerhanden ook nog) dus heb met edelsmeden (wat mijn vrouw ook doet) niet zoveel, maar sinds ze ook emaille sieraden maakt, krijg ik wel steeds meer interesse…het is inderdaad een oud en echt ambacht. Door de leek echt niet voldoende erkend. Ik ga tegenwoordig zelfs met haar mee naar kunstenaarsmarkten en sta dan met verve haar sieraden te verkopen. :relaxed: :smiley:

1 like

Ik vind dit erg schitterend en zou er best wel een keer eentje willen kopen. Enkel voorlopig zie ik te weinig gelegenheden waar ik iets dergelijks zou dragen. Wie weet in de verre toekomst als mijn geldboompje er ook iets beter bij staat.

3 likes