Emkoza FE 140-1

Een typisch uurwerkje uit een veel voor weinig marktplaats deal.
Zoals sommige al weten is Emkoza een Nederlands merk. Het uurwerk is dan weer Frans.
De wijzerplaat heeft een rijkelijke patina wat andere kunnen interpreteren als “dat wordt ‘m nie.” Ik vind het wel een charme hebben.

Nu is het glaasje duidelijk aan vervanging toe en die paar euro zijn de kosten niet. Nu is alleen de kast ogenschijnlijk prima, maar mist er een gedeelte waar die moet aansluiten met de deksel.

Van binnen toe aan een schoonmaak, maar zeker geen uitdaging qua roest enzo. Het rubberen ringetje is wel gefossiliseerd en valt uit elkaar. Iemand een goede voordelige tip voor vervangende ringen? Ik beschouw al mijn projecten als niet vocht/water bestendig, maar als ik de ringen kan vervangen dan is het toch wel beter.

Uurwerk uit de kast en dan begint de striptease.

Eerst maar kijken hoe dit uurwerk de datum functie regelt. En deze herken ik van andere FE uurwerken. Daar zit een veertje die makkelijk wegvliegt en ja dit heeft gevlogen… gelukkig teruggevonden!

Wanneer de extra plaat is weggehaald is dan valt het datum mechaniek erg mee.

Leuk aan dit uurwerk is dat het aandrijven van de minuten en uren niet centraal is met de secondes, maar via een extra “doorvoer” waar een soort “canonpinion” het dan weer overbrengt. (Excuus voor mijn terminologie… autodidact mbv YouTube dus juiste termen moet ik nog oppikken).


Daarna over naar de andere kant.

Balans eruit.

En dan krijgen we toch een verrassing. Roest of vuil…


Bleek vuil te zijn gelukkig.

Daarna een mooi stapeltje tandwielen. Heerlijk hoe je steeds weer verschillende indelingen tegenkomt.

En dan de boel schoongemaakt en doen we het hele verhaal in tegengestelde volgorde, maar dan met meer glans.




En dan op de weishi:

Ik zit nu alleen te dubben wat ik met de kast moet, de deksel kan prima dicht, maar netjes is het niet. Voegt een nieuwe kast wat toe of moet ik het zien als een Suzuki alto met een deuk.
Maar voor mogelijke toekomstige projecten zoek ik wel tips voor het vervangen van kasten.

Binnenkort weer een amateuristische opgeknapte tik voor weinig tok.

12 likes

Een mooi verslag, dank voor het delen! :blush: :+1:

1 like

Mooi verslag. Die FE 140 uurwerkjes zijn berucht om hun slippende cannon pinions.
Dat hadden ze bij FE ook al snel in de gaten en daar zijn een paar wijzigingen op geweest. Zo zijn er verschillende diameters van die cannon pinion.
Verder zijn het wel leuke uurwerken om aan te werken.
Ik heb er ook al een paar gedaan

1 like

Ja heb dat meegemaakt met een FE 233-66. Volgens mij kan je het al vlot merken als het op tijd zetten praktisch geen weerstand geeft.

Bram

1 like

Yep. Enicar staat er ook om bekend, maar daar heb je nog het geluk dat die wrijving in de minuutpijp zelf zit. Bij een FE 140 is dat een stuk lastiger.

Leuk verslag, tevens heel herkenbaar :sweat_smile:. Laatst nog uren gezocht naar het deksteentje van de balans. Vooral leuk en leerzaam om aan dit soort uurwerken te werken.

Top :+1:

1 like

Die had ik ook. Gelukkig redelijk vlot gevonden.

1 like

Heb nog maar 1 Enicar onder handen gehad. Had toen geen problemen. Enicars zijn alleen wat prijziger om in handen te krijgen. En ik ga nog niet tientallen euro’s besteden per opknapper. Dan heb ik liever nog meer uurwerken in handen voor de ervaring.

1 like