Weet iemand van wanneer ongeveer het onderstaande Emkoza horloge is? Ik vind dat het er vrij modern uitziet, en ik ben benieuwd wanneer de laatste Emkoza horloges gemaakt zijn. Eigenlijk dacht ik dat ze hooguit tot einde zeventiger jaren horloges gemaakt hadden. Ik weet dat Emkoza staat voor M. Koster & Zonen Amsterdam, maar nu doen ze blijkbaar alleen nog maar import en distributie.
Hoi Peter, naar aanleiding van jouw antwoord op mijn Koster aanwinst…
Deze ziet eruit als een jaren 70 horloge. En misschien wel later in de jaren 70.
Als ik kijk naar de bouwkwaliteit, zijn ze er in 40 jaar niet bepaald op vooruit gegaan. Deze heeft een wel erg goedkoop binnenwerk. Terwijl de Montè tank( jaren dertig? ) een erg chique ding is. Dat doet me vermoeden dat deze van jou van na de quartz crisis is.
Zelfs Pontiac ging over op wat goedkopere binnenwerken ( ’ international’ - niet Zwitsers dus) waarschijnlijk om nog te kunnen concurreren.( Volgens Maurits natuurlijk)
Dit is een interessante; dat geldt zowel voor de merknaam en zijn geschiedenis, als voor het gebruikte uurwerkje, een Franse CVR (CUPILLARD-VUEZ-RIÈME) type 680. Zelf weet ik niet veel daarover; ik geloof dat CVR (een fusie of samenwerkingsverband) rond 1960 is ontstaan.