Emo design

Hallo
Ik ben student industrieel ontwerpen en ik maak een werk rond de horloge, dit bevat ook de emotionele kant van het product. Welk gevoel een bepaald type horloge bij de mens kan opwekken. Daarnaast omvat dit werk ook nog de ontwerpgeschiedenis van het product.
Kan iemand mij hier bij helpen?
Vriendelijke groeten
Stefaan

Ik heb dit voor horloges niet onderzocht, maar doe wel belevingsonderzoek voor winkelcentra. Daarmee brengen we alle dimensies in beeld die een rol spelen. Voor horloges heb ik dat ook wel 's in kaart proberen te brengen (via dit forum), maar dat is niet gelukt van wege gebrek aan respons.

In het algemeen: er zijn drie psychologische dimensies die een rol spelen bij beleving. Rationele, Affectieve en Imaginaire. Rationeel zijn functionele eisen zoals schokbestendigheid, waterdichtheid, nauwkeurigheid etc. Bij Affectieve gaat het om vormgeving, materiaalgebruik en dergelijk. Bij Imaginair kun je denken aan merkbekendheid, historie, associatie met sporthelden etc. Je zou voor horloges deze aspecten kunnen benoemen door in kaart te brengen welke begrippen mensen allemaal gebruiken om aan te geven waarom een horloge wordt gewaardeerd. Het belang van de afzonderlijke aspecten kun je echter alleen via enquetes en statistiek te weten komen.

Het blijkt dat de Affectieve component in het algemeen het belangrijkst is, daarna de Rationele en als derde de Imaginaire. Van belang zijn ook zogenaamde ‘dissatisfiers’ . Dat zijn eigenschappen die, als ze niet voldoen aan een minimale eis, leiden tot sterke afbreuk in de waardering. Een als duiker vormgegeven horloge dat niet meer dan 30 m. waterdicht is bijvoorbeeld, of een afwijking van meer dan 40 sekonden per dag etc.