Emo design

Hallo
Ik ben student industrieel ontwerpen en ik maak een werk rond de horloge, dit bevat ook de emotionele kant van het product. Welk gevoel een bepaald type horloge bij de mens kan opwekken. Daarnaast omvat dit werk ook nog de ontwerpgeschiedenis van het product.
Kan iemand mij hier bij helpen?
Vriendelijke groeten
Stefaan

Ik heb dit voor horloges niet onderzocht, maar doe wel belevingsonderzoek voor winkelcentra. Daarmee brengen we alle dimensies in beeld die een rol spelen. Voor horloges heb ik dat ook wel 's in kaart proberen te brengen (via dit forum), maar dat is niet gelukt van wege gebrek aan respons.

In het algemeen: er zijn drie psychologische dimensies die een rol spelen bij beleving. Rationele, Affectieve en Imaginaire. Rationeel zijn functionele eisen zoals schokbestendigheid, waterdichtheid, nauwkeurigheid etc. Bij Affectieve gaat het om vormgeving, materiaalgebruik en dergelijk. Bij Imaginair kun je denken aan merkbekendheid, historie, associatie met sporthelden etc. Je zou voor horloges deze aspecten kunnen benoemen door in kaart te brengen welke begrippen mensen allemaal gebruiken om aan te geven waarom een horloge wordt gewaardeerd. Het belang van de afzonderlijke aspecten kun je echter alleen via enquetes en statistiek te weten komen.

Het blijkt dat de Affectieve component in het algemeen het belangrijkst is, daarna de Rationele en als derde de Imaginaire. Van belang zijn ook zogenaamde ‘dissatisfiers’ . Dat zijn eigenschappen die, als ze niet voldoen aan een minimale eis, leiden tot sterke afbreuk in de waardering. Een als duiker vormgegeven horloge dat niet meer dan 30 m. waterdicht is bijvoorbeeld, of een afwijking van meer dan 40 sekonden per dag etc.

Echte toppers weten alle drie dimensies uitstekend te bespelen. Die hebben een geweldige historie met voortdurende innovaties (Imaginair), interessante en prachtig afgewerkte modellen (Affectief) en voldoen verder aan de eisen van nauwkeurigheid, schokbestendigheid, investeringswaarde etc. (Rationeel).

Bedankt voor het antwoord.
Ik had nog niet nagedacht om het zo te bekijken via deze drie dimensies
Zal nog wat verder onderzoek doen met dit in het achterhoofd.

Misschien dat bij horloges dat imaginaire aspect wel een grotere rol speelt? Voor veel mensen speelt merkhistorie en -imago toch wel een grote rol denk ik. Ik betrap me er zelf ook op. Ik vind m’n Tag Heuer Monaco erg mooi (affectieve aspect) maar zou ik hem ook gekocht hebben zonder de associatie met de autosport, met Steve mcQueen? Tsja…

Hallo Snooker, ja, ik denk dat veel merken er alles aan doen om het imaginaire gehalte van het merk op te poetsen. Dat kan op allerlei manieren. Een ervan is te benadrukken dat het merk een rijke historie heeft. Tag Heuer accentueert met zijn Monaco associaties met de racesport en met film. Veel merken doen iets soortgelijks.

Je moet ook wel het imaginaire aanspreken, omdat rationele aspecten wel in orde zijn, en niet meer onderscheidend. Op vormgeving is het ook lastig onderscheid te maken. Horloges hebben daarin een beperkte speelruimte, al lukt het af en toe sommige merken een nieuwe ontwerprichting in te slaan (het ontstaat dan vaak door ook een functionele twist aan te brengen).

Niet voor niets komen sommige merken met re-issues. Dat werkt op verschillende aspecten: ze zijn ondersscheidend, krijgen een kwalitatief imago mee en benadrukken de waarde van het merk. Of je je Tag Heuer Monaco ook gekocht zou hebben zonder dat er de associatie was met de motorsport en McQueen, is helaas niet goed vast te stellen, vrees ik. Je koopt niet alleen een klokje, maar ook een verhaal, en dat heeft de Monaco. En had je het gekocht als er “Seiko” op stond? Ik denk 't niet.

j.haringsma Schreef:

En had je
het gekocht als er “Seiko” op stond? Ik denk 't
niet.

In ieder geval niet voor die prijs. Tsja, het is een beetje het Volkswagen Phaeton verhaal. Prachtige auto, kwalitatief en qua afwerkingsniveau niks mis mee, maar welke chief executive officer wil zich nou in een Volkswagen laten vervoeren?

hmmm merk noeit me eigelijk niet, kijk naar onderstaand horloge, ik vind het prachtig het is kwalitatief super, mooi afgewerkt eta uurwerk en dat voor iets meer dan 600 euro.

verder denk ik dat het Phaeton verhaal vooral te maken heeft met het feit dat je al vanaf 10.000 euro ook een volkswagen hebt.
Maar dat neemt niet weg dat niemand een Phaeton wil hebben, de wagens zijn net zo relaxed dan wel niet relaxter dan een mercedes s. En je ziet ze minder rijden.
Ongeveer de keuze citroen c6 of mercedes e, maar net hoe je je wilt onderscheiden.
Mijn Louis Erard kennen ook weinig mensen, maar ik weet wat ik draag en ik vind het mooi, en het voelt goed om iets van die kwaliteit te hebben zonder dat een ander het direct weet :smiley: