De Seiko: Fijn en verfijnd! Mooi met die dunne mesh band.
De Bulova: Bijzonder! Nog niet vaak een vierkante Accutron gezien.
Ik hoop voor je dat ie past.
Dat hoop ik ook want dat zou de enige dealbreaker zijn. Ik vind die 70s vibe van de vierkante Accutron echt heerlijk. Ik snap ook dat het niet voor iedereen zo is, een echt hate it or love it horloge
Een groene (green gold filled) Gruen uit ca 1925. De productie methode voor het “uitstampen/vormen van de kast is gepatenteerd onder US1573134. Uurwerk caliber 99 vermoedelijk geproduceerd in “the gruen precision factory”. Tegenwoordig een administratie kantoor van Rolex (hohenweg 85 bienne).
En de radium is voldoende verdwenen om veilig dagelijks te kunnen dragen.
Wat een bijzonder horloge is dit @Jenneke. Vooral de kastconstructie. Enerzijds gewoon een ‘schoenpoetsdoosje’, maar wel een waarbij de vorm van de lugs in het achterste gedeelte gewoon doorloopt! Nog niet eerder gezien. Leuk dat je daarvan de patentgegevens hebt kunnen terugvinden. Dank voor het delen van de plaatjes!
@Jenneke wow alweer een prachtig horloge van jou. Ik ben onder de indruk van je kennis over al die vintage items.
En door de vorm erg slijtvast. Overigens is er ooit nog wat gedoe over de vorm/patent geweest in de jaren 30 (rechtzaak) tussen Gruen en Kay jewelry/Bulova.
Kennis… ach, als administrator van een vintage gruen forum zit ik dicht bij het vuur. Er is een kleine groep aan verzamelaars die het leuk vind om dingen te onderzoeken. En de kleine weetjes maken de hobby interessant.
Daar komt de aap uit de mouw! Wist niet dat er zo’n forum bestond.
Heb je een URL?
Wat fijn dat je die kennis ook op dit forum wil delen.
Daar sluit ik mij van harte bij aan.
Amerikaanse horloge merken met name uit de jaren dertig, de art deco tijd, zijn hier wat onderbelicht.
Ik hoop dus nog meer van je te mogen lezen - en zien! - hier op HF.
Wist niet of ik die mocht delen. Maar we zijn niet een commercieel forum. Was bijna te raden: https://vintagegruen.org/vgforum/index.php
En ja, ben al een stukje aan het voorbereiden. Toch trots op het merk en de bijzondere horloges die ze bedacht hebben.
Ja hoor, ze hebben geantwoord!
Helaas geen verdere gedetailleerde info.
Toch jammer, dat een merk door oorlog, overnames en inactiviteit zijn eigen documenten en historiek kwijt raakt. Maar het is te begrijpen als het allemaal zo lang geleden is, deze is dus alvast van voor 1945.
Toch leuk dat ze reageren!
En via WatchUSeek ook nog wat info gekregen over de Laco Sport:
Some additional info.
• Similar watches made by Laco in the 1940s were equipped with a so called „Formwerk“ cal. 550, made by Laco/Durowe.
• The rectangular Laco Sport was available with black, white or creme dial.
• The “Original V2A Krupp -Edestahl” was also known as 18/10 stainless steel (18% chrome und 10% nickel), later known as 1.4301. According to Krupp “V2A” was used for “Versuch 2 Austenitisch” which would translate into „Second attempt austenitic steel“.
“Edelstahl Rostfrei“ indicates that only the back is made of stainless steel. The case is chrome plated brass Which was very common those days.
Gaaf ding zeg. Jij hebt wel een geweldige time capsule aangeboord