Het leed dat topic starter heet
Bijzonder! Met een afstandbediening voor een Beo-vision? Wow!
Zou zomaar kunnen, met dit verschil dat het kaliber op Ebay, wat er inderdaad erg op lijkt, een extra opbouw heeft, over de tandwielbrug heen, voor een extra tandwiel voor een centrale secondenwijzer aandrijving. Dat verklaart ook die extra 2 juwels.
Ik heb nog een tijdje op Ranfft lopen spitten, maar kon daar geen overeenkomstig uurwerkje vinden. Het lijkt op een Unitas of AS wehrmachtswerkje maar dan (vermoed ik kleiner, en de tandwielbrug is anders. En dat vind jij op een achter-Corona-namiddag in een doos? Ook bijzonderā¦
Dat bandje zou dus een zgn. open end bandje moeten zijn i.v.m. de vaste lugverbinding. Kijk eens even bij āGlobal Watch Strapsā op eBay, die heebn nogal eens leuke n.o.s vintage bandje vooor een lief prijsje.
Of anders kan ik er ook wel een voor je maken.
Het lijkt mij een interessant oudje, dit Novera horloge, dus als het nog loopt is het misschien best wel de moeite waard om het op te (laten) knappen.
Terwijl ik dit schrijf heb ik toch ook nog even op de Mikrolisk merken database gekeken en zie daar de oplossing voor het uurwerk:
Er staat het merk ERA op het werkje op eBay en jouw horloge is een Novera, gemaakt door Era Watch Co., Zwitserland.
Geen EXA maar een ERA horloge dus, met een waarschijnlijk inhouse uurwerkje!
Je hebt helemaal gelijk. Maar de relatie ERA <-> Novera wordt bevestigd door Mikrolisk.
Exa zal een ander type/merkaanduiding zijn bij Era.
Het gekke is dat als ik EXA opvraag bij Mikrolisk krijg ik dit te zien:
3 weer andere tokoās.
Soms is er echt geen touw aan vast te knopen met die Zwitserse horlogemerken.

----------EXA?---------------- ERA?-----------NOVERA?-----
Van mij mag het:)
En op de wijzerplaat staat Erax
Ja leuk he? Kan niet missen volgens mij. Toch grappig dat er behalve deze referentie en die van Mikrolisk niks over dit kaliber en of dit merk te vinden is. Rannft geeft ook niet thuis en dat gebeurt echt niet vaak.
En met die merknamen⦠het is een beetje zoals met mijn eigen naam:
Hier op het Forum ben ik Lexaf ; in het dagelijks leven Lex, voluit Alexander FrĆ©dĆ©ricā¦
You get it? Hoe ontstaan merknamen?
Maar om een beetje on topic te blijven, ik vond op het Web, bij Catawiki
Novera - Antique/Doctorās watch-Sub Seconds - 9O - Unisex - - Catawiki
ook deze vierkante:
Maar daar zit dan weer een ander uurwerk in⦠Ach het houdt je van de straat, dus prima voor de avondklok.
Doet me heel erg aan een eta 900 denken.
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&ETA_900
Dit topic heeft mijn verlangen naar een vintage JLC weer aangewakkerd. En ik wilde ook eens wat anders dan een rond horloge⦠Dus ik ben weer in de pen geklommen richting @vinwat en we zijn in vergaande onderhandelingen.
Ik denk dus dat er binnenkort 1 van de meer vierkantere JLCās bij mij om de pols zit. Welke dat dan is, dat hou ik nog even als verrassingā¦
Lekker bezig!
Ook tamelijk vierkant
Wel, een fluitje van een cent zou ik zeggen.
dixi.
Onderhandelingen waren snel afgelopen.
Object is inmiddels verstuurd en zal hopelijk morgen worden aangeboden door DHL.
Ik weet het toevallig, maar serieuze volgers van dit topic kunnen daar simpel achter komen.
Wie heeft het gevonden???
laat het horen.
@Scudo
Volgens mij zit jij behoorlijk dik in de vierkante klokkies! Doe ons eens een groepsplaatje?