Afgelopen herfst nam ik me voor om tijdens de wintermaanden een mooi rally-bordje te maken met twee Heuer stopwatches.
De Heuers heb ik in 2010 en 2011 gekocht. Eentje via TZ-UK en zijn tweelingbroer(zus) via eBay. Op de een of andere manier zijn deze Heuers niet zo populair (lees: onwijs duur) als de rally-instrumenten die Heuer officieel leverde aan automerken en rallyteams. Laten we het zo zeggen de prijsverhouding ligt op 1:100!
Wat is de bedoeling? Via Holden.Uk een webshop met interessante artikelen voor de klassieke auto liefhebber kon ik aan twee universele beugeltjes komen. Het is de bedoeling om die -op een nog aan te schaffen- onderplaat komen. En daar klikken dan de stopwatches in. Tussen de meters laat ik ‘Heuer’ graveren en de gravure vul ik op met rode of zwarte modelbouw-verf. Om beschadigingen tegen te gaan moet ik allereerst de ‘klauwtjes’ van de beugels van krimpkous voorzien.
Zoals je op de foto’s kunt zien, zit er nu nog een lompe, plastic ‘moer’ op de achterkant van de beugels. Die maakt alles onnodig dik. Dat ga ik nog vervangen of ik zet de twee beugeldelen aan elkaar vast.
Maar, zoals gezegd, het zal wel komende winter worden… Ik houd jullie op de hoogte.
Om beschadigingen te voorkomen aan de stopwatches kun je de beugeltjes beplakken met blanke polyurethaanfolie van 3M. Is verkrijgbaar in verschillende breedtes en werkt super tegen beschadigingen, dit wordt ook veel gebruikt op achterschermen van auto’s (bijv div. 911’s). Verwerking moet wel met een beetje aandacht gebeuren. Krimpkous om die beugeltjes lijkt me niet mooier worden.
Bestelnummer bijv. 08210
Ik heb dat rallye- en timingspul altijd super gevonden (tu)
Lees ik nu dat deze stopwatches erg duur zijn of bedoel je dat officiële spul ?
Het officiële spul is waanzinnig duur. Als je prijzen ziet, denk je als eerste: “Waar is de auto die er voor dat bedrag bij hoort?” 3500 euro vraagprijs voor een set is niet ongebruikelijk. De twee van mijn kostten me 38 euro en wat verzendkosten.
Dat 3M-spul is wel een goed idee; ga ik me in verdiepen!
Ik had eigenlijk gedacht dat je die complete plaat zou kopen als extra…
Effe wat brainstorming: als je de plaat in het dashboard vast kunt schroeven, zou je een contraplaat met arretering kunnen maken en aan de achterzijde met verzonken of ingewerkte zgn. kledingmagneetjes kunnen vastklemmen.
De plaat van de stopwatches schermt de magnetische velden af voor de stopwatches.
Dat lampje hoeft geen probleem te zijn, moet met een of andere snelkoppeling of plug te maken zijn, zodat je de gehele plaat inclusief koppeling in een handeling eraf kunt halen. Beetje zoals de navigatiesystemen op motorfietsen.
Als je de gehele plaat in je dashboard zou kunnen schroeven met een sterk veertje aan de achterkant van een van de boutjes, kun je het boutje naar voren trekken tegen de veer in en kun je de aparte stopwatch eruit nemen, al eens gezien en werkte goed.
Zelfklevend klitteband wil ook nog wel eens een goede dempende en bevestigende functie hebben in het geheel
Ja, lekkere serie goede ideeën! Word ik wel enthousiast van! Die van de sterke veer achter het boutje had ik nog niet bedacht, maar kan wel eens het startpunt van een leuke serie plannen zijn!
Mooi hoor die stopwatches. Ik ken ze nog van vroeger toen ik begon met atletiek zo rond 1975. Deze stopwatches werden door de juryleden gebruikt en ook door trainers.
Destijds heb ik er zelf ook eentje gehad maar dan van rood plastic. Allemaal nog voor de tijd van de digitale stopwatches en horloges.