Er zijn en blijven altijd begerenswaardige horloges. Van sommige weet je dat je ze hoogstwaarschijnlijk nooit zult bezitten omdat ze nooit binnen budget komen of voor welke andere reden dan ook.
Voor mij is het horloge wat ik het liefst zou hebben een Sub no date. Dit is mijn absolute nummer 1, al sinds ik me meer in horloges ben gaan verdiepen en mezelf heb toegestaan zo nu en dan een aanslag te plegen op de spaarpot.
Zo kan het zo maar een paar keer gebeuren dat er bijna genoeg in die spaarpot zit om dat favoriete horloge te kopen. Eerst is er genoeg geld om een crappy exemplaar zonder box en papieren te kopen. Dat sla je af en zo bedwing je je hebberigheid totdat een mooi exemplaar echt van jou zou kunnen zijn, je hoeft nog maar heel even door te sparen.
En dan…
Je krijgt de mogelijkheid een horloge te kopen wat hoog op je wensenlijstje staat. Niet bovenaan, maar wel hoog. Enige tijd geleden had ik dat, de Speedmaster kwam voorbij. Goeie prijs, mooi exemplaar… Ik wilde hem. En ik kocht hem. Geen spijt, beslist niet, maar de spaarpot is leeg.
Op de een of andere manier geeft het je een geruststellend gevoel. Je weet dat je niet in het bezit bent van dat ENE horloge. Je weet op dat moment dat er op horlogegebied nog wat te wensen is. Stom eigenlijk dat dat zo werkt. Want stel je voor, als je HET horloge hebt gekocht, wat dan? Ben je dan klaar? Is je verzameling compleet? Of schuift er een andere klok naar de nummer 1 plaats. En welke is dat dan?
Deze week heb ik een tweetal horloges verkocht:
De Fortis:
Vooral het wegdoen van de DJ ging me een beetje aan het hart. Ondanks dat ik hem zelden droeg was het wel een karakterklokkie. Maar goed. Door deze verkoop ben ik dus heel erg in de buurt van mijn nummer 1 klok.
En daar was die aanbieding…
Het horloge wat van plaats wisselt met nummers 2 tot en met 5 (gokje) kan ik voor een schappelijke prijs (denk ik) overnemen. Horloge is in keurige nette, bijna nieuwstaat.
Maar wat zal ik doen… Neem ik de gok en ga ik voor mijn meest gewenste horloge. Of kies ik voor veiligheid en hou ik mijn enige echte graal in ere door weer wat afstand te nemen…
gooi er eens wat type’s of namen in Dan kunnen we leuk mee fantaseren…
voor nu zeg ik; koop die andere klok! Of is die graal financieel kort daarachter? (stel nu 4 en graal 6k… dan zou ik wachten) als die graal 25k is… tja… dan nu maar plezier van iets anders!
Oef, dilemma die ook ook ken. Ik had mijn grail van een Rolex duiker denk iets van 8 tot 10x ofzo kunnen doen. Zij het niet dat ik 't ook telkens heb uitgesteld/vervangen voor iets anders. Pas met een jubileum eindelijk gekocht.
Nu zit ik ook met een aantal duurdere klokjes die strijden om de eerste plaats. De Speedmaster pro sapphire, Planet Ocean 007, Luminor 1950, gouden Rolex en een Nautilus.
De Nautilus, gouden Rolex en misschien de Speedmaster zullen opschuiven naar een bijzondere gelegenheid. De eerste 2 ook gezien de prijs van >10K.
Een PO 007 en Luminor 1950 liggen wat dichter bij elkaar. Gezien dat de nieuwe Bond film aan zit te komen, denk ik dat de PO eerder binnen is. Maar goed dat de film nog niet zo snel uit is, want er staat nog 2 Casio’s in de planning, een HFLE en een misschien nog een Pellikaan of Meistersinger.
Dus zo zie je maar dat na het behalen van een ‘graal’ er wel weer iets nieuws aan de horizon verschijnt.
Ik zou het met een bijzondere gelegenheid kopen. Dat maakt em extra bijzonder. Maar het uitstellen, maakt em ook bijzonder en soort van onbereikbaar. De droom blijft dan in stand. Dus wachten snap ik best. Want eenmaal binnen is binnen. Dit soort topics zijn altijd leuk om een klokje weer ff om te doen. Morgen weer ff de collectie omwisselen en dan de Seadweller weer ff om.
Tsja het spreekwoord zegt “het bezit van de zaak is het eind van 't vermaak”. Maar als de SND al zo lang door je hoofd spookt en op 1 staat vd wenslijst. Zeker gezien het feit dat je qua budget er al een paar keer bij in de buurt bent geweest. Zal hij er waarschijnlijk wel een keer komen. En so what als er dan een ander horloge promoveert naar de positie van nieuwe graal?
We zijn liefhebbers en verzamelaars
Inderdaad, vaak is: het bezit van de zaak is het eind van 't vermaak.
Maar dat hoeft niet, mijn laatste aankoop zit nu al bijna 1 maand onafgebroken om mijn pols, en ik ben hem nog lang niet moe.
Ik zeg, gewoon doen, en anders, als het echt niet wil of tegenvalt kun je nog altijd “flipperen”.
Dit soort
topics zijn altijd leuk om een klokje weer ff om
te doen. Morgen weer ff de collectie omwisselen en
dan de Seadweller weer ff om.
Ahhh… zojuist weer om de pols en heerlijk weer!! Als je er ‘last’ van hebt dat ie gaat vervelen, zet em dan net als ik in de kluis. Maakt em weer een beetje onbereikbaar.
Inderdaad, gewoon doen die SND. Soms gebeurt het dat de lol er meteen vanaf is als je de klok eenmaal in bezit hebt… maja, dat weet je pas als je 'm koopt. Ga ervoor.
En maak je geen zorgen, binnen no time heb je een nieuwe grail.
Bij mij staat een 14060 trouwens ook al lang op de lijst, maar de laatste tijd ben ik steeds meer gecharmeerd door de 1680 ondermeer vanwege zijn prachtige plexi.
Toch zou ik nu voor een saffier uitvoering kiezen. Ben van plan het horloge regelmatig te dragen. Omdat ik altijd op de motor naar het werk ga moet het horloge bestand zijn tegen de schurende motorjas. Ik ben niet iemand die er telkens aan denkt het horloge af te doen, of bijvoorbeeld een zweetbandje erover te dragen.
Toch zou ik nu voor een saffier uitvoering kiezen.
Ben van plan het horloge regelmatig te dragen.
Omdat ik altijd op de motor naar het werk ga moet
het horloge bestand zijn tegen de schurende
motorjas. Ik ben niet iemand die er telkens aan
denkt het horloge af te doen, of bijvoorbeeld een
zweetbandje erover te dragen.
snik arme SND… op een motor
Zou ik persoonlijk niet doen. Heb dan meteen kans op een vette boete
Overigens ga ik ook dagelijks met de motor naar
het werk, en dat levert inderdaad snel kleine
krasjes op. Mijn horloges hebben allemaal wel wat
verwering op het metaal, maar het saffierglas is
nog onberispelijk
Maar die bezel heh… kan ie niet beter de nieuwe Sub kopen? Die heeft een ceramische lunette.
Ik ben op zich niet bang voor draagsporen op mijn horloge, maar plexi is me te gevoelig, dat merk ik aan mijn speedy. Het is prachtig, zeker, maar ik ben te onvoorzichtig om plexi in mijn alledaagse horloge te willen.
Nieuwe sub is zeker mooi, keramische lunette ook, maar de cleane look van de no date is toch ongeevenaard wat mij betreft…