En wat hebben we vandaag gedaan?

November vorig jaar kocht ik een Casio BM-500W van 1991, een NOS. Jammer genoeg was het bovenste deel van het display zijn originele rode kleur verloren…

Begin december kocht ik via eBay een NOS LCD. Bij aankomst leek het nieuwe display me eerder roze dan rood te zijn. Nochtans zag het er op foto wel mooi rood uit zoals het hoort te zijn. Volgens de verkoper zagen ze er allemaal eender uit en was het rood een gevolg van het nemen van de foto…

Al dikwijls aan de operatie willen beginnen, maar het nog nooit aangedurfd om het LCD effectief te wisselen. Schrik om de horloge te beschadigen bij het losmaken van het bandje of bij het verwijderen van de module…

Vandaag dan uiteindelijk toch de moed gevonden om er aan te beginnen!
Het resultaat vind ik geweldig! Ziet er veel vrolijker en mooier uit!

4 likes

Knap! Hoop gepiel met zo’n module. Ik neem dat je alle sensoren weer hebt getest?

Alles lijkt toch weer te werken… :smile: zowel hoogte-, als baro- en dieptemeter geven waarden aan. Of die nog even correct zijn als voordien, kan ik moeilijk beoordelen…
De flatcable van de sensor aan de zijkant zat met één vijsje vast aan de module. De rest zat allemaal aan elkaar vastgeklikt. Toch spannend allemaal!

Mooi hoor, hulde :+1:

Knap gedaan! Dit lijkt me nog veel griezeliger dan het uit elkaar halen en weer in elkaar zetten van een chrono… Als er hier iets stuk gaat weet je echt niet meer waar je t zoeken moet.

Leuk projectje!

Niet meer foto’s van de operatie zelf?

Oh jammer. Ik dacht adhv het topic titel hier te mogen melden wat ik vandaag heb gedaan. Had al allemaal funzigheid klaar staan…

Maargoed, leuk geknutseld! Nog leuker dat het ook nog werkt allemaal. Doe ik je niet na, ik zou na het eerste schroefje wat ik niet kon vastzetten/loskrijgen er de hamer al in gegooid hebben.

Heb maar een paar foto’s genomen, niet van elke stap, daarvoor was ik te geconcentreerd bezig! :wink:
Ik heb maanden gezocht naar dit horloge, dus dan wil je vooral niks stukmaken!

Module uitgebouwd. Het zwarte plaatje is van metaal en leek in eerste instantie vastgeplakt te zijn op het wit plastic van de module. Voorzichtig geprobeerd los te wrikken met een fijn schroevendraaiertje en bleek dat het met 2 pinnetjes vast zat op het plastic.

De onderzijde van de module, alarmveer verwijderd.

De LCD-houder met het oude LCD er nog in. Zoals je kan zien, wordt het LCD door 2 afzonderlijke plastic lipjes bovenaan op zijn plaats gehouden. Beide lipjes moeten tegelijk weggeduwd worden om het LCD te kunnen verwijderen… best lastig als je maar 2 handen hebt!

De batterijhouder en het ‘moederbord’

Van 2 vuilniszakbindertjes het plastic verwijderd zodat ik 2 heel fijne ijzerdraadjes overhield. Het ijzerdraadje door de opening van het bevestigingslipje gestoken, lipje voorzichtig weggetrokken en draadje vastgemaakt. Dit voor beide lipjes gedaan zodat het LCD er moeiteloos uitgenomen kon worden.

Voordeel van deze werkwijze is, dat ik het nieuwe LCD moeiteloos op zijn plaats kon brengen

Vervolgens de draadjes verwijderd waardoor het nieuwe LCD vastgeklemd werd, moederbord weer aan de LCD-houder bevestigd en tot slot de batterijhouder er weer opgeklikt die de boel bij elkaar houdt en de module weer compleet was. Eventjes was er paniek toen er niets op het scherm verscheen en het lampje bleef branden. Een AC reset bracht verbetering: het lichtje ging uit, het display toonde de tijd, maar er pinkte nu “error” onder de seconden. Die error-melding verdween nadat ik het ganse menu doorlopen had.

Tot slot het zwarte metalen plaatje weer aangebracht aan de voorzijde, de module weer in de behuizing geplaatst, sensor weer vastgemaakt aan de module inclusief 2 geleidingsveertjes, alarmveer weer op zijn plaats gebracht in de module, achterkant vastgeschroefd, bandjes er aan en klaar!

Even testen of alle functies (licht, alarm, sensor, menu) nog werken en dan blij! :smile:

4 likes

Mooi werk hoor.

Zullen we het verder on-topic houden jongens. (even flink opgeschoond)