Energie uit vintage citizen halen

Hi. Vandaag voor het eerst een vintage citizen opengemaakt. Hij loopt nog en wil de energie eruit halen. Bij andere horloges ben ik gewend om de click aan de kant te schuiven, maar dat werkt hier blijkbaar anders. Wie o wie komt er met het verlossende antwoord?

2 likes

In het midden zit een schroef op het lager, die je met een speciale sleutel eraf moet halen om het gewicht eraf te halen. Daar zou ik eerst mee beginnen.

2 likes

Ik heb echt geen flauw idee waar je op doelt. Heb je misschien een plaatje ter verduidelijking?

De schroef waarmee de rotor bevestigd zit. Midden op jouw eerste foto

1 like

Met wat voor sleutel moet ik die verwijderen. Op YouTube zie ik ze een pincet daarvoor gebruiken. Tools zijn echter altijd welkom :grin:

Zoals @VmaxNL hierboven aangeeft bestaat daar een speciale sleutel voor.
Een snelle zoekopdracht op internet geeft me de onderstaande dialoog met daarin ook die betreffende sleutel:

https://www.watchrepairtalk.com/topic/12153-removing-a-rotor-of-vintage-citizen-watch/

Ik weet niet hoe ervaren je bent met uurwerktechniek, maar er zijn eenvoudiger uurwerken dan een day-date automaat om mee te beginnen.

2 likes

Dankjewel. Niet makkelijk aan te komen, dat zie ik al. Ik ben echt een beginnende sleutelaar. Heb wel al een handopwinder uit en in elkaar gezet plus een day date van Seiko. Neemt niet weg dat ik tegen veel dingen aanloop. Net zoals nu

1 like

Zou dit de juiste zijn?

Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress: €7,03 | Horloge Lager Opener Schroevendraaier Release Lock Oscillerende Gewicht Rotor Voor 6651A 6601 Citizen Horloge Reparatie Tools