Enicar binnen, een anatomie

Afgelopen tijd was ik min of meer voortdurend aan het kijken of ik ergens een mooie Enicar Sherpa op de kop kon tikken. Dat viel helemaal niet mee, doordat men op e-bay vaak nog hoge prijzen voor wrakken durft te vragen en er verder vrijwel niets wordt aangeboden wat de moeite waard is. Een enkele keer een chronograaf maar als de conditie goed was, dan ging het al snel richting 1000,- dollar of hoger:(
Maar de aanhouder wint want via een tip heb ik een Enicar Sherpa 600 date gekocht in NOS staat. En omdat ik toch bezig was heb ik er gelijk maar een tweede bij gekocht, een day-date uitvoering. De Sherpa is een handopwinder en de day-date is een automatisch uurwerk.
Prachtige horloges, met fraai gedetailleerde wijzerplaten.
Ik heb ze afgelopen middag uitgebreid gefotografeerd en de foto’s spreken voor zichzelf denk ik. Ik heb ze alleen niet opengeschroefd; dat ging me net iets te ver.

De day-date automatic:

…en de Sherpa 600:

Ze kwamen allebei aan een originele Tropic band(tu)

De Sherpa is toch het interessants. De kast is een compressorkast van EPSA. Dit heeft oa te maken met de afdichting van de onderkant. Er zijn verschillende artikelen over:

http://scubawatch.org/EPSA_SC_FAQ.html

Toen Enicar failliet ging, ik geloof begin jaren '80, zijn de uurwerkontwerpen en onderdelenvoorraad opgekocht door Chronoswiss. Die gebruikt de Enicar calibers nog steeds als basis voor veel van hun eigen uurwerken, schijnt.

De kast is perfect afgewerkt met messcherp polijstwerk:

Aan de onderkant zit nog een stukje seal:

De scherpte en detaillering van het logo van de Seapearl in het midden is werkelijk geweldig.

De wijzerplaat is van dezelfde hoge kwaliteit:

Dan de day-date, een bescheidener horloge, maar evengoed een beauty met de dikke indices en de opgelegde merknaam in lijn met het dag- en datumvenster:

Deze is minder waterdicht als de Sherpa, dat is ook te zien aan het logo in het deksel, deze is voorzien van de haai:

Ze hebben allebei een speciale datumsnelverzet functie: door het uittrekken van de kroon in de buitenste stand en deze vervolgens weer terug te duwen verzet je de datum. Dit gebeurt via een zgnd. tiretteveer. Dit schijnt een beetje een zwak punt te zijn, deze veertjes kunnen breken en zie dan maar eens aan een nieuwe te komen… Ook grappig detail is dat de dagaanduiding in het Nederlands is(tu)

De calibers zijn manufacture 'd Enicar. Ze zijn speciaal ontwikkeld voor gebruik onder zware omstandigheden zonder regelmatig onderhoud. De uurwerken schijnen relatief eenvoudig te servicen te zijn. Enicar werd veel verkocht in het Verre Oosten en daar zie je ze dan ook vaak op ebay verschijnen. Helaas vaak in wrakkige toestand, in elkaar gezet van losse onderdelen van soms diverse modellen…
Toen Enicar failliet ging, ik geloof begin jaren '80, zijn de uurwerkontwerpen en onderdelenvoorraad opgekocht door Chronoswiss. Die gebruikt de Enicar calibers nog steeds als basis voor veel van hun eigen uurwerken, schijnt.

Ik vind het een heel mooi duo en met de komst van deze twee kan ik niet langer ontkennen dat ik aan het verzamelen geslagen ben:D Het doosje hoorde er trouwens niet bij, dat heb ik uit ebay opgevist;)

Dus voor de duidelijkheid: ik zoek nog een Divette, Sherpa Jet en/of Super Diver:D

De foto’s zijn niet echt top door Photobucket. Ik weet niet waar het aan ligt maar het valt me telkens weer tegen, vandaar hierbij de link naar mijn Flickr album over deze horloges:

Met dank aan ticothijs82 :)-D

Mooie horloges en goede foto’s. Heb je een fototent?

jantje.vlaam Schreef:

Mooie horloges en goede foto’s. Heb je een
fototent?

Yep, en een goede camera en een macro objectief en een losse ring LED hulplicht en Lightroom etc…

Erg mooi en conditioneel gave horloges zeg.
Ook mooie gedetailleerde foto’s.

Proficiat!!!

Twee prachtige horloges van een toch wel bijzonder horlogemerk! Ik ben hier wel even stil van! :}:}:}

Het blijft een prachtig merk en je hebt twee schitterende exemplaren op de kop getikt. Geniet van deze superaanwinsten.

Hallo!

Van harte proficiat en graag gedaan :)-D. Gelukkig is het allemaal goed gekomen. Achteraf vindt ik het erg jammer dat ik geen tijd had afgelopen zaterdag, maar goed. Eigenlijk had ik je aanwinsten al een keer gezien :wink: Vanaf nu kun je altijd terug denken aan een unieke ervaring, wanneer je de Enicar’s draagt.

Geniet ervan in goede gezondheid.

Geweldig mooi, allebei! Maar goed dat je niet hoefde te kiezen (denk ik)…

Grt. Marco

malus65 Schreef:

De foto’s zijn niet echt top door Photobucket. Ik
weet niet waar het aan ligt maar het valt me
telkens weer tegen, vandaar hierbij de link naar
mijn Flickr album over deze horloges:

http://www.flickr.com/photos/malus65/sets/72157628
374590713/

Met dank aan ticothijs82 :)-D

Knappe klokken hoor en in een bijzonder mooie staat .
Je foto’s op flickr hebben inderdaad heel wat meer dynamiek . Waarom plaats je die niet op het forum ?
Photobucket lijkt ze af te vlakken .

Yo , Manu .

Mooi Stef! Ik moet ook maar eens op zoek! Enne… weer een blauw accent; je handelsmerk.

Ik denk dat ik geen horloge ken met een Nederlandstalige dagaanduiding! Je kunt in ieder geval spreken van iets unieks!

Draag ze in gezondheid!

Menno

Even over die 176.007 op Flickr, op de derde foto zie je duidelijk het Omega logo op het glas zitten, maar er lijken ook wat druppeltjes aan de onderkant te zitten. Is dat zo??? Je moet mijn toekomstige horloge wel goed onderhoude he :wink: (tu)

jantje.vlaam Schreef:

Even over die 176.007 op Flickr, op de derde foto
zie je duidelijk het Omega logo op het glas
zitten, maar er lijken ook wat druppeltjes aan de
onderkant te zitten. Is dat zo??? Je moet mijn
toekomstige horloge wel goed onderhoude he :wink:
(tu)

Je moest eens weten hoe ik hem vertroetel(tu) Hij heeft het heel goed naar zijn zin bij mij!

Geweldig om de Enicars nog in deze staat op de kop te kunnen tikken!
Van harte!!!

Koesteren en…natuurlijk - voorzichtig - dragen.

Hallo Stef,
prachtige klokken!
Ja, die Sherpa die is super,ook de box is klasse.
Kun je me de maten van die Sherpa doorgeven.Prijs?
Ik heb je foto’s ingepikt, no hard feelings?
Schitterend.
groeten
Jack

pb gestuurd:)

Wordt er nu al geflipperd?

Ik heb ook een Enicar met nederlandse dagaanduiding. (en een Seiko 6139 chrono van mij heeft het ook)

Ouwe foto van de enicar:

En die Enicars zijn trouwens prachtig :slight_smile:

thieuster Schreef:

Mooi Stef! Ik moet ook maar eens op zoek! Enne…
weer een blauw accent; je handelsmerk.

Ik denk dat ik geen horloge ken met een
Nederlandstalige dagaanduiding! Je kunt in ieder
geval spreken van iets unieks!

Draag ze in gezondheid!

Menno

Apart, die Nederlandse dagaanduiding. Die kast is dezelfde als mijn Sherpa, ook een EPSA(tu)
Van dit model zijn ook varianten met twee kronen gemaakt:

Maar die worden inmiddels zó gezocht dat ze niet onder de 800-900 Euro weggaan. In Duitsland kwam ik in contact met iemand die uit diverse onderdelen nieuwe horloges in elkaar zette. Daar vroeg hij rond de 1800 Euro voor! Dat ging me nét even te ver(td)

Ha, ha, hij kómt ook nieuw uit de winkel. Heeft zo’n 35 jaar liggen wachten… In die winkel stond de tijd inderdaad stil, ondanks de klokken en horloges die er volop waren.
Die doos heb ik inderdaad gekocht!

ik heb er zelf ook 1 in huis, maar ik vind ze echt mooi. Mooie maat kast, pracht uurwerk en gave wijzerplaat!

veel geluk ermee.

gr jaap