Afgelopen tijd was ik min of meer voortdurend aan het kijken of ik ergens een mooie Enicar Sherpa op de kop kon tikken. Dat viel helemaal niet mee, doordat men op e-bay vaak nog hoge prijzen voor wrakken durft te vragen en er verder vrijwel niets wordt aangeboden wat de moeite waard is. Een enkele keer een chronograaf maar als de conditie goed was, dan ging het al snel richting 1000,- dollar of hoger:(
Maar de aanhouder wint want via een tip heb ik een Enicar Sherpa 600 date gekocht in NOS staat. En omdat ik toch bezig was heb ik er gelijk maar een tweede bij gekocht, een day-date uitvoering. De Sherpa is een handopwinder en de day-date is een automatisch uurwerk.
Prachtige horloges, met fraai gedetailleerde wijzerplaten.
Ik heb ze afgelopen middag uitgebreid gefotografeerd en de foto’s spreken voor zichzelf denk ik. Ik heb ze alleen niet opengeschroefd; dat ging me net iets te ver.

De day-date automatic:

…en de Sherpa 600:

Ze kwamen allebei aan een originele Tropic band(tu)
De Sherpa is toch het interessants. De kast is een compressorkast van EPSA. Dit heeft oa te maken met de afdichting van de onderkant. Er zijn verschillende artikelen over:
http://scubawatch.org/EPSA_SC_FAQ.html
Toen Enicar failliet ging, ik geloof begin jaren '80, zijn de uurwerkontwerpen en onderdelenvoorraad opgekocht door Chronoswiss. Die gebruikt de Enicar calibers nog steeds als basis voor veel van hun eigen uurwerken, schijnt.
De kast is perfect afgewerkt met messcherp polijstwerk:


Aan de onderkant zit nog een stukje seal:

De scherpte en detaillering van het logo van de Seapearl in het midden is werkelijk geweldig.
De wijzerplaat is van dezelfde hoge kwaliteit:



Dan de day-date, een bescheidener horloge, maar evengoed een beauty met de dikke indices en de opgelegde merknaam in lijn met het dag- en datumvenster:


Deze is minder waterdicht als de Sherpa, dat is ook te zien aan het logo in het deksel, deze is voorzien van de haai:

Ze hebben allebei een speciale datumsnelverzet functie: door het uittrekken van de kroon in de buitenste stand en deze vervolgens weer terug te duwen verzet je de datum. Dit gebeurt via een zgnd. tiretteveer. Dit schijnt een beetje een zwak punt te zijn, deze veertjes kunnen breken en zie dan maar eens aan een nieuwe te komen… Ook grappig detail is dat de dagaanduiding in het Nederlands is(tu)
De calibers zijn manufacture 'd Enicar. Ze zijn speciaal ontwikkeld voor gebruik onder zware omstandigheden zonder regelmatig onderhoud. De uurwerken schijnen relatief eenvoudig te servicen te zijn. Enicar werd veel verkocht in het Verre Oosten en daar zie je ze dan ook vaak op ebay verschijnen. Helaas vaak in wrakkige toestand, in elkaar gezet van losse onderdelen van soms diverse modellen…
Toen Enicar failliet ging, ik geloof begin jaren '80, zijn de uurwerkontwerpen en onderdelenvoorraad opgekocht door Chronoswiss. Die gebruikt de Enicar calibers nog steeds als basis voor veel van hun eigen uurwerken, schijnt.
Ik vind het een heel mooi duo en met de komst van deze twee kan ik niet langer ontkennen dat ik aan het verzamelen geslagen ben:D Het doosje hoorde er trouwens niet bij, dat heb ik uit ebay opgevist;)

Dus voor de duidelijkheid: ik zoek nog een Divette, Sherpa Jet en/of Super Diver:D
De foto’s zijn niet echt top door Photobucket. Ik weet niet waar het aan ligt maar het valt me telkens weer tegen, vandaar hierbij de link naar mijn Flickr album over deze horloges:
Met dank aan ticothijs82 :)-D

Vanaf nu kun je altijd terug denken aan een unieke ervaring, wanneer je de Enicar’s draagt.



