Enicar dateren

Onlangs is een familielid overleden waardoor ik erfgenaam ben geworden van een boerderijtje uit 1915.
Bij inspectie van de inboedel kwam dit horloge uit een lade een Enicar Ultrasonic.
Na een paar keer aan de kroon gedraaid te hebben begon het netjes te lopen en nu komt mijn probleem;
Ik kan deze Enicar niet dateren,hij kan van m’n opa zijn geweest,die is 30 jaar geleden overleden,of van m’n oom die 5 jaar geleden is overleden,ze woonden in hetzelfde huis want dat ging in onze familie toen zo,je ouders werden tot het einde toe verzorgd.
Ik kan me niet herinneren dat ik een van beide dit heb zien dragen.
Op google kom ik ook niet echt verder dus wellicht weet iemand hier deze Enicar te dateren.
Volgens mij heeft deze radium lumen welke uit de wijzers reeds verdwenen is maar op de dial staat alleen Swiss en niet R Swiss R wat dus betekend dat het een vroeg model zou moeten zijn.
Kan iemand dit horloge dateren?

11 likes

Mooi hoor :ok_hand:
Met de datering kan ik je niet echt helpen, op basis van het ontwerp denk ik aan de jaren '50.

1 like

Dank je,dat denk ik dus ook ivm het ontbreken van de radium aanduiding op de dial.
Ik zit er aan te denjen om de wijzers te laten relumen als een horlogemaker dat verantwoord vind ivm het afgebrokkelde radium in het horloge.

Ik zou 'm lekker zo laten als ie is. Bij nieuwe lume krijg je altijd een andere kleur dan (vintage) radium en dat doet naar mijn idee afbreuk aan deze mooie authentieke (jaren '50?) Enicar.
Mooi bruinleren bandje er op doet het uiterlijk meer goed denk ik.

1 like

Dat klopt,het lijkt haast alsof deze fixoflex(zo heet dit dacht ik)er altijd opgezeten heeft,wil ‘m voorlopig zo laten.
Denk je dat het radium is op de dial?tritium kwam pas later dacht ik?

1 like

Daar speelt de emotionele waarde van het erfstuk een rol. In dat geval het foeilelijke (sorry!) Fixoflex
bandje dan maar laten zitten. Ik ken dat dilemma, ik heb een oud Olympic horloge van mijn overleden schoonvader en daar zit ook zo’n ding op. En die blijft er op, want ik draag 'm toch niet.
Maar als je het horloge wil gaan dragen kan een mooi nieuw bandje ook wel, dan bewaar je gewoon dat Fixoflex ding… Ik zou in dat geval het horloge wel een beurtje laten geven. Er zijn genoeg horlogemakers hier via het forum te vinden die dat wel voor een redelijke prijs voor je kunnen uitvoeren, denk ik. Hou er wel rekening mee dat sommige horlogemakers niet aan radium horloges willen werken.

Gezien het design denk ik jaren '50 en dus radium. Tritium kwam later, denk ik ook.
Kijk even hier:

2 likes

Bedankt voor de info :+1:t2:
Bandje zie ik wel even aan,misschien ga ik me er ook aan irriteren.
Beurtje lijkt me ook wel nodig,ik weet zeker dat deze nooit bij een horlogemaker geweest is.

Lichtgevend materiaal met alleen Swiss is vrijwel altijd radium. R werd er nooit opgezet omdat er maar één soort was, toen later de schadelijke effecten van radium duidelijk werden is men overgestapt op tritium en in mindere mate promethium aangeduid met respectievelijk een T of Pm.

Bij sommige Enicar kasten staat er een productiemaand aan de binnenkant van de kast, maar daarvoor moet hij dus open. Gebaseerd op het uiterlijk denk ik ook aan de jaren vijftig.

1 like

Dat is nuttige info,bedankt!
Ik ga deze zelf maar niet openmaken maar wellicht kan een horlogemaker dit voor me uitzoeken als hij een servicebeurt krijgt.

Mooi horloge!
Ik weet dat het bij mijn Enicar Sherpa Guide aan de binnenkant van het achterdeksel te vinden is dat hij uit nov-69 komt. Ik weet echter niet of dit aan de EPSA kast ligt of dat dit bij alle Enicars zo is.

Heb je een foto van de achterkant / binnenkant?

1 like