Enicar horloge voor collega opknappen

Nog steeds geen kast kunnen bemachtigen. Wel de service aan het uurwerk bijna afgerond. Alleen de automaat module nog assembleren, en de datum module. Hij loopt wel al weer vrij goed, voor zo’n oud ding.

Before…


After…

En hier dan wat bakjes met de onderdeeltjes en de hoofd plaat in de klem…

9 likes

De kast is binnen. Een keurige nieuwe kast, met een heel gek ruitje er in met een soort in ‘boter kaas een eieren’ geslepen diamant patroon aan de binnenkant. Dat zat in het oorspronkelijke horloge niet, dus daar komt wat anders in. Het ruitje moet er toch uit, want de kast moet toch worden verguld.

5 likes

Indrukwekkend! Welke microscoop gebruik je? Ik wil er binnenkort eentje aanschaffen.

1 like

Ik gebruik een microscoop met camera, dus een trinoculaire. Je kan ook een binoculaire kiezen als je er alleen onder hoeft te werken.

Ben je bekend met onder een microscoop wetken? Niet iedereen kan er mee uit de voeten, sommige, ook profs werken liever met een oculairtje.

Mik in elk geval op vergroting vanaf pak 'em beet 3,5x en niet hoger, je wilt ook voldoende uit kunnen zoomen namelijk.

1 like

Goede tips, dankjewel. Het wordt mijn eerste dus nog geen ervaring mee. Foto’s maken is natuurlijk wel een mooie optie!

1 like

Ja absoluut erg handig! En leuk!

Mijne is van Chinese afkomst, dat scheelde uiteraard enorm in de kosten, hoewel een Olympus wel echt beter is, maar optisch is deze wel enorm goed al. Ik zou alleen wel aanraden er een keer een te testen, want sommige mensen blijven problemen houden om er goed stereo mee te kunnen zien, hangt echt van je ogen af of het goed werkt voor je.

2 likes

Ik heb wel interesse in dat glaasje, welke diameter is het?

1 like

Pak 'm beet 31,5mm

Gaat leuk met dit project, mooi om te kunnen volgen :+1:
En dat gekke ruitje is trouwens wel zeldzaam denk ik, bij het afscheid van het oude Enicar vond men het blijkbaar nodig om de resterende voorraad onverkoopbaar te maken :grimacing:

3 likes

Jemig wat zonde! Ja dit ruitje met diamant profiel is natuurlijk wel heel uniek. Andere gewoon gebold perspex met spanring is op zich wel te vervangen voor wat anders. Ik heb er nu al een voor die past, want ik heb zo’n enorme set een keer gekocht. De gouden spanring paste er zo in.

1 like

Ik heb ook de kroon tube er uit gehaald. Die zat met lijm. Heb een schroefje er van binnen uit door gestoken waarvan ik de kop eerst twee tienden kleiner heb gemaakt dan de diameter van de tube. Toen wat naar buiten stak van de draad in de mini boorkop vast gezet, de kast lichtjes verhit rond de tube en met een aluminium pijpje de kast omhoog getild. Ging er met gemak uit zo en totaal onbeschadigd.

2 likes

Dit heet een prismaglas en is inderdaad zeldzaam zoals @domega aan geeft. Als ik het goed zie is het in 9 vlakken geslepen. Ik zou er nog eens goed over nadenken om dit originele glas te vervangen voor een after market. Hier een voorbeeld van een horloge uit mijn collectie als voorbeeld hoe mooi en speciaal het er straks uit zal zien.

6 likes

Ik zal je vertellen, ik zou het absoluut overwegen, maar het is een horloge dat voor mijn collega in de staat gebracht moet worden zoals die was toen zijn vader hem droeg, en dat was niet met prismaglas.

Denk dat als iemand anders er wat moois mee kan het ons ook op een andere manier weer een plezier doet.

3 likes

Understatement!!!
Schitterend die Citizen.

2 likes

Het horloge is na een grijze haren verwekkend traject eindelijk klaar. Ik had de kast netjes laten vergulden bij Haveman, top service! Heel strak resultaat! De kroon wou ik van Enicar, en de eerste die ik via ebay kocht bij een Nederlandse verkoper kwam nooit aan, en toen ik dat aangaf kreeg ik een uitdraai van de verzender en die had het zogenaamd bezorgd, maar niet bij mij dus, geen duidelijke handtekening, dus jammer… Toen maar een besteld bij een Engelse verkoper en die kwam netjes binnen.

Het uurwerk was op een vrij grofstoffelijke manier uit de kast gehaald, dus de stem was afgebroken, en wat later bleek, ook een tandje van de minuten cannon pinion. Die had ik besteld op een website, kwam nooit aan, toen een compleet 1140 (handopwinder) uurwerk in India, net als de kast, welke echt perfect was, maar dit uurwerk kwam ook nooit aan. Dus kreeg twee weken geleden mijn geld wel terug… Toen een 1140 in Amerika besteld, en die kwam vrij vlot aan, en in nieuwstaat! Ook een nog niet ingekorte stem, en dat was uiteindelijk heel fijn, want het gat in de kast was niet helemaal groot genoeg voor de verlenger die ik op de oude afgebroken stem had geplaatst.

Het geheel is natuurlijk een samenstelling van onderdelen die nog verkrijgbaar waren en dat zorgde wel voor de nodige perikelen, diverse onderdelen pasten nét niet en moesten aangepast worden, onder andere de uurwerkhouder. Maar ook de tabs, en om het op z’n plek te houden had ik een ring gestanst uit RVS plaat en die in een golvend patroontje gebogen, zodat die in de achterdeksel kon en met veerkracht druk op de uurwerkhouder kon uitoefenen, zodat het goed op z’n plek gehouden werd.

Eenmaal in mekaar, liep de secondewijzer prima, maar de uren en minuten niet. De tijd instellen ging ook al verdacht soepel. Bleek dat de minuten pinion die ik uit de 1140 had geplaatst ietsje verder samengeknepen moest worden, zodat het de juiste frictie gaf op de tube die uit de geartrain vanuit het uurwerk kwam. Erg zenuwslopend om te doen, met een onderdeeltje wat ik met zo veel pijn en moeite had verkregen.

Al met al een aardig eindresultaat behaald, met een vrijwel nieuw horloge.

28 likes

Saillant detail is dat ik mijn collega meldde dat ik hem gisteren klaar had, en hij aangaf dat dat de overlijdensdag was van zijn vader een jaar geleden! Hoe bizar! :flushed:

8 likes

Mooie symboliek en het is een mooi horloge geworden.

2 likes

Mooi werk, ziet er schitterend uit.

1 like

Prachtig resultaat man!

1 like

Is dit een hele stock met Enicar onderdelen?:flushed:

2 likes