Het is weer een tijdje geleden dat ik op het forum actief ben geweest, maar ik ben weer terug. Nooit eerder heb ik iets in het vintage gedeelte geplaatst, maar eens moet de eerste keer zijn.
Bij het opruimen van het huis van mijn recent overleden opa ben ik dit horloge van Zwitserse makelij tegen gekomen. Een Enicar Sherpa 600 Date.
Los van de informatie die op de caseback en de dial te vinden is, weet ik niet veel over dit horloge. Google is je vriend, maar ik heb bar weinig kunnen vinden over dit specifieke type Enicar met referentie 160-42-02. Ik heb een aantal vragen en ik hoop daarom dat de alom gewaardeerde leden met de onuitputtelijke bron van kennis op dit forum mij kunnen helpen.
Oh ja, ik ben niet op zoek naar een gratis taxatie.
Om de killer question maar eerst te stellen: Is op basis van deze foto’s vast te stellen of het horloge origineel/echt is?
Ik heb zelf geen reden om hier aan te twijfelen, maar kwam online wel een ander exemplaar tegen met iets andere wijzers. Dus nogmaals de vraag of alles origineel is.
In welke periode heeft Enicar dit horloge gebouwd?
Hoewel ik geen idee heb van de onderhoudshistorie of de leeftijd van het horloge, loopt het wel. Maar nu komt het, ik heb geen idee of het een automaat of een handopwinder is. Ik weet alleen dat het wel loopt, maar weet dus niet wat het lopen veroorzaakt . Wie kan mij meer vertellen over het uurwerk in dit type horloge?
De staat is best redelijk, maar het glas is redelijk beschadigd. Is het mogelijk om deze te vervangen voor een ander origineel glas, of zijn die nergens meer te krijgen?
Alvast bedankt voor het lezen en wellicht voor de antwoorden.
Ziet er m.i. echt uit, even schudden maakt duidelijk of er een automaat in zit, dan hoor je de rotor wel. Bij twijfel gewoon opwinden, een handopwinder kan je op een gegeven moment niet meer verder opwinden. Een automaat heeft een veer die gaat slippen in de veerton als ie helemaal opgewonden is. (met als kanttekening dat dit een risico kan zijn als het horloge heel erg een onderhouds beurt nodig heeft, b.v. als ie super zwaar draait met opwinden)
Glas is acryl en heel dik, goed te polijsten, zou ik prefereren boven een passend “nieuw” glas. (origineel denk ik heel moeilijk te vinden)
Ik heb zelf meerdere mechanische horloges (gehad), maar met dit exemplaar tast ik in het duister.
Ik hoor geen rotor bij het ‘schudden’ en bij het opwinden ( met de klok mee met dichtgedrukte kroon) heb ik niet het idee dat er iets gebeurt. Toch gaat het wel lopen, maar weet dus niet welke actie het laat lopen.
Duidelijk verhaal hè?
Bedankt voor je tip over het glas. Is dit iets wat iedere horlogemaker doet? Of zijn er specifieke adressen waar ik dan aan moet denken? Ik wil het horloge graag zelf gaan dragen namelijk.
Poetsen doe ik meestal zelf met koper poets en een ouwe droogdoek.
Maar ik denk dat je hem het beste ff een onderhouds beurt kan geven. Ben je zeker dat je er jaren plezier aan zal hebben!.
Deze is gewoon 100% origineel hoor, en erg leuk en mooi.
En in een hele goede algemene staat (los vh uurwerkje, maar ik verwacht dat deze erg schoon is)
Ik vind het glas er goed uitzien voor een plexi/acryl (dus weer als nieuw te maken) Maar als ik goed kijk dan denk ik eigenlijk toch aan glas…
Periode begin jaren 70. Veel draagplezier!
Het is een mooi horloge die een paar generaties me kan gaan
Hier heb je meest uitgebreide geschiedenis, dus worstel er doorheen, en dat is een leuke “onderdeel” van verzamelen zoeken naar de waarheid
Groeten Iwan
Das een hele mooie sherpa in prachtige conditie. Enicar sherpas zijn zeer verzamelbaar, dus er goed op passen. “160” staat voor het caliber nummer.
Dit is een handopwinder. Ik had 161 verwacht, want dat volgens de ranfft de versie van 16x met datum.
De “oyster” achterop wordt als een knipoog naar een bekend merk met een kroontje gezien… Er was wat rivaliteit over welk horloge nu echt gedragen is op bepaalde expedities in de himalaya etc…
Vroeger was niet zo "gewoon"dat elke merk eigen bandje en de gesp had.
Gewoon een vintage zwarte leder band volstaat goed.
Maar beste is om het te dragen zoal het voor jou prettig voelt.
Wat een mooi horloge. En wat een mooi erf stukje van je opa. Geweldig en interessant merk, Enicar, vele modellen, zeker uit die tijd (jaren '70?) hebben een in-house uurwerk. Van de Sherpa lijn bestaan, dacht ik, diverse varianten in uitvoering. Dus als je er eens een gezien hebt met andere wijzers zou dat heel goed kunnen.
Omdat ie, begrijp ik, erg lang in een laatje heeft gelegen, misschien even goed na laten kijken (service beurt) bij een goede horlogemaker (geen willekeurige juwelier dus). Daarna fijn en met trots dragen!
@kaleiwan : helemaal eens! Een mooi zwart leren bandje zal 'm heel goed staan.
Oh ja, nog een aardig weetje (voor wie het nog niet wist) De oprichter van het merk Enicar is een meneer Racine… (lees Enicar van links naar rechts).