Goeden avond beste liefhebbers van vintage horloges.
Ik heb een Sherpa 600 van Enicar. Ooit geruild met mijn broer ergens in de jaren eind 70. 40 jaar later heb ik het horloge nog steeds, Ik zie dat er maar weinig aangeboden worden en tegen behoorlijk hoge prijzen. Helaas heb ik niet de doos en ook het certificaat niet. Maar erger ik heb er nu een horlogeband om die niet origineel is. Ik kan mij herinneren dat mijn broer deze droeg met een zwarte band met in het midden een oranje bies. Ik vermoed dat de band van nylon was en dat deze daarom sneller stuk is gegaan. Erg jammer ,want origineel is natuurlijk het mooist. Heeft iemand een idee van de werkelijke waarde en belangrijker weet iemand waar ik een horlogeband zoals omschreven kan kopen ? Mag ook een reproductie zijn natuurlijk . Ik hoor jullie graag en vr groet Jan
helaas zie ik niet hoe ik een foto kan uploaden
Van vintage horloges ontbreekt vaak papieren en doos. Zou me er niet zo druk om maken, met zoals de band. Mooi als het erbij zit maar 40 a 50 jaar gedragen leer, canvas of nylon is ook weer een beetje vies .
Waarde is erg afhankelijk van conditie en originaliteit van onderdelen. Goede fotos helpen.
Heb je betere foto’s van de kast en plaat?
Zeker gezien de zwarte coating zijn slijtplekken daar ook relevant
Waaw. Cool ding hoor. Mss kan @floris er meer over vertellen. Dacht dat hij erg met het merk bezig is.
Heel erg mooi en wat gaaf dat je deze nog hebt. Ik kon online een foto vinden voor een band met oranje en dat was deze:
Dit is een NATO bandje en als je zoekt op NATO Orange stripe ofzo kun je hem wel vinden.
Zo’n horloge doet het ook leuk op een tropic band maar voor je daar iets mee doet zou ik hem wellicht langs een horlogemaker brengen voor onderhoud.
Dat het doosje en de boekjes er niet bij zit is jammer, maar dit lijkt me geen heel groot verlies. Dit horloges worden zover ik weet niet nagemaakt dus dan zijn certificaten en doosjes meer gimmicks.
Heel mooi horloge.
De Enicar-gekte die gewoed heeft rond 2010 tot 2020 is wat voorbij waardoor de prijzen wat genormaliseerd zijn.
Deze Ops is wel bij de meer begerenswaardige (naast de chronos) samen met de Ultra Diver en Super Diver.
Prijs is tegenwoordig zo rond de 1500 a 1750€. (Enkele jaren geleden eerder 3000€)
De waarde 1500 ?? De enicar sportmodellen zoals deze zijn gezochte horloges, zeker in deze grotere formaten.
Dit model is zo populair dat er nu een merk (sherpa) die ze na maakt, die kosten 6000 euro.
Ik heb ze nooit voor 1500 gezien, misschien 25 jaar geleden?
De prijs zal afhankelijk van de staat (service nodig? Loopt ie goed) beginnen bij 2500 uitlopend tot 5000, misschien duurt het even voordat er een koper is, maar liefhebbers zijn er genoeg.
Een linkje on het te onderbouwen: https://enicar.org/2021/12/31/watch-value-barometer-6/
De aanwezigheid van de band is niet relevant en dozen zijn ook zelden aanwezig, de slijtage aan de Pvd laag geeft het horloge juist karakter, het had leuk geweest als er een enicar sluiting bij was, maar ook dat boeit niet zo veel.
Voor mij een reden om een dergelijk horloge niet of nooit te kopen.
Maar goed, wellicht is dat bij de liefhebbers van dit model geen doorslaggevende factor.
Prachtig horloge!
Dat snap ik, maar het is een toolwatch, en die mogen gewoon gedragen zijn, dat maakt hem juist tof als je het mij vraagt
Dus dat
Dat is een goede zaak, dan blijven die langer liggen
Staat al een aantal maanden eentje te koop voor 1.9k.
Heb de mijne destijds voor niet heel veel meer verkocht.
Either way. Dik horloge, te koesteren!
500](upload://moZ6jIzsTGoCtO9rbJNSVsWegjh.jpeg)