Enicar Sherpa 600 Ultrasonic Date vondst

Eindemiddag/vroege avond richting thuis nog even snel een rommelzaakje ingedoken. Beetje tegen beter weten in, want ik vind daar bijna nooit wat.
Nu lag deze Enicar daar voor een appel en een ei (bijna letterlijk). Ik vind vooral de matzwarte plaat wel bijzonder.

Snel even de deksel vd Epsa compressorkast er af. Opgewonden in de winkel en loopt nu nog mooi op tijd.
Het mooie handwindertje is redelijk schoon, afgezien van wat fijn korrelwerk door de gare pakking.
Het horloge heeft een matzwarte plaat die er nog behoorlijk goed uitziet , maar wel met wat sporen (oa een diepe kras tussen 8 en 9, en wat lichte slijtage op een paar minutenmarkers) Tritium lume is bruin verkleurd
Oorspronkelijk had het horloge een ander glas met een grotere spanring waar de plaat tegenaan lag. Dit is onder de microscoop nog goed te zien op de plaat
De secondenwijzer ontbreekt ā€¦ Jammer.
En de datum draait helaas ook niet door. Daar baal ik nog het meest van want nu moet de plaat er af en die lijkt me kwetsbaar. Mn gevoel zegt dat de verf van plaat en bedrukking wat ā€˜zachtā€™ is geworden (op het oog. Een van de minuutmarkers lijkt wat ā€˜uitgesmeerdā€™)

Snel een paar vragen voordat ik er zelf eens in duik:
Zijn die compressor brevet pakkingen nog ergens te vinden?
En ten slotte, weet iemand of model specifieke glazen voor Enicar nog ergens zijn te vinden? Dit ivm met de spanring en zn binnenmaat.

Al met al best een leuke aanwinst met behoorlijk wat werk.
Mocht iemand nog een secondenwijzer hebben liggen voor dit model (schot in het donker), dan houdt ik me aanbevolen!

Tenslotte nog een plaatje van het horloge in goede staat (het enige plaatje van dit model dat ik met google kon vinden)

24 likes

Mooi Compressor klokkie!

2 likes

Leuk die enicars! Zitten er ook barsten in het glaasje, zo te zien niet? Ik denk dat je aners met schuren en polijsten een heel eind zal komen.

1 like

Ja, klopt. Maar die spanring ā€¦
Die wil ik er eigenlijk wel in hebben. Ik zie nu op de plaat zoā€™n 0.5mm van de huidige rand op sommige plekken wat slijtage op de plaat waar 'ie tegen de oorspronkelijke spanring aan zat

Je kan het verschil ook goed zien tov de laatste foto

Leuke vondst, veel plezier ermee!
Ja, zoā€™n spanring, aankloppen bij iemand met een draaibankje? Vervangende glazen hebben inderdaad vaak een veel te smalle spanring.

1 like

Mijn beste,

Voor een ā€œappel en een eiā€ krijg je een welvoorziene dis!!
Leuk hoor!!
Geniet er van!!

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

1 like

Mooi!
Altijd leuk als iemand tegen zoiets aanloopt.
Veel plezier ermee. :+1:

1 like

Ik denk dat wanneer ik er even voor ga zitten tzt, en het uurwerk eruit ligt, ik even de binnenmaat vd spanring opmeet adhv de slijtage op de plaat.
Ik zag al dat er voor Enicar nog heel erg veel glazen te vinden zijn (enicar ā€˜brandedā€™), maar ze worden @random aangeboden (zonder type etc). Ik hoop dat ik daar dan nog eens de juiste uit vis met de correcte maten

Het uurwerk is een Enicar 1141
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Enicar_1141
Het horloge dateert dus van de periode 1965-1970, leuk!

Ik hoop dat ik de datumschijf kan fixen zonder op zoek te hoeven gaan naar donor onderdelen, maar waarschijnlijk zal ik daar wel naar op zoek moeten gaan.
Ik denk dat het een restauratie gaat worden met een lange adem. Ik post volgend jaar zomer wel wat fotoā€™s van het eindresultaat :laughing:

5 likes

Zoektochten naar onderdelen zijn best leuk; tenminste, als er enige kans is dat je het gezochte onderdeel kunt vinden. :grin:
Succes!

2 likes

Misschien kan ons gewaardeerde lid @domega je op gang helpen met zijn Enicar-onderdelen (zo te zien heeft hij je topic gemist) :innocent:

1 like

Leuke vondst Ernst, ondanks zijn defect is het toch een niet alledaags horloge en de parts kan je vast nog wel vinden. Ik ben zelf ook lang op zoek geweest naar Enicar Parts en uiteindelijk voor weinig geld een sloper gevonden op Ebay.

Ik denk niet dat ik iets heb maar zal even kijken voor je.

Ah @ernst dit is dus weer een spannend project wat we mogen volgen hoop ik! Volgens mij was er niet zo lang geleden op HF een topic waarin een oude juwelierswinkel in het noorden getoond werd die veel Enicar parts zou hebben. Dat van de ongecodeerde glaasjes, ringen etc kan ik alleen maar beamen. Wat ik zelf in mijn doosjes heb betreft vooral wijzerplaatjes, kastjes en bodems. Er komt nog veel regen dusā€¦:wink:

3 likes

Gave vondst!:slight_smile:

1 like

Mooie vondst Ernst! Ik hoop dat je 'm met de nodige liefde en onderdeeltjes terug goed kan krijgen :+1:

1 like

Ach die valt toch best nog mee???!! :sunglasses:

1 like

Ik zie dat jouw uitdaging nog groter is. Geeft me moed :wink:

1 like

Oh daā€™s nog maar een deel van de uitdagingen voor mijn oude dag @ernst - want voor dat deze allemaal passen en compleet zijn :smirk:


9 likes

Mooi spul hoor, leuke vangst (ooit, neem ik aan)
Ik zou zeggen: uitvogelen welke kast bij welk model hoort, deksels idem, en verkopen?

1 like

Hij is behoorlijk goed uit de verf gekomen. Het glas is van goede dikke kwaliteit en zit strak gevat, het glas met spanring komt nog wel eens :slight_smile:
Secondenwijzer toegevoegd, een nieuwe pakking, datumring loopt weer door, reinigen en een beetje poetsen et voila! :

25 likes

Wow metamorfose is nog dun uitgedrukt. Jammer van die spanring - welke maat heeft het glaasje Ernst?

1 like