Enicar sherpa 600

Dag uurwerk liefhebber,

Ik heb een enicar automatic sherpa date 600
Op de case staat 144-33-01, maar op de uurwerk AR 1145B, dat vond ik al raar. Na een zoektocht bleek dat met enicar weleens gebeurt dat in de case en wat anders staat dan op het uurwerk zelf.
Ik kon nergens deze concreet model wijzerplaat vinden , het uurwerk is het zelfde dan op een divette. Maar is geen divette.
Het lijkt niet mee gesjoemeld te zijn maar de model kon ik niet vinden.
Kan iemand mij wijzer maken ?

3 likes

Dat de nummers op de deksel en uurwerk niet matchen klopt inderdaad, normaliter. Ik heb bijvoorbeeld een (correcte) 148-35-02 met een AR 1146 uurwerk.

De deksel, uurwerk en andere onderdelen zien er uit als onderdelen die door Enicar gebruikt zijn. Of de combinatie ook klopt weet ik op dit moment niet. Enicar gebruikte heel veel uitwisselbare onderdelen in verschillende modellen dus je ziet heel veel rare niet-bestaande combinaties die in de loop der jaren zijn ontstaan. Dit zou overigens wel een bestaand model kunnen zijn maar ik weet het gewoon niet zeker. Misschien dat iemand anders het kan zeggen, anders kan ik even bladeren in een Enicar boek dat ik heb.

1 like

Bedankt, zou top zijn om in zo een boek te kijken, ik heb overal gekeken en de uurwerk is wel van Divette maar de wijzerplaat kon ik nergens vinden.

Iig alvast iets wat er op lijkt:

Dat 319462 nummer slaat overigens op de super compressor case van EPSA, niet op Enicar of het horloge zelf. Je ziet dat zelfde nummer op heel veel Enicars staan.

Nee is niet het zelfde de mijne heeft een rood secondewijzer, mijn kroon is anders, de mijne is 25 jewels, de wijzers zijn anders en als je goed kijkt op 9 uur de puntje bij de mijne zit aan de andere kant

Dat is compleet andere uurwerk 1125 de mijne is 1145

Vandaar

:slight_smile:

Je hebt best kans dat je nooit een identieke zult vinden en dat is nog steeds geen bewijs voor/tegen de echtheid van dit horloge.
Misschien dat je een betere foto van de voorkant kunt plaatsen? En van de kroon? De rode seconden wijzer had ik er niet zo snel uitgehaald.

In het boek zag ik dit model zo snel niet staan wat, om het makkelijk te maken, ook weer niets zegt. Het is het enige echte boek over Enicar voor zover ik weet maar zeker niet een alles-inclusief document.

Dat het Tritium plotje aan de andere kant staat kan ook van alles betekenen; sommige modellen zijn allemaal aan de zelfde kanten ge-tritiumd, sommige op de manier waarop jij ze hebt staan, sommige waarbij alleen de 12 & 6 aan de andere kant staan. Soms zie je ze zelfs door elkaar bij het zelfde model :grimacing: maar ik weet dat de manier waarop ze bij jou ge-tritiumd zijn iig een van de correcte manieren is voor eind jaren 60, begin jaren 70.

Je ziet online ook wel platen zonder Tritium, maar die zijn over het algemeen schoongemaakt en hebben wel nog steeds de “T” indicatie.

Voor de duidelijkheid, hoeveel juwelen heeft jouw uurwerk? En is die gestempeld met AR 1145B?

1 like

De mijne is 24 jewels sherpa date automatic ultrasonic seapearl. Is idd gestempeld AR 1145 B

Heb net een paar foto’s gemaakt:

Het uurwerk zelf lijkt dan iig correct, met de correcte rotor :ok_hand:

De rest vind ik moeilijk; ik heb m’n twijfels over de combinatie van de wijzers met de rode secondewijzer, de kroon lijkt heel groot (maar dat deed Enicar ook wel eens) en de cijfers lijken groot voor het datumvenster. Maar het zou me ook niet verbazen als het klopt :man_shrugging:
Ik denk dat je moet hopen dat er iemand is die een zelfde heeft of om andere redenen weet dat dit klopt.

Kortom, ik kan je niet heel veel wijzer maken, buiten wat dingen die los van elkaar iig wel lijken te kloppen.

Draag je hem nog veel?

Bedankt, jij heb mij toch wat gezegd.
Ik draag hem weleens, heb ook een andere enicar die ik meer draag. Zo te zien ben jij wel een enicar liefhebber, toch ?

Niet specifiek, eigenlijk :joy: Ik hou van bepaalde horloges, niet van een merk. Ik wilde heel graag een Jet hebben, maar ik wist dat Enicar een mijnenveld is dus heb ik me er goed in verdiept en uiteindelijk deze gekocht:

8 likes

Waw prachtig zeg , mag ik vragen hoeveel heeft deze pracht gekost?

Ja nu is heel veel duurder, de dubbel zeg maar Maar een leuk ding

Over de seconde wijzer heb ik wat twijfels maar van de andere kant lijken de wijzers verder wel origineel, dus dan zou de seconde wijzer dat ook kunnen zijn. De kroon lijkt me correct evenals de datum. Bij die van mij is het datumvenster ook flink gevuld. Mooi exemplaar is dit volgens mij mankeert er niks aan.

2 likes

Kijk, bemoedigende woorden @Beginer :ok_hand:

2 likes

Alhoewel ik een rode seconde wijzer nog niet tegengekomen ben. Maar dat zou bij een beurt ook wel hersteld kunnen worden lijkt me zo.

2 likes

Heeft u een soortgelijke?

:grin::grin::grin:

Ik heb rood wel eerder gezien, maar volgens mij niet op deze modellen en icm deze uren/minuten wijzers. Maar goed, als het inderdaad niet klopt, welke dan de correcte zijn weet ik ook niet.

2 likes